Informació general

Infraestructures

Les obres de la nova estació de Salou-PortAventura estaran enllestides l'estiu de 2024

Pel que fa a les andanes, es remodela l'actual (de 240 m de longitud i 5 m d'amplada), i se'n construeix un de nou de dimensions similars al costat de la via principal

Per Redacció

Un moment de la visita d'obres, dilluns, a Salou
Un moment de la visita d'obres, dilluns, a Salou | Cedida

L’alcalde de Salou, Pere Granados, acompanyat del subdelegat del Govern a Tarragona, Santiago Castellà; de regidors i regidores, i tècnics d'Adif Alta Velocitat i dels STM, van visitar, aquest passat dilluns, les obres de construcció de la nova estació ferroviària de Salou-Port Aventura, una obra pressupostada en 12,4 MEUR, que es preveu que estigui del tot enllestida l’agost de 2024, ja que, pel ritme, es considera que es troba en estat avançat. Granados, que ha tingut paraules felicitació i d’agraïment cap al Govern d’Espanya i cap a Adif per la seva implicació i esforç, ha destacat "la importància d’aquesta infraestructura ferroviària, tant per la millora del servei que suposarà per als usuaris, com per la millora de la connectivitat amb el doble ample de via previst; com per l’impuls de la mobilitat sostenible al nostre municipi". Afegia que el fet que s’implanti la via en ample europeu "facilitarà l’arribada de l’Alta Velocitat a Salou i de trens xàrter, procedents dels nostres mercats turístics".

"Una de les millors estacions del Camp de Tarragona"

En aquest sentit, Granados ha definit aquesta infraestructura ferroviària com "una de les millors estacions del Camp de Tarragona", pel nombre i la qualitat dels serveis, tant per als residents com per als visitants". Pel que fa a l’arribada a Salou de l’Alta Velocitat, s’ha referit al ramal de connexió de quasi 2 quilòmetres des de l’estació fins el ramal que ve de Tarragona i s’incorpora a l’eix central del Corredor del Mediterrani.

Per la seva banda, el subdelegat del Govern a Tarragona, Santiago Castellà, ha destacat que aquesta futura estació demostra "el posicionament ferm del Ministeri per millorar les nostres infraestructures ferroviàries", al temps que ha remarcat l’empenta de Salou per aconseguir una àmplia inversió del Govern d’Espanya, en tota mena de projectes de futur. Cal dir que aquesta terminal té com a objecte adaptar les instal·lacions a les necessitats actuals de l'explotació ferroviària, adequar-les i ampliar-les a les demandes dels clients del ferrocarril i millorar-ne la funcionalitat.

Durant la visita, l’alcalde de Salou i el subdelegat del Govern han pogut constatar bon ritme de progrés de les obres, especialment a l'edifici de viatgers, on ja s'han col·locat els pilars de formigó de sustentació de la coberta, i actualment s'està avançant a bon ritme en el formigonat del muret perimetral de suport de les futures façanes.

D'altra banda, ha finalitzat el muntatge de l'estructura metàl·lica dels blocs que acolliran les zones de manteniment, atenció al client i cafeteria, i culmina el muntatge de l'estructura metàl·lica dels blocs d'ús intern i lavabos de l'edifici de viatgers. Pel que fa a l'edifici tècnic, ja s'ha finalitzat el muntatge de l'estructura metàl·lica i actualment s'està executant l'armat del muret perimetral. A la zona exterior, ha conclòs la col·locació dels mòduls del mur prefabricat de l'andana 1 i s'hi han instal·lat més de 200 m de drenatges. S’avança en la construcció de tancaments.

Una estació de futur, amb més prestacions

Entre les actuacions compreses en el projecte, inclòs al pla Transformem Rodalies, destaca el nou edifici de viatgers, on es crearà un vestíbul principal amb zones d'espera, venda de bitllets i atenció al client per a diferents operadors, un local comercial i lavabos públics.

Pel que fa a les andanes, es remodela l'actual (de 240 m de longitud i 5 m d'amplada), i se'n construeix un de nou de dimensions similars al costat de la via principal. Les dues andanes estaran unides a la capçalera mitjançant una plataforma de 9,5 m d'amplada que els connectarà amb l'edifici de l'estació. També comptaran amb una marquesina de 200 m de longitud aproximadament, així com a la capçalera de connexió amb l'edifici.

D'altra banda, es projecta un aparcament en superfície de 200 places per a automòbils, 10 de les quals estaran reservades per a persones de mobilitat reduïda, i espai per a motocicletes i bicicletes. Així mateix, s'hi inclouen àrees per a pujada i baixada de viatgers, i estacionament de taxis, dotades de marquesines. A més, s'urbanitzaran els accessos, organitzant els diferents trànsits (vehicles particulars, aparcament, kiss&ride, taxis, autobusos i trànsits de vianants). També s'instal·laran nous tancaments de seguretat a tot l'àmbit de la nova estació.

Aquesta actuació contribueix al compliment de diversos dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com són el número 9, que té entre els seus objectius desenvolupar infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat, i el número 11, que persegueix proporcionar accés a sistemes de transport segurs , assequibles, accessibles i sostenibles.

Fons europeus

Aquesta actuació comptarà amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU.

Comenta aquest article