Cultura

Escultura

S'enllesteix la restauració del monument a Gimbernat, un any després

La restauració i substitució de les peces de ferro rovellades que hi havia al monument es va iniciar el febrer de 2022

Per Redacció

Aquesta setmana s'ha col·locat la part metàl·lica del monument
Aquesta setmana s'ha col·locat la part metàl·lica del monument | Cedida

El monument a Antoni de Gimbernat ubicat a l'avinguda de Josep Vidal i Barraquer torna a estar complet, després de la restauració impulsada pel Departament de Cultura de l'Ajuntament, una restauració que es va iniciar fa poc més d'un any, el febrer de 2022.

Els treballs que s'hi han fet han anat a càrrec de la foneria Ginfer de Reus i han consistit en la substitució de les peces de ferro rovellades i malmeses, situades sota el bloc de pedra calcària, per una rèplica de les mateixes figures en bronze, que és un material molt més resistent a les inclemències del temps.  

Aquesta setmana s'han col·locat les noves peces, que l'escultor Lluís Maria Saumell va dissenyar fa més de mig segle per representar la malaltia i la lluita diària del cirurgià, en contrast amb la llum i la flama de la part superior del monument, que simbolitzen una intel·ligència al servei d'una vocació. 

L'obra es va construir el 1968, arran d'un acte acadèmic amb motiu del 150è aniversari de la mort del cirurgià cambrilenc. La flama de forma geomètrica es recolza damunt d'un bloc de pedra dura calcària d'una sola peça provinent d'Ulldecona, que a la part frontal conté el bust d'Antoni de Gimbernat, tallat endins del bloc, per identificar millor la geometria amb el rigor científic del metge.

La idea de l'escultor era trobar un motiu central que tingués prou força artística i la virtut d'expressar de forma moderna la vida professional de l'eminent cirurgià Gimbernat, la seva saviesa i la lluita contra les malalties i contra la mort. Així, volia aconseguir expressar sense paraules una vida exemplar, apropar-se a la sensibilitat de l'època i fer un elogi del metge i de la medicina. Per tot això, Saumell va pensar en utilitzar la llum com a símbol etern de la vida i la intel·ligència i se li va ocórrer projectar una flama fent ús del vitrall emplomat. Exposar a la més amplia avinguda de Cambrils del moment una creació tan expressiva i al mateix temps tan fràgil era una decisió arriscada. Però d'altra banda era gairebé segur que amb aquest element aconseguiria  que el monument no perdés interès i la memòria del fill il·lustre de Cambrils es convertís en una presència i exemple tant de dia com de nit, contribuint també amb la seva llum i colors a embellir el millor passeig de Cambrils d'aquella època. 

L'escultura de ferro es va situar damunt una base de granit procedent de Suècia, que per la seva duresa assegurava una perfecta conservació, i per les seves tonalitats verdoses i nacarades compaginava perfectament amb el ferro. Per decidir a quina alçada se situaria el monument es va consultar a l'arquitecte municipal, i es va decidir per una base encofrada de 1'5 x 1'5 metres de formigó d'un metre d'alçada.

Darrers treballs de restauració, l'any 2006

Ara fa 16 anys, el febrer de 2006 ja es van dur a terme uns treballs de restauració en aquest monument. Aquests van consistir en la reconstrucció de la flama poligonal de la part superior del monument que representa una flama poligonal emplomada de vidres de colors. Un cop restaurada la flama es va protegir amb unes planxes de metacrilat i també es va restaurar la base del monument ja que estava molt oxidada. L'any 1986 ja s'havien restaurat els vidres de colors de la flama i l'any 1989 es va modificar el jardinet que envolta el monument i la il·luminació. Aleshores, els treballs –amb un pressupost de 7.285 euros– van anar a càrrec de l'empresa Guiu Forès de Reus, especialistes en aquest tipus de treballs. Uns mesos després, el maig de 2006, finalitzaven les tasques de restauració amb la col·locació d'algunes de les peces que es van desmuntar per tal dur a terme els treballs.

 

Comenta aquest article