Música
L’Ensemble Halcyon acosta el lied a la Cripta
La formació camerística fa un viatge en forma de duet a través d’aquest gènere tan popular en la música germànica durant el romanticisme.
L’Ensemble Halcyon va acostar ahir al vespre a la Cripta el lied, un dels gèneres més reconeixibles de la música romàntica. Les cançons —això vol dir lied en alemany— per a veu i piano normalment no es composaven per dos cantants, però l’Ensemble Halcyon ha volgut donar una altra mirada d’aquest concepte oferint un programa amb obres de Beethoven, Schumann i Schubert on sí van deixar lloc a una segona veu.
Aquesta bicefàlia en la part vocal possibilita als intèrprets establir un diàleg musical interpretant acuradament el significat de les lletres. La soprano Olga Miracle, també formada en traducció i filologia, va ser l’encarregada d’explicar el transfons de les lletres d’escriptors alemanys com Robert Burns o Johann Wolfgang von Goethe. “Durant la pandèmia vam fer la tasca de traduir i interpretar tots els textos que escoltareu avui”, va explicar la cantant que era acompanyada dalt de l’escenari pel tenor Emili Gispert i la pianista Maria-Neus Devesa.
La passió romàntica va ser el fil conductor d’un programa anomenat “El jardí de l’amor”, mateix títol que Robert Schumann li va donar al seu opus 34, la peça que va obrir el concert. Gispert i Miracle es van posar a la pell dels enamorats protagonistes de les lletres i van imprimir el caràcter fruit de la impaciència dels amants i la dolçor de les seves mirades. La segona peça del programa, l’opus 82 de Ludwig van Beethoven, també tractava sobre l’amor, però aquest cop els cantants van canviar d’idioma, doncs el compositor alemany va posar música als versos del poeta italià Pietro Metastasio.
Després d’un petit descans, l’Enseble Halcyon va encarar la segona i darrera part del concert on van tornar a l’obra de Schumann. De fet, gràcies a la interpretació dels seus opus 74 i 78, es va poder percebre l’evolució de l’obra del compositor alemany, en aquestes alçades ja més madura i melancòlica. Fora de programa, el conjunt va oferir una peça de Franz Schubert —compositor a cavall entre els dos anteriors, també especialista en lied— que explica una història de mort i comunió amb la natura, dos pilars temàtics del romanticisme. Per tancar el concert, els músics van correspondre els aplaudiments d’un públic reduït, però agraït, interpretant una versió a duo de la cançó “Merkenstain” de Beethoven.
El proper concert de primavera de la Cripta serà el diumenge 16 d’abril a càrrec del Pau Terol Trio, en el marc de la XV Mostra de Jazz i Blues de Cambrils. Les entrades costen 10€ i es poden adquirir a codetickets.com.