Informació general

Trànsit

Catalunya registra 98 víctimes mortals en accidents de trànsit des del gener i s'apropa a les xifres de 2019

L'augment de la mobilitat per l'aixecament de peatges fa que l'AP-7 concentri dos de cada cinc morts

Per ACN

Imatge d'un accident mortal entre un autobús i un turisme que va tenir lloc el mes de juny
Imatge d'un accident mortal entre un autobús i un turisme que va tenir lloc el mes de juny | ACN

Catalunya ha registrat 98 víctimes mortals en 89 accidents de trànsit des de principis d'any i fins al 31 de juliol, segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT). El 2019 les víctimes mortals durant el mateix període de l'any van ser 101. Així, la mortalitat d'aquests primers set mesos de l'any del 2022 és un 3% inferior al 2019, amb xifres similars. Per carreteres, l'autopista AP-7 continua encapçalant el rànquing de les vies amb més víctimes mortals aquest 2022 amb un total de 19 persones mortes (3 aquest mes de juliol) i concentra gairebé el 20% del conjunt dels morts per accidents a la xarxa viària catalana arran de l'augment de la mobilitat per l'aixecament de peatges. 

La segona via que registra més víctimes mortals enguany és l'A-2, juntament amb la C-63, amb 5 persones mortes cadascuna. En el cas de l'AP-7, són tres vegades més persones mortes que les registrades fins al juliol del 2019, quan van morir 7 persones en accidents.

Destaca especialment la xifra elevada de vianants morts aquests set primers mesos de l'any a les carreteres catalanes, 14 en total, 8 més que el 2019. Per contra, disminueixen les morts de motoristes, que passen de 30 el 2019 a 24 el mateix període del 2022. 

Per edat, la franja que acumulen més víctimes és la d' entre 55 i 64 anys, amb 20 persones mortes i també preocupa l’augment de víctimes entre la franja dels més joves, de 15 a 24 anys, amb un total de 12 morts aquest 2022, 4 més que el 2019.

17 morts al juliol

De les 98 víctimes mortals en accidents de trànsit des del gener, 17 corresponen al mes de juliol, quatre morts més que el juliol de 2021 i 2 menys que el mateix mes del 2019. D'aquests 17, 7 eren motoristes. Fins al 31 de juliol el 77,6% del total de les víctimes mortals registrades són homes (76) i el 22,4% són dones (22). D’entre els 76 homes morts en accident de trànsit, 63 eren conductors, 2 passatgers i 10 eren vianants. Pel que fa a les dones, 8 eren conductores, 10 més viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants. 

Les dades de sinistralitat d’aquests set primers mesos també mostren un alt percentatge d’homes entre els ferits greus: dels 376 ferits greus en accident de trànsit des que va començar l’any, 275 són homes (73,1%) i 101 són dones (26,9%).

Baixa el nombre de motoristes morts  

Pel que fa als col·lectius vulnerables, convé destacar que aquest 2022, fins al 31 de juliol, han mort a la xarxa viària catalana un total de 24 motoristes, un 20% menys que el 2019, quan se'n van registrar 30. Respecte al 2021, el nombre de motoristes morts es manté, atès que també n’hi van haver 24 en el mateix període. 

Destaca que  dos de cada tres motoristes morts enguany tenien més de 45 anys i que prop de la meitat (43%) s’han accidentat sols i la resta ha estat per la implicació d'altres vehicles.  

Els perfils més fràgils de la mobilitat en carretera, sumen 43 víctimes mortals i representen el 43,9% dels morts a la xarxa viària de Catalunya. A més dels 24 motoristes finats, també han mort en zona interurbana 14 vianants, 4 ciclistes i 1 usuari de VMP.En el cas dels ciclistes, amb 4 morts s'ha produït un augment respecte al 2021, amb dos ciclistes morts més i el 2019 van morir també 4 ciclistes.  

Les col·lisions frontals són un 30,3% dels accidents mortals

Pel que fa als sinistres mortals, en destaca l'augment de les col·lisions posteriors o encalços, ja que enguany se n'han produït 11, dels quals la meitat han estat a l’AP-7. Aquest tipus d'accidents mortals s'han gairebé triplicat respecte al 2021 i se n'han registrat 3 més que el 2019.  

També convé destacar que dels 89 sinistres mortals registrats fins al 31 de juliol, 65 han estat col·lisions amb més d'un vehicle implicat i 24 amb un sol vehicle el tipus i que les col·lisions que han provocat més morts aquest 2022 són les topades frontals, amb un total de 27, el que representa un 30,3% dels sinistres mortals d'enguany.

Augmenta la mortalitat a les demarcacions de Barcelona, Tarragona i Girona

Quant a les víctimes mortals per demarcacions, 42 s'han produït a Barcelona; 28 a Tarragona; 21 a Girona; i 7 a Lleida. Dels 17 morts registrats aquest mes de juliol al conjunt de les carreteres catalanes, 6 han passat a vies barcelonines, 5 a tarragonines, 5 a gironines i 1 a la xarxa viària de Lleida.

A la demarcació de Barcelona es manté un augment tant respecte a l'any passat (30) com al 2019 (39). La comarca del Baix Llobregat és la que ha registrat més víctimes mortals enguany (9), seguida del Vallès Oriental (8). També en destaca l'augment de les col·lisions frontals, un total de 10, 2 més que el 2021 i 4 més que el 2019.

A Tarragona, la sinistralitat d'enguany també supera la registrada l'any passat en aquest període (13 morts) i iguala la del 2019 (28 morts). La comarca del Baix Ebre és la que ha tingut més víctimes mortals enguany (8), seguida del Tarragonès (7). A la demarcació de Girona, es manté un increment respecte al 2021 (18) i el 2019 (18). Les comarques de l'Alt Empordà i la Selva, amb 8 i 6 persones mortes respectivament, sumen la majoria de víctimes gironines. A més, 5 de les 21 víctimes d'enguany han estat a la C-63.

En canvi, a Lleida es consolida la reducció de la sinistralitat registrada des de l'inici del 2022, tant respecte al 2021 (16 persones mortes) com respecte abans de la pandèmia, el 2019 (16 persones mortes). Les comarques de l'Alt Urgell i el Segrià, amb 2 víctimes respectivament, concentren bona part dels morts en aquesta demarcació, tot i que la sinistralitat mortal del territori lleidatà és dispersa i cap via acumula més d’un mort.

Comenta aquest article