Transport ferroviari
Renfe calcula operar 28 freqüències setmanals entre Barcelona i Lió i Marsella abans de l'estiu
La companyia començarà les proves amb els primers trens sense passatgers a partir del 16 de gener
Renfe s'ha marcat com a objectiu tornar a oferir 14 freqüències Barcelona i Lió i 14 més entre la capital catalana i Marsella, ara en solitari, abans de l'estiu un cop l'operador espanyol ja ha obtingut el permís de l'Agència Ferroviària de la Unió Europea (ERA) a instàncies de l'Agència de Seguretat Francesa (EPSF). La companyia té previst començar els primers viatges en fase de proves i amb els trens buits a partir del 16 de gener. Renfe va obtenir el permís el passat 22 de desembre només per als trajectes entre Perpinyà i Lió i entre Perpinyà i Marsella, però fonts de l'empresa han deixat clar que aspiren a circular per tot el país aprofitant la "incipient liberalització de l'Estat francès".
Per ara, SNCF Reseau ja ha definit el solcs per a les operacions de la companyia entre Barcelona i Lió i Madrid i Marsella. En total, seran dos trens diaris en cada una de les línies. El retorn a la xarxa viària francesa, però, es durà a terme en dues fases. En una primera, circularan combois en dies alterns, fins a sis trajectes setmanals (12 en total). Posteriorment, en una segona fase, les dues línies oferiran un viatge diari per sentit fins a les 28 freqüències setmanals.
D'altra banda, per iniciar les operacions comercials en les dues línies Renfe ha de formar els maquinistes i el personal d'intervenció. Entre el primer col·lectiu, ja hi ha els primers treballadors habilitats mentre que la resta ho faran de forma progressiva durant les pròximes setmanes. Pel que fa el personal d'intervenció ja ha completat la formació i habilitació requerides. Paral·lelament, Renfe iniciarà aquest mes de gener els tràmits per obrir una sucursal a França prèvia autorització del Ministeri d'Hisenda, i el Centre de Gestió d'Operacions estarà a Barcelona.
Trencament de l'aliança entre Renfe i SNCF
L'inici de les operacions de Renfe en solitari a França arribaran després del trencament el passat 10 de desembre de l'aliança amb SNCF mitjançant la societat Elipsos, que en els pròxims mesos quedarà dissolta. La companyia espanyola ha tornat a retreure a la francesa que prengués aquesta decisió "unilateral" un cop Ouigo, filial d'SNCF, ja està "consolidada" a l'Estat. "La companyia francesa sabia que ells podien operar en solitari i Renfe encara no. Es tracta d'una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics", insisteixen des de Renfe, que afegeix que a curt i mig termini les dues societats "estaven en condicions d'obtenir l'equilibri financer".
Mentrestant, SNCF va respondre fa uns dies que no podien mantenir la cooperació perquè la societat va sumar unes pèrdues de deu milions d'euros en una dècada i va assenyalar que l'únic trajecte rendible era el Barcelona-Paris, que ara ofereix en solitari la companyia francesa.