Festes
L'espectacle «Quan el sol se’n va a la posta» de Matito recupera cançons i tonades populars per obrir la Festa de la Mare de Déu del Carme
La companyia cambrilenca estrena una obra que combina música en directe, interpretació i teatre de titelles per presentar un recopilatori de la cultura popular del Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre
L'estrena de l'obra "Quan el sol se'n va a la posta" de la companyia de teatre de titelles cambrilenca Matito va obrir ahir els actes de la Festa de la Mare de Déu del Carme. L'espectacle va presentar un recull de sons, contes i anècdotes de l'imaginari popular dels pobles del Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre en una combinació de música en directe, treball interpretatiu i titelles, a més d'ombres xineses acompanyades d'imatges. L'escenari de l'estrena va ser el Parc del Pescador, on cap a les 22 h es va aplegar un gran nombre de públic de totes les edats.
"La idea de l'espectacle va sortir d'un llibret que em va caure a les mans. Era una fonoteca de cançons i tonades populars dels pobles del Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre. Moltes eren cançons que els avis cantaven durant les activitats rutinàries dels pobles", exposa Arnau Colom, director de la companyia, a revistacambrils.cat. D'aquesta publicació en va sorgir una obra, després d'haver fet la tria de cançons i la dramatúrgia, que protagonitza el Sisquet, un home que s'ha dedicat tota la vida al repartiment de sifons i gaseoses. Així, ha anat recorrent tots els indrets del territori, impregnant-se de la seva cultura popular.
El Sisquet, personatge central de l'obra, va desplegant l'inventari de records dels amics que ha fet recorrent els pobles
"El Sisquet guarda tots els records dels amics que ha fet als pobles en un armari", explica Colom, qui també interpreta al personatge del Sisquet a "Quan el sol se'n va a la posta". Al llarg de l'obra, tots aquests records surten a la llum, cadascun en forma d'un objecte i una cançó. D'aquesta manera, els objectes poden ser físics o titelles que representen els diferents habitants dels pobles que ha conegut el Sisquet, mentre que les cançons són cantades i tocades en directe per la companyia Traüt, concretament, per Xavier Bordera i Jordi Martí. A l'espectacle hi ha aquestes tres persones visibles, a banda d'una quarta, la Clara Algaba, que se situa darrere del teatre i se n'encarrega de la llum i de la manipulació de les titelles. Pere Estadella també ha col·laborat a la representació "donant forma a l'espectacle", segons indica Colom.
El nom de l'obra prové d'una de les tonades que s'hi canten, que diu: Quan el sol se'n va a la posta i les gallines al joquer, quin compte darem a l'amo si no hem acabat l'oliver. Es tracta "d'una metàfora que feien servir els pagesos que significa que no importa si no s'ha acabat la feina, sinó que allò important és que ens ho haguem passat bé, però també es pot extrapolar a la vida", apunta Colom, qui se n'ha encarregat també del guió. "En Sisquet és un home gran que ja ha viscut molt i ve a dir que, encara que haguem arribat al final de la vida, el més important és que l'haguem gaudit", comenta.
Un espectacle creat i estrenat a Cambrils, recollint també la seva tradició marinera
L'espectacle ha comptat amb el suport del Departament de Cultura de l'Ajuntament de Cambrils, el qual n'ha subvencionat la producció. Per això, la companyia es mostra molt contenta de poder-lo estrenar a Cambrils, segons afirma Colom. A banda de la subvenció, ha dut a terme una residència artística al Centre Cultural Municipal de Cambrils fins aquest mes de juliol per idear-ne part de la seva creació, juntament amb els altres integrants del projecte. D'aquesta manera, l'actuació d'ahir "és el final d'un procés, perquè es crea i s'estrena a Cambrils", manifesta el director de Matito. A més, "és important que es programi dins dels actes de la Mare de Déu del Carme perquè una part de l'espectacle és sobre les havaneres i recupera la tradició marinera de Cambrils", declara Colom, de forma que "aquest imaginari mariner encaixa molt bé amb la Mare de Déu del Carme, patrona dels pescadors".
Més enllà de l'estrena d'ahir, "la idea és que l'espectacle entri als circuits de teatre familiar, i potser també ens obre les portes als llocs on s'aposti per la música en directe, perquè és una part molt important de l'espectacle, un 50%", exposa Colom. La música s'interpreta amb múltiples instruments tradicionals de la cultura popular, com l'acordió o el guitarró, però també amb molts objectes que no són instruments, com l'aixada, el metrònom, el molinet o un sedàs amb cigrons, perquè "són de la terra i reforcen l'imaginari de les cançons".
La cultura popular, el nexe de moltes de les creacions de la companyia Matito
"Quan el sol se'n va a la posta" no és la primera obra entorn a la cultura popular que idea la companyia Matito. "Segurament és una dèria meva", confirma Colom. "Penso que és una llàstima inventar-me coses quan ja n'hi ha moltes de reals. Es tracta de posar-li creativitat, però la base ja la tenim", apunta. A més, "és una oportunitat per les famílies per donar a conèixer unes històries que no són les habituals". I, com va succeir ahir, sempre es troben amb "una bona resposta dels infants, que es queden atrapats", conclou Arnau Colom.