Cultura

Música

Roger Morelló i la veu de Pau Casals enceten el cicle de tardor de la Cripta

El cellista reusenc va oferir el seu homenatge particular a un dels músics catalans més importants de la història

Per Andreu Dalmau

Casals ha estat una referència per Morelló
Casals ha estat una referència per Morelló | Andreu Dalmau

Cauen les primeres fulles dels arbres i el fred comença a treure el cap. Signes inconfusibles de l’arribada de la tardor... I de la tornada de la música a la Cripta. Roger Morelló va ser l’encarregat d’encetar, ahir, un nou cicle musical a la sala cambrilenca exercint de portaveu de Pau Casals.

El violoncel·lista reusenc exporta la música de Casals allà on va i, en el seu darrer treball seu titulat La veu de Casals, li ret un homenatge a l’alçada de la seva figura. “Casals ha estat sempre un referent per mi”, explicava Morelló, en referència, també, a la faceta reivindicativa del mestre en l’àmbit social.

No hi havia millor peça per obrir el programa que El cant dels ocells, l’obra més popular del compositor català, símbol de la pau arreu del món. Tampoc podien faltar en aquest programa les Suites de Johann Sebastian Bach que Casals va convertir en peces solistes quan, fins aleshores, havien estat enteses com estudis. Roger Morelló va tocar, només, les sarabandes de la primera i la segona suite intercalades amb les altres obres.

Completarien aquesta primera part del programa les Variacions sobre el nom de Casals de Marc Migó, una peça contemporània esculpida com una oda al violoncel. Un seguit de xiuxiuejos que dibuixaven el record de músiques llunyanes, com per exemple obres de Bernstein, Beethoven o Schubert.

Migó va dedicar aquesta obra al mateix Roger Morelló, de la mateixa manera que va fer Elisenda Fábregas amb les seves Danses de la Terra. El cellista de Reus tocaria aquesta petita suite, amb reminiscències folklòriques, després d’una breu pausa. Seguidament de la música de Fábregas, continuaria amb Les Veus Humanes, obra del compositor francès Marin Marais originalment escrita per viola de gamba i arranjada per Morelló.

No es podia acabar el concert sense escoltar-se la música del deixeble de Pau Casals: Gaspar Cassadó. Roger Morelló va interpretar la seva coneguda Suite per a violoncel amb una precisió tècnica impecable i una vocalització cristal·lina de les polifonies que amaguen els tres moviments d’aquesta peça. El violoncel·lista tancaria el concert oferint, com a bis, la Giga de la tercera suite de Bach.

El proper concert del cicle de tardor de la Cripta serà el proper 8 d’octubre a càrrec baríton Àngel Òdena. Les entrades costen 12€ i es poden adquirir a codetickets.com.

Comenta aquest article