Transport
La Generalitat licita la compra de set tramvies del Tramcamp entre Cambrils i Vila-seca per 48 milions d'euros
Pel que fa al traçat Cambrils-Salou-Vila-seca, el tram abasta catorze quilòmetres i tindrà també catorze estacions, tres de les quals seran intercanviadors amb el servei ferroviari
El Departament de Territori ha anunciat la licitació de la compra de set tramvies per un import de 48,1 milions d'euros en el tram de Cambrils i Vila-seca. La primera fase del projecte del Tramcamp preveu construir catorze quilòmetres de xarxa, tres intercanviadors i catorze estacions que "cohesionaran" el Camp de Tarragona. Així, es calcula que l'ús del transport públic passarà del 18% al 25%. Actualment, el 82% usa el transport privat. En la presentació del projecte feta aquest dimecres a Tarragona, el president del Govern, Pere Aragonès, ha reconegut el dèficit estructural que pateix el territori i ha assegurat que el nou tramvia articularà la segona àrea metropolitana. "És un pas endavant que significa un abans i un després", ha dit.
El Departament està elaborant la redacció el projecte constructiu del primer tram de la xarxa, que uneix Cambrils, Salou i Vila-seca i també ha completat els estudis de la resta del traçat, que inclou la connexió Tarragona-Reus i les penetracions urbanes. Així començarà, el procés d'informació pública en els pròxims dies i més endavant s'iniciarà el període per presentar al·legacions. Pel que fa al traçat Cambrils-Salou-Vila-seca, el tram abasta catorze quilòmetres i tindrà també catorze estacions, tres de les quals seran intercanviadors amb el servei ferroviari. Els responsables del projecte confien a licitar l'obra de la primera fase del projecte l'any 2024 i que el servei es posi en funcionament a finals de 2026. L'obra de la infraestructura, els set tramvies i les cotxeres previstes suposen una inversió de 150 milions d'euros.
Respecte als tramvies que s'adquiriran, tindran una longitud màxima de 40 metres i una capacitat mínima de 210 persones. També estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda i disposaran d'un mínim de 52 seients, amb zones multifuncionals per a bicicletes o cotxets i amb espais amplis i zones lliures de pas i d'obstacles. Els tramvies estaran dissenyats minimitzant l'impacte ambiental al llarg de tota la seva vida útil. S'han licitat per 48.090.000 euros que inclou el subministrament dels vehicles i el servei de manteniment per un període de quinze anys.
El projecte global, 543 milions d'euros
El projecte global del tramvia suposarà la construcció de 46 quilòmetres de xarxa ferroviària, 47 estacions, 10 intercanviadors, els quals permetran l'intercanvi amb altres transports públics a l'aeroport de Reus, a les estacions d'autobusos a Reus i Tarragona, i set estacions de Rodalies de Catalunya i de llarg recorregut -Reus, Vila-seca, Salou-Port Aventura, Cambrils Nord i Tarragona-, així com les noves estacions previstes de Reus-Bellissens i la intermodal de l'àrea de Tarragona. L'actuació tindrà una inversió de 543 milions d'euros.
L'objectiu és aconseguir 9,5 milions de viatges l'any de la posada en marxa del servei, que es preveu el 2028. El repte del Govern és que la xifra d'usuaris s'enfili fins als 12,8 milions al cap de quinze anys de l'inici del servei. En l'acte de presentació, el president Aragonès ha reafirmat el compromís del Govern en la infraestructura i ha admès que suposarà el reconeixement del territori com la segona àrea metropolitana de Catalunya.
L’Apunt
Definició del traçat
El tram Reus - Tarragona
El traçat que ara se sotmetrà a informació pública abasta, en concret, una longitud de 32 quilòmetres i comprèn 33 estacions, de les quals 7 seran intercanviadors. Correspon a la xarxa que uneix Reus i Tarragona, incloent les penetracions urbanes, passant per Vila-seca, i que també dona accés a l'aeroport de Reus i completa el tram sud de Cambrils.
A la ciutat de Reus, els serveis s'articulen mitjançant un bucle perimetral en forma de cor, a la ciutat de Tarragona mitjançant un sistema en creu amb intercanvi al centre de la ciutat a Imperial Tàrraco, als barris de ponent mitjançant un sistema de penetració urbana alternatiu al directe de l'N-340.
El tram Cambrils – Salou – Vila-seca
El Govern, mitjançant FGC, està treballant en la redacció del projecte constructiu del corredor Cambrils-Salou-Vila-seca, que s'articularà mitjançant un servei que unirà la conurbació actual aprofitant l'antic corredor de l'Adif, modificat amb les característiques pròpies d'un sistema tramviari per dotar-lo d'una plena integració urbana. Aquest tram abasta una longitud de 14 quilòmetres i en el seu recorregut, disposarà de 14 estacions, tres de les quals seran intercanviadors amb el servei ferroviari (xarxa Adif).
Es preveu finalitzar el projecte el primer trimestre de 2024, per a continuació licitar-ne les obres. L'obra d'infraestructura, els set tramvies i les cotxeres previstes sumen una inversió de 150 milions d'euros.
Els primers tramvies
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que serà l'operador del tramvia del Camp de Tarragona, ha tret avui a licitació la construcció, el subministrament i el manteniment de 7 tramvies elèctrics per a la circulació del servei al tram entre Cambrils i Vila-seca.
Amb una longitud màxima de 40 metres, els tramvies tindran una capacitat mínima de 210 persones i estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda. Comptaran amb un mínim de 52 seients, amb zones multifuncionals per a bicicletes o cotxets i amb espais amplis i zones lliures de pas i d'obstacles.
Els tramvies estaran dissenyats minimitzant l'impacte ambiental al llarg de tota la seva vida útil, amb especial atenció a la reducció del consum energètic i a l'augment dels índexs de reciclabilitat i recuperabilitat. Els vehicles incorporaran tecnologia de seguiment en temps real perquè les persones usuàries puguin conèixer el seu posicionament.
La licitació és per un import de 48.090.000 euros corresponents al subministrament dels 7 tramvies i al servei de manteniment integral durant un període de 15 anys. El termini màxim d'entrega dels vehicles serà de 29 mesos, un cop adjudicat el contracte.