Patrimoni
Protegiran l'entorn de quatre conjunts de pintures rupestres en coves de Vandellòs
Les representacions prehistòriques estan declarades BCIN i formen part de la llista de Patrimoni Mundial per la UNESCO
El Govern ha aprovat delimitar l'entorn de protecció dels conjunts de pintures rupestres de la Cova de l'Escoda, la Cova del Racó d'en Perdigó, la Balma d'en Roc i la Cova d'en Carles, totes al terme municipal de Vandellòs (Baix Camp). Aquest acord permetrà protegir l'entorn ambiental més pròxim a aquestes coves on estan les pintures prehistòriques declarades Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) i inscrites a la llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO. Els quatre conjunts rupestres es localitzen al vessant dret del barranc de Vilaplana, a uns 3,8 quilòmetres del nucli de Vandellòs, en una zona muntanyosa i solcada de barrancs, a la serra d'en Pentinat, dins de l'àrea natural protegida PEIN de les Muntanyes de Tivissa.
El conjunt rupestre de la Cova de l'Escoda està en un petit cingle del barranc de Vilaplana. És una cova visible des de diferents punts del barranc, amb figures pintades d'estil naturalista i esquemàtic en una petita cavitat situada a l'extrem dret de la balma. Es tracta de les restes d'un petit quadrúpede, una possible representació humana amb braços en forma de nansa, una altra representació humana que podria portar un arc, i la figura més destacada del panell que correspon a una cérvola d'estil naturalista amb el cap petit i les orelles grans i apuntades.
La Cova del Racó d'en Perdigó està al marge dret del barranc de Vilaplana en una raconada anomenada racó d'en Perdigó. S'han identificat set figures d'estil naturalista-estilitzat, entre les quals quatre figures d'arquers i restes de pigment de morfologia indeterminada.
A prop d'aquesta, es troba el conjunt de la Balma d'en Roc que conserva una única figura amb el cap d'un possible caprí orientat cap a l'esquerra, i d'estil naturalista o llevantí.
Finalment, la Cova d'en Carles, en una balma de dimensions reduïdes, té un conjunt pictòric sense documentació exhaustiva i no es coneix el nombre i la tipologia exacta de les figures. S'ha pogut comprovar que tota la cavitat presenta nombroses restes de pigment, tant naturalistes com esquemàtiques.