Informació general

Plenari

El regidor de Serveis, Josep M. Vallés, es queixa a Endesa per la seva estratègia de refacturació

Vallés ha enviat una carta de protesta al delegat de l'empresa per queixar-se d'aquest fet que complica la gestió a l'administració

Per Andreu Dalmau

Alfredo Clúa, David Chatelain i Josep M. Vallés durant el ple del passat 23 de maig
Alfredo Clúa, David Chatelain i Josep M. Vallés durant el ple del passat 23 de maig | Andreu Dalmau

En el darrer plenari municipal abans de les eleccions, celebrat ahir, es van aprovar un reguitzell de reconeixements extrajudicials de crèdit (REC) per liquidar diverses factures pendents. David Chatelain, regidor d'Hisenda, va admetre que estan intentant “recuperar tot el que quedava pendent” perquè no es paralitzin els pagaments un cop el govern entri en funcions.

Un parell d'aquestes modificacions corresponien al pagament d'unes factures d'Endesa de l'any passat. Tal com van explicar el regidor d'Hisenda, i Josep M. Vallés, regidor de Serveis, aquest REC s'ha hagut d'afrontar perquè la companyia elèctrica segueix una “estratègia de refacturació” que porta de corcó a moltes empreses, administracions i particulars.

L'oposició va demanar al regidor de Serveis que expliqués aquesta situació. “Nosaltres ja vam avisar que estaven infravalorant les partides relacionades amb la despesa energètica”, argumentava Lluís Abella, “el temps ens ha donat la raó i han hagut de pagar fora de termini. Estava mal pressupostat i ja ho vam avisar”. Camí Mendoza va intervenir en la mateixa línia: “tots sabíem que el preu pujaria i no ens van escoltar, també s'han de tenir en compte els imprevistos”. Els dos partits de l'oposició votarien en contra els punts 28 i 29 corresponents a aquests REC per import de més de 385.000 euros destinats a pagar les factures energètiques.

Vallès: «Presidenta d'Endesa, aquest aspecte de la seva empresa és impresentable»

Vallès va respondre als portaveus de Junts i ERC explicant que aquestes factures d'Endesa –corresponents als mesos de juny a desembre de l'any passat– ja havien estat pagades en el seu moment, però que la companyia elèctrica s'ha “aferrat” a un procés de refacturació que el regidor considera “irregular”. “Era una despesa imprevisible. Ho fan d'una manera tan enrevessada que no podem seguir els canvis de consum d'un mes cap a l'altre, ni d'un any cap al següent”, es defensava Vallès, “si es tractés de qualsevol altra empresa no tan important, aquestes factures haurien quedat aturades”. El regidor de Serveis també va explicar que ja ha enviat una carta de protesta al delegat d'Endesa “perquè aquesta situació porta a un descontrol i jo, això, no ho vull”.

Va ser al final de la seva intervenció quan, en to de broma i en italià, es va dirigir a càmera per demanar a la senyora Grieco, presidenta d'Endesa, que “gestioni millor la seva empresa” perquè “en aquest aspecte és impresentable”. Tal com va dir l'alcalde després de la intervenció, el senyor Vallés es va “quedar a gust, ara que ja li queda poc al ple”. El moment còmic va ser aplaudit per tot el plenari, fins i tot per l'oposició que va celebrar l'explicació del regidor i la protesta cap a l'empresa energètica. “Nosaltres hem de complir, però també hem d'exigir que els altres també compleixin”, va recalcar Camí Mendoza.

Junts també votaria en contra al punt 27, un REC per import de més de 22.000 euros corresponents a treballs de la brigada durant el mes d'octubre i novembre de l'any passat. “Tots volem fer treballs per arreglar carrers”, deia Lluís Abella, “però ens hem de basar en el pressupost que tenim, aquestes no són maneres de funcionar”.

«Ens hem de posar com a deures limitar aquests expedients»

En total, en el plenari extraordinari d'ahir, es van aprovar un total de 21 reconeixements extrajudicials de crèdit. Aquesta xifra és molt elevada tenint en compte que es tracta d'un recurs excepcional. El mateix regidor d'Hisenda admetia que el consistori s'ha de “posar les piles” per limitar aquest nombre d'expedients.

L'oposició també va insistir en aquest fet. “Al darrer ple en vam passar 12 i avui en passem 21 més”, remarcava Lluís Abella, “entenem que molts d'aquests reconeixements són perquè falta personal a molts departaments per desenvolupar els processos necessaris, però el govern entrant s'ha de posar les piles en aquest sentit perquè és un mal costum”. Camí Mendoza, en la mateixa línia, va dir que “és preocupant” que es facin tantes modificacions. “Tot i que és final de mandat i segur que volen deixar el calaix net, avui acumulen gairebé 500.000 euros, poca broma”, destacava la portaveu d'ERC.

 

L’Apunt

Els REC, que es van aprovar tots, van ser els següents

  • Pagament d'una factura del Departament de Benestar Social per import de 13.239,31 euros.

  • Pagament d'unes factures a factures del Departament de Prevenció de Riscos Laborals per import de 2.298,13 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Riscos Laborals per import de 1.236,85 euros

  • Pagament d'unes factures del Departament d’Esports, per import de 35.113,96 euros.

  • Pagament d'unes factures del Departament d'Esports, per import de 45.069,49 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament d'Ensenyament per import de 279,32 euros.

  • Pagament d'unes factures del Departament d'Ensenyament, per import de 1.388,06 euros.

  • Pagament d'unes factures del Departament d'Ensenyament per import de 2.327,04 euros.

  • Pagament d'unes factures del Patronat de Música per import de 191,60 euros.

  • Pagament d'unes factures de l'OA Museu d'Història per import de 1.134,66 euros.

  • Pagament d'unes factures del Patronat de Turisme per import de 180,01 euros.

  • Pagament d'unes factures del Patronat de Turisme per import de 5.929 euros.

  • Pagament d'unes factures del Patronat de Turisme

  • Pagament d'unes factures del departament de Noves Tecnologies per import de 4.283,40 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Serveis, Espai Públic i Medi Ambient per import de 22.337,58 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Serveis, Espai Públic i Medi Ambient per import de 369.865,73 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Serveis, Espai Públic i Medi Ambient per import de 16.758,13 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Serveis, Espai Públic i Medi Ambient, per import de 12.198,72 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Recursos Humans per import de 24.158,18 euros.

  • Pagament d'unes factures del departament de Recursos Humans per import de 8.182,24 euros.

  • Pagament de sis contractes de lloguer vençuts d'habitatges del Programa 60/40 del Departament d'Inclusió, per import total de 9.838,70 euros.

Comenta aquest article