Entrevista
Josep M. Crusells i Mario Escoda: «L'actiu més important que tenim a l'empresa és el personal que hi treballa» (Conté vídeo)
Els dos empresaris cambrilencs tenen el càrrec compartit de CEO de l'empresa Elektro3; amb 192 treballadors i 125 agents comercials, una facturació de 60 milions d'euros i exportacions a 15 països
Josep M. Crusells Figuerola (10/08/1955) i Mario Escoda Boquera (31/07/1961) són dos empresaris cambrilencs que han destacat per l’evolució del seu negoci. Ambdós tenen el càrrec compartit de CEO, o Director General de l’empresa Elektro3. La trajectòria de la companyia des que es va crear l’any 1993 ha estat espectacular. Del magatzem de 200m2 de venda de material elèctric amb el que van començar a la plaça de Carles Roig, han arribat a gestionar unes instal·lacions de 17.000m2 a més de la parcel·la adjunta. En total 35.000 m2 que omplen tota una illa del polígon industrial Alba de Vila-seca. Aquesta ampliació s’ha fet en diferents fases. La primera d’elles amb inici al polígon Belianes de Cambrils, tot i que posteriorment es van haver de traslladar al municipi veí per no tenir opció de creixement a Cambrils. Actualment compta amb més de 192 treballadors i 125 agents comercials, factura uns 60M€ i exporta a 15 països.
Per realitzar aquesta entrevista ens vàrem desplaçar a les instal·lacions d’Elektro3 on vam poder comprovar que estàvem davant d’una empresa modèlica que ha aconseguit ser un referent dins el sector.
La vostra empresa va néixer l’any 1993 a Cambrils, l’any que ve farà 30 anys. Quina motivació us va portar a crear-la. Com van ser els inicis. Quin va ser el capital social inicial?
La motivació ens ve donada perquè l’empresa on treballàvem va entrar en concurs de creditors i ens vam quedar sense feina. Com no sabíem fer res més vàrem muntar la nostra pròpia empresa: un magatzem de distribució de material elèctric. Va ser esperit de supervivència. Vam començar a molt petita escala, en aquells moments venent bombetes i endolls, no teníem massa pretensions, però ens permetia tirar endavant laboralment.
Inicialment érem 3 socis, d’aquí ve el nom d’Elektro3, però un d’ells es va jubilar i es va desvincular de la societat i només vam quedar nosaltres dos. L’inici va ser a la plaça Carles Roig en un petit magatzem de 200 m2 i encara ens sobrava espai.
Quan vam emprendre el negoci, el 1993, va ser un any complicat econòmicament. Començar una empresa en aquells moments no va ser una tasca gens fàcil. Els bancs no ens veien com una empresa solvent i començar en situacions així és mot difícil. Afortunadament, amb els anys, ens vam crear un nom dins del sector i a dia d’avui hem aconseguit arribar on som.
Al principi portàvem un catàleg fet en paper. Vam començar un dimarts al migdia. Després d’acabar de retallar fotos de catàlegs de proveïdors i enganxar-les en un de nostre, els tres socis vam sortir a vendre. El capital inicial de la societat va ser la capitalització de l’atur de tres persones, ni un cèntim més.
A què es dedica concretament la companyia?
Som una empresa d’importació i distribució de productes adaptats a la llar. Amb el temps vam veure que hi havia d’haver un canvi important i nosaltres simplement ens vam anar adaptant. Progressivament, incorporàrem noves famílies de productes i referències, pel tal de donar més servei als nostres clients, que són bàsicament botigues de bricolatge, ferreteries, electricitat, centres de jardineria, etc.
Quantes famílies de productes i referències teniu actualment ?
Tenim al voltant de 55 famílies de productes i ho englobem en unes 18.000 referències, totes elles en estoc.
Com s’aconsegueix fer una evolució tan espectacular com la que heu fet vosaltres a la vostra empresa i quin és el secret per créixer d’aquesta manera?
Només hi ha un secret, un treball continuat, moltes hores de feina i sobretot envoltar-se de persones competents. Si estàs rodejat de bons col·laboradors, les empreses tiren endavant. L’important és crear un equip. Nosaltres no som gent especial, som gent normal i corrent que ens hem sabut envoltar de persones que ens han ajudat moltíssim en el dia a dia i als que els hi estem molt agraïts.
Actualment sou una de les empreses que més factureu a la província de Tarragona. Quin lloc ocupeu en aquest moment?
L’any 2020, segons l’anuari de la província, estàvem en el lloc 28. L’any passat la facturació va passarde 60 M€ i per tant, en el nou anuari haurem avançat encara més posicions i farem un salt prou important.
Quin percentatge de vendes correspon al mercat nacional, quin a l’internacional i a quants països exporteu?
Aproximadament un 80% es dirigeix al mercat nacional i les illes, un 18% a Portugal, que el considerem una extensió del mercat tradicional i un 2,5%,aproximadament, correspon a exportacions a països d’Europa i d’Àfrica.
Quant a les destinacions internacionals,actualment estem exportant a 15 països entre Europa i Àfrica. L’ultima expedició que vam enviar curiosament va ser a la Guaiana francesa, tot i que és una excepció molt puntual.
He vist que els hi doneu un tracte molt preferencial i exclusiu als clients. Com els capteu?
Per norma general el client el capta el venedor que tenim al carrer, amb el suport també del cap de vendes. A part, el departament d’exportacions es dedica a aconseguir el client europeu.
Com ho feu per ensenyar-los-hi el producte i les instal·lacions?
Normalment els venedors van a visitar els clients cada tres setmanes i un cop veiem que és un client amb potencial, el convidem que vingui a conèixer a fons les nostres instal·lacions. Li enviem el bitllet d’avió, l’anem a buscar a l’aeroport i li ensenyem l’empresa. És llavors quan té una idea més clara de com és la companyia.
Quants treballadors teniu en plantilla?
A les instal·lacions de Vila-seca hi ha un total de 192 treballadors, que poden augmentar en moments punta. Al carrer, hi tenim un equip de 125 agents comercials entre Espanya i Portugal. En aquest cas són autònoms, tot ells bons professionals de la venda i estan supervisats per 9 coordinadors de zona.
Quin és el país al que compreu més?
A Àsia. A Xina concretament. Xina és la fàbrica del món i aquesta és una realitat indiscutible. Pràcticament totes les marques procedeixen de Xina. De totes formes el món està canviant amb el caos que hi ha a nivell de transport mundial i això pot fer que, en un moment determinat,Europa torni a obrir fàbriques, torni a fabricar el que havia deixat de fabricar. De fet, tenim alguna gamma de productes que ja hem deixat de treballar a Xina i s’estan fabricant a països de l’est, que tenen uns costos més baixos i per tant, poden tornar a funcionar perfectament. És una etapa nova.
“Xina és la fàbrica del món”
Treballeu marques pròpies o marques reconegudes?
Bàsicament treballem amb marques pròpies, sobretot la totalitat del producte que ve de Xina i també treballem amb marques reconegudes, per tal de poder oferir al client més varietat o poder substituir també producte nostre. En definitiva, per poder donar un millor servei al client.
Quines són aquestes marques?
EDM és la marca més forta, però pretenem no diversificar massa les marques pròpies, perquè sinó arriba un moment en què el client no t’acaba d’identificar.
També és important dir que tenim un departament de disseny que ens funciona molt bé. El producte es dissenya aquí i s’envia a Xina,on es fabrica i ens bé ja preparat tal com els hi hem projectat.
En la visita que he pogut fer a les instal·lacions he pogut comprovar un alt grau d’automatisme, robotització, seguretat, d’organització. Com s’aconsegueix tot això?
Doncs a base d’anys, a base d’idees, a base de sacrificis, a base de tenir un equip que ens dona suport en tot moment, que és el personal que treballa aquí. Actualment moure tantes persones, moure tantes expedicions és complicat. S’ha de tenir en compte que servim unes 1.000 expedicions diàries, que són moltes. Tot això si no està mecanitzat, si no hi ha unes normes de seguretat, si no funciona tot a la perfecció, és molt difícil que rutlli.
A més a més, nosaltres fonamentem molt la relació amb el client en el servei que li donem. Som una empresa en la que el factor servei és importantíssim. Estem servint en màxim 24 – 48 hores a qualsevol lloc de la península. És igual aquí, com a Portugal, com a Barcelona. El client que fa la comanda, immediatament la té al seu establiment. Aquest és un tret diferenciador en relació a altres empreses del sector. Cada dia van sortint comandes fins a les 10 de la nit. Hi ha dos torns de treball, un que va de les 6,00h fins a les 14,00h i l’altre de les 14,00h a les 22,00h. En pics de feina podem arribar a fer tres torns.
Hem pogut veure que el vostre servei també inclou muntar botigues. Com feu aquest servei?
Efectivament, tenim un departament de disseny de botigues des d’on donem aquest servei i això no és habitual en aquest sector. Nosaltres ajudem integralment a la persona que vol muntar o modificar una botiga. El podem orientar des del color de la pintura de l’establiment, fins al cartell o les prestatgeries que ha de posar, o com ha d’ubicar les diferents famílies de productes, o la il·luminació interior. Muntar una botiga és una cosa molt especial, que pot representar l’èxit o el fracàs del negoci. Una botiga mal muntada pot ser un fracàs encara que estigui molt ben situada i una botiga ben muntada segur que tindrà èxit.
Tenim inclús un departament que ens dissenya els expositors, fa la decoració dels aparadors, fabrica els vinils, etc, tot això ho fem des d’aquí. Pensem en tots els mínims detalls, perquè el client quedi satisfet amb la instal·lació de la seva nova botiga.
Aquestes magnífiques instal·lacions estan ubicades al polígon industrial Alba, de Vila-seca. Per què vàreu escollir aquesta població i no Cambrils, tot i que inicialment vau estar al polígon Belianes?
Efectivament. Vam començar a Cambrils. La nostra il·lusió sempre havia estat instal·lar-nos al municipi i realment era el nostre somni. Desgraciadament, tots el ciutadans de Cambrils saben perfectament la història del polígon Belianes. Per tant, tots sabem que allí era inviable qualsevol idea de creixement. És més, han passat 30 anys i el tema està exactament igual que quan va començar. En 30 anys no hi ha hagut ningú de la classe política, absolutament ningú, que hagi pogut solucionar aquest tema. Cambrils segueix estancat, quan tots els altres pobles del costat han crescut amb terreny industrial. És lamentable que hàgim hagut de marxar.
Si hi hagués hagut una possibilitat de creixement nosaltres volíem ser a Cambrils, tant per proximitat, com per comunicacions, etc. De fet nosaltres vam començar al polígon Belianes, on encara hi tenim naus, però com que no hi vam veure possibilitats de futur vam haver de marxar. Podem dir que, pràcticament, ens van obligar a marxar.
“En 30 anys no hi ha hagut ningú de la classe política, absolutament ningú, que hagi pogut solucionar el tema del polígon Belianes”
Hi veieu una solució?
No hi ha solució. Cambrils no té solució en aquest aspecte i en aquest polígon.
Creieu que la solució podria ser crear un polígon nou, a partir de zero a continuació de l’actual o en un altre emplaçament?
Evidentment que sí. Potser seria una bona solució, però per fer-ho hi ha d’haver voluntat política, si no hi ha voluntat política per donar aquest pas, no es podrà fer mai.
Creiem que Cambrils no solament és turisme i això es pot veure en moltes poblacions de costa. Tenen el turisme d’estiu, però també tenen recursos laborals per tot l’any. A la nostra empresa tenim persones que venen a treballar cada dia des del Vendrell, Vinyols, Reus, Riudoms i per descomptat de Cambrils, d’on tenim força treballadors. A més, si et pots instal·lar i créixer al mateix municipi dones riquesa al poble.
Quina imatge teniu del sector productiu cambrilenc i quins considereu que són els punts forts i els punt dèbils de l’economia cambrilenca?
Al turisme se li dóna una importància molt gran, i està bé que sigui així, però no es pot viure solament del turisme, a part del turisme hi ha d’haver altres formes de vida. Si no hi ha un polígon industrial és molt difícil que el sector serveis, el sector professional i el sector industrial puguin créixer. Un poble no pot créixer harmònicament si no té un polígon industrial que estigui funcionant. Hem voltat molt per Espanya i Portugal i no conec cap cas com el de Cambrils. O sigui, un poble de les dimensions i la importància de Cambrils, on el tema industrial i professional estigui tan abandonat, us asseguro que no existeix, no n’hi ha cap més. És inexplicable que una població tan privilegiada com la nostra quant a comunicacions, es trobi en aquesta situació. Estem a tocar de l’A7 i de l’AP-7 i aquest és un dels punts forts que tenim a favor.
Creieu que un dels punt dèbils és la falta d’una bona gestió?
Sí. És evident, però ni amb els antics governs municipals ni amb els que vindran després. Fixa’t que fins i tot podem ser endevins. El govern que vingui després d’aquest, que no sé quin serà, veurem com tampoc resoldrà el problema. Segur.
Heu dit que surten unes 1.000 expedicions diàries. Quina cartera de clients teniu?
En aquest moment estem al voltant de 23.000 clients entre ferreteries, subministraments per a la construcció, subministraments elèctrics, bricolatge, centres de jardineria, etc. És un tipus de negoci molt variat.
“Movem unes 1000 expedicions diàries”
He vist que doneu una gran importància a la botiga virtual.
Efectivament. Aquest és el gran repte de present i de futur. Avui dia els establiments ja no es poden conformar amb els productes que tenen dintre la botiga, això ja forma part del passat. Amb la tecnologia actual una simple pantalla tàctil pot fer que una botiga de 200 m2, la clàssica ferreteria de poble o de barri, es pugui convertir en un gran centre comercial. Com? Doncs molt fàcil, aplicant les noves tecnologies, tenint una pàgina web preparada amb l’article que té dins de la botiga i sobretot, també amb l’article que no té a l’establiment. No cal que tinguis tot el modelatge d’un producte físicament. Nosaltres podem garantir que tindrà l’article que necessiti a la seva botiga en 24 hores, des d’aquí a la punta sud de Portugal.
La tecnologia avui és la continuació més forta que té la botiga. Ben preparat tot funciona. A més, si el nostre client està disposat a entrar en aquest món, li preparem la pàgina web, personalitzada, amb el seu propi domini. D’aquesta manera, a part de tenir la botiga física té la botiga virtual, el que ens permet que des del sofà de casa seva pugui fer la compra del producte que necessiti. Cada vegada més estem provocant que el nostre client entri en el món digital. El món digital, no és que sigui el futur, ja és el present i cada vegada més els negocis venen en aquesta línia.
Quins són els vostres principals actius com a empresa?
L’actiu més important que té l’empresa és les persones que hi treballen. Sense aquest equip de professionals no seria possible fer la gestió que estem fent. Per molt que empenyem des de la Direcció, si no hi ha personal preparat darrere, no es va enlloc.
Quins mitjans de transport utilitzeu normalment per a les expedicions?
Pràcticament tot es fa en transport terrestre, en camions, menys quan anem a les Illes Açores, Madeira o Cabo Verde que ho fem amb vaixell.
Quin procés segueix el material de distribució des que arriba fins que s’expedeix?
Quan arriba el producte a la nostra empresa, si és producte propi fabricat en algun altre país , ja ve tot preparat, etiquetat, només és moure’l; si és producte que comercialitzem de primeres marques,ja ens ve preparat per a la reexpedició.
Aquí del que es tracta és que el material hi estigui el menys temps possible a les instal·lacions i que hi hagi molta rotació. És important que les expedicions que entrin equivalguin també a les que surtin, per tant, està tot preparat perquè el producte estigui el mínim temps al magatzem.
Hi ha d’haver molta entrada de producte, però també hi ha d’haver molta sortida. Les quasi 18.000 referències les tenim en estoc. Per això podem donar aquest servei de 24 – 48 hores.
Preveieu un relleu generacional a l’empresa?
Segueixen dos fills del Josep M. Crusells i un fill del Mario Escoda. Actualment,ja ocupen càrrecs de responsabilitat a la companyia. El Jordi Crusells és el Director d’Organització i Finances, el Xavier Crusells, és el Director d’Importacions i Compres i el Marc Escoda, és el Director de Vendes i Expansió.
Quin paper juga a la vostra empresa la informàtica, les noves tecnologies o la robòtica?
Tot completament. Per ala nostra empresa és vital. Avui dia la botiga més petita que no tingui tecnologia està morta. Les empreses de distribució que no tinguin tecnologia deixaran d’existir a molt curt termini. Per això, ajudem els nostres clients a introduir la venda “on line”. Les vendes tradicionals estan baixant cada vegada més i la única solució és aplicar la informàtica.
Després d’aquesta progressió tan espectacular que heu tingut. Quins projectes teniu pel futur?
Quan entres en aquestes curses ja no pots parar. És com una bola de neu que va caient per la muntanya. El mercat és cada dia més exigent, cada dia has d’estar més preparat i l’esforç que has de fer, cada vegada és més gran. Per tant, no et pots quedar enrere. Una empresa que s’aturi un sol dia és una empresa que ja no recuperà més aquell dia perdut i si s’atura dos dies, posar-se al dia ja costarà moltíssim. És una competició molt forta, és una competició d’alt nivell. Sempre diem que aquests temps són moments difícils, però ara ho són especialment. I ho diem nosaltres que vam començar l’any 1993 que era un any de molta crisi, en el qual tancaven moltes empreses. A dia d’avui és molt complicat. Això ja no és un tema de comprar i vendre, sinó que és un tema del valor humà de la persona. S’han de recuperar també moltes pràctiques que a nivell humà s’han anat perdent.
A part d’això, l’Administració no és que t’ajudi precisament. Pensem que potser succeeix el contrari. A més, tot el que hem passat aquests darrers anys ha complicat les coses. Sigui dit de pas, quant a ajuts no n’hem rebut mai cap. Des que vam començar l’any 1993 cap Administració ens ha ajudat en res.
Evidentment, en una empresa com la nostra cada cop t’exigeixen més controls i moltes vegades aquestes demandes són incomprensibles. Nosaltres a nivell de seguretat no ha calgut mai que ens diguessin què havíem de fer, perquè ja ho havíem fet abans, però de vegades penses que el que et demanen, de veritat cal? Molts cops en lloc d’ajudar a les empreses perquè puguin facturar més o perquè donin més llocs de treball, sembla que només facin que posar obstacles.
El creixement de l'empresa l'heu fet en diverses fases. Quines han estat?
Sí, en quatre fases. Una primera amb 5.000 m2, després una ampliació de 2.500 m2, que es va solapar amb una tercera ampliació i l’última fase ha estat l’ampliació de 4.000 m2 i amb això hem cobert tota la parcel·la. També vam aprofitar per fer-hi un soterrani de 4.000 m2 més, que ens ha permès crear el “Show Room” que ens està donant tant prestigi dins el sector. En aquest moment està considerat un dels millors d’Europa, dins el nostre sector. Això ens omple de goig i de satisfacció. Així mateix, cal destacar que tot aquest disseny està projectat i realitzat pel personal de la nostra plantilla, professionals que han tingut una dedicació molt especial. En aquest sentit, volem aprofitar per felicitar tot l’equip perquè realment estan fent una tasca molt important.
“El Show Room de 4.000 m2 que tenim està considerat un dels millors d’Europa”
En aquest moment de moviments polítics internacionals. Com afecta a una empresa d’importació i exportació?
Doncs quasi de suïcidi. Quan els vaixells s’aturen a Xina. Imaginem-nos ara, per exemple, que hi ha 1000 vaixells aturats davant de Shangai, dins d’aquells vaixells hi ha contenidors nostres i si estan allí no estan aquí, per tant vol dir que t’has d’espavilar a buscar altres fonts d’aprovisionament. És molt complicat tot això. I quan no, pel canal de Suez es travessa un vaixell i s’encalla, llavors tot és un caos.
Nosaltres abans que hi hagués la crisi de materials i transport i de la pandèmia, calculàvem 40 dies de fabricació d’un producte, 32 dies de vaixell i teníem el contenidor aquí. Avui, hem de planificar a 6 mesos, 8 mesos, inclús a un any vista. I pensem que estem treballant amb productes de temporada: com el ventilador ens arribi a l’octubre, tindrem un problema, com l’estufa ens arribi el novembre, tindrem un problema. Tot això és molt complicat.
El tema de Rússia i Ucraïna us pot haver afectat?
No directament. Més que res afecta a la moral dels clients. Aquestes situacions creen un efecte de derrotisme. En altres nivells en afecta poc.
Quin missatge donaríeu als nous emprenedors que vulguin muntar una empresa i que tenen la vostra companyia on emmirallar-se. Quin consell els hi donaríeu?
Particularment, els hi donaríem el missatge que tot és possible, amb il·lusió, amb ganes i amb feina. Hi has de dedicar moltes hores i molt d’esforç.
Tirar endavant una empresa suposa molta dedicació i sacrifici. No has de buscar la recompensa immediatament,sinó al final de la teva etapa professional. Has de portar-ho a dins. Si no es tenen les idees molt clares és perillós començar un tema com aquest. Si les idees les tens clares, gaudeixes, t’ho passes bé treballant, encara que siguin moltes hores diàries, tot i els problemes i les dificultats que puguis tenir, compensa i tens una gran satisfacció.
Ens fa il·lusió comprovar que, sobretot les noves generacions, vegin que si són capaces de crear un bon projecte, que si tenen il·lusió, que si tenen ganes de treballar, poden arribar molt lluny. Això no vol dir necessàriament crear grans empreses, sinó que el que és important és estar a gust amb un mateix, estar satisfet d’un mateix, tenir la il·lusió de prosperar. Aquest tema és molt engrescador. És el missatge que volem donar als joves, i avui, és molt necessari.
“Tot és possible amb il·lusió, amb ganes i amb feina”
La gent desgraciadament de vegades ens acomodem i això no ho podem fer. Les famílies necessiten tirar endavant, el país necessita tirar endavant, com a societat necessitem tirar endavant i només nosaltres ho podem fer. No vindrà el papa Estat o Europa a donar-nos la solució a la nostra vida. Som nosaltres els que ho hem de fer, som nosaltres els que ho hem d’aconseguir.
Aquí tenim el nostre exemple. Sense ajuts de ningú hem tirat endavant, hem subsistit i avui som on som.
El 1993 vàreu començar amb la capitalització de l’atur. Creieu que amb les circumstàncies actuals un emprenedor podria repetir la vostra trajectòria?
Creiem que avui és bastant complicat, però per a nosaltres també ho va ser quan vam començar, però amb il·lusió, esforç i ganes de subsistir vam anar assolint les fites que ens havíem anat marcant.
Per acabar. Voleu afegir alguna cosa?
Agrair l’haver-nos permès donar-nos a conèixer professionalment. Som gent que ens trobem cada dia pel carrer, però que ningú coneix què fa l’altre. I agrair també que hàgiu volgut compartir amb nosaltres tota la nostra feina i experiència.