Informació general, Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant

Habitatge

Aprovada definitivament a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant l’ordenança municipal que regularà els habitatges d’ús turístic

A la sessió plenària d’ahir 2 de maig, l’Ajuntament va resoldre prèviament l’escrit d’al·legacions presentat durant el període d’informació pública

Per Redacció

Imatge del plenari municipal celebrada al 2 de maig
Imatge del plenari municipal celebrada al 2 de maig | Cedida

El Ple de l’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant ha aprovatdefinitivament l’ordenança municipal reguladora dels habitatges d’ús turístic (HUT), amb els vots a favor del PSC i de Cs; l’abstenció de JxCat i els vots en contra de la FIC, ERC, la CUP i el PP.

Aquesta nova ordenança servirà per regular les obligacions dels propietaris i les empreses gestores dels habitatges d’ús turístic del municipi, tant pel que fa a la formalització de la comunicació prèvia de l’activitat a l’Ajuntament com pel que fa a al compliment de les obligacions que aquestes persones hauran d’assumir, per prestar un servei de qualitat. També permetrà fixar uns límits màxims d’habitatges turístics per zones, per garantir un equilibri just entre l’exercici d’aquesta activitat i l’activitat diària del veïnat.

Els objectius d’aquesta ordenança són: «garantir la prevalença del dret a l’habitatge, assegurar l’equilibri del teixit social existent i permetre un desenvolupament urbanístic i econòmic sostenible i equilibrat», segons s’explica en l’Article 1 del text.

Abans de l’aprovació definitiva de l’ordenança, que va tenir lloc ahir dimarts 2 de maig durant la sessió plenària extraordinària, es va sotmetre a la votació del Ple l’estudi i resolució de l’escrit d’al·legacions presentat per l’Associació d’Apartaments Turístics Costa Daurada i Terres de l'Ebre (AAT)durant el període d’informació pública que es va obrir després de l’aprovació inicial del text en la sessió plenària de l’1 de febrer.

Amb els vots a favor del PSC i de Cs; l’abstenció de JxCat i els vots en contra de la FIC, ERC, la CUP i el PP, es va acordar estimar parcialment algunes de les al·legacions i desestimar-ne la resta. En concret, no s’ha acceptat cap aspecte que posi en dubte la legalitat d’alguns apartats de l’ordenança. En aquest cas, la resposta ha estat que l’ordenança es basa en tot moment en la normativa turística, és a dir, en la Llei 13/2002 de turisme de Catalunya i en el Decret 75/2020 de turisme de Catalunya, i la resta de normativa aplicable que s’especifica a l’article 2 de l’ordenança anomenat “Fonaments legals”.

Es mantindrà la delimitació de quatre zones de regulació i l’establiment d’un percentatge màxim d’habitatges d’ús turístic autoritzats en cadascuna d’aquestes zones, que s’havien posat en qüestió en l’escrit de les al·legacions, afirmant l’existència de vaguetats i generalitzacions en les anàlisis internes fetes per l’Ajuntament per tal de determinar un creixement d’HUTs al llarg dels anys. En aquest sentit, s’ha esgrimit que aquests límits fixats responen a un “criteri tècnic, basat en el coneixement exhaustiu de la realitat municipal i consensuat per l’Ajuntament; i en dades objectives sobre característiques pròpies dels nuclis i urbanitzacions, l’especialització urbana i de poblament de cadascuna, el nombre total d’habitatges de cada nucli, segons el padró cadastral; i d’habitatges d’ús turístic inscrits en el Registre de Turisme de la Generalitat de Catalunya”.

Sí s’han estimat, en canvi, les al·legacions que proposen simplificar la tramitació prèvia a l’inici de l’activitat. Així doncs, un cop tramitada la sol·licitud d’alta a la Generalitat de Catalunya, la documentació que l’Ajuntament sol·licitarà als propietaris o gestors dels habitatges serà únicament la cèdula d’habitabilitat vigent i el comprovant o justificant de pagament de la taxa d’alta o modificació de dades de l’habitatge.

També se simplificarà el títol VI referent a la classificació i graduació de les infraccions, de manera que només quedarà un article (el 28) que remetrà al règim sancionador de la Llei i el Decret de turisme de Catalunya.

Així mateix, es modificarà l’ordenança en aquells punts on s’establia un termini de temps concret per a la resposta dels titulars o les empreses gestores dels habitatges d’ús turístic davant un requeriment dels serveis policials o d’inspecció municipal (de 30 minuts); o per a l’abandonament de l’habitatge per part de les persones usuàries que atemptin contra les regles de convivència o incompleixin les ordenances municipals dictades a aquests efectes (de 24 hores). És a dir, se substituirà la concreció de temps per la terminologia que s’utilitza en la llei de turisme, que és “manera immediata” i «immediatament”.

Pel que fa a la inspecció, control i bases del règim sancionador, s’ha acceptat modificar la redacció de l’article 24, on es parlava de supòsits on l’autoritat municipal “pressuposi” que uns fets són delictius. En el nou redactat, es farà referència als supòsits en què l’autoritat municipal “constati indicis fonamentats de fets o conductes delictives”.

D’altra banda, al final de la sessió plenària, va tenir lloc el sorteig dels integrants de les 10 meses electorals que hi haurà a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant en les eleccions municipals del pròxim 28 de maig. Les persones que han sortit escollides i que hauran de formar part de les meses rebran personalment la notificació.

Comenta aquest article