Salut públic
El Departament de Salut Pública inicia el programa de salut i igualtat a les escoles i instituts per al curs 2022-2023
L’objectiu és prevenir conductes de risc en l’àmbit de la salut i fomentar la igualtat d’oportunitats entre els i les joves
El programa d’activitats en matèria de salut i igualtat per escoles i instituts coordinat pel Departament de Salut Pública de l’Ajuntament de Cambrils engega el curs 2022-23 amb novetats formatives que aborden temes com l’autoestima i les relacions personals, l'empatia i pensament positiu i el bullying. L’objectiu de les activitats programades és potenciar les habilitats socials dels infants i adolescents en l’àmbit educatiu per prevenir conductes de risc en l’àmbit de la salut i fomentar la igualtat d’oportunitats entre els i les joves.
Les propostes formatives recollides en aquest programa municipal són fruit dels continguts treballats dins els eixos fonamentals d’actuació del Programa de Salut i Escola dels departaments d’Educació i Salut Pública de la Generalitat i els Ajuntaments, que són la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues legals i il·legals i els trastorns de la conducta alimentària, que s’han adaptat a les necessitats detectades als centres i recollides al Pla Local de Salut de Cambrils 2021-2025.
Alimentació saludable, higiene personal o prevenció de malalties i addicions
Aquest curs 2022-2023 el programa conté propostes que busquen fomentar l’alimentació saludable, la higiene personal, els bons hàbits que potencien el no malbaratament d’aliments, la prevenció de malalties com el càncer de pell i la importància de la investigació; la prevenció del consum i addicció a l’alcohol, al tabac, haixix i altres substàncies així com a les fórmules del consum mitjançant pipes d’aigua i vapors; la prevenció contra les addicions a les xarxes socials i la importància del canvi climàtic i la seva incidència en la nostra salut.
A més, la represa del programa de Salut i Escola de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils ha permès coordinar la reestructuració de les activitats formatives per tal d'oferir un ventall més ampli de temàtiques i poder assolir més necessitats detectades.
L’autoestima, l’empatia i el bullying, nous punts a treballar
Com a novetat, enguany es pretén treballar les emocions per aprendre a identificar-les i entendre el perquè d’algunes reaccions i sentiments que se’ns generen i com ens condicionen negativa i positivament en el nostre dia a dia. En aquesta línia, també es parlarà d’autoconeixement i d’autoestima.
Per un altre costat, s’intentarà reforçar l’educació per tal de combatre l’assetjament escolar exercitant l’empatia, conèixer els rols presents en una situació de bullying, així com detectar aquestes situacions i tenir eines per saber actuar.
La importància de la salut mental i emocional dels i les joves
Arran de la pandèmia ocasionada per la Covid-19, el confinament i les conseqüències que ha portat per a infants i adolescents, s’ha detectat una gran incidència de problemes i malalties relacionades amb la salut mental, i per tant és important continuar reforçant les activitats dirigides a treballar aspectes d’aquest àmbit que potenciïn aspectes positius de la sexualitat, l’afectivitat, l’autoestima i la imatge corporal i el seu impacte en la salut mental.
Tenint en compte els bons resultats obtingut l’any passat, aquest curs Salut Pública continua comptant amb la col·laboració de l’equip de llevadores de l’ASSIR de Reus, que duran a terme una activitat especial sobre sexualitat i afectivitat dirigida a 6è de primària, amb l’objectiu de fomentar que els infants puguin viure la seva sexualitat d’una manera saludable i respectuosa.
Sensibilització sobre l'Alzheimer
També es continuarà realitzant una activitat per sensibilitzar a l’alumnat sobre la malaltia de l’Alzheimer de la mà de l’Associació de Familiars d’Alzheimer Costa Daurada i una altra sobre la importància de la investigació del càncer, per l’AECC.
Una altra aposta que es repeteix en l’oferta d’enguany són les activitats per trencar estereotips de gènere, evitar conductes sexistes, identificar i evitar relacions no saludables, violències masclistes i situacions de LGBTIfòbia, que potencien aspectes tant importants com la promoció efectiva de la igualtat, la llibertat, el respecte i la confiança mútua per trencar amb els rols i estereotips patriarcals que sustenten les desigualtats i les violències masclistes i LGBTIfòbiques. Aquestes activitats es realitzaran en format de conta contes per l’alumnat de 2on i 3er de primària i en format de teatre participatiu per a l’alumnat de 2on i 3er d’ESO.
Totes les activitats es continuen realitzant de forma presencial i se n’ha ampliat el nombre per donar cobertura a tots els grups bombolla de forma individual, prenent sempre totes les mesures de seguretat. Les propostes han tingut una molt bona acollida pels centres educació primària i secundària, i enguany, donada la demanda, també s’han ofert activitats específiques a l’Escola d’Adults i al PTT Cambrils.