Política
Els alcaldes del Camp de Tarragona es reuneixen a Cambrils per impulsar la Regió Metropolitana
Alfredo Clúa i els batlles de Tarragona, Reus, Salou, Constantí i La Canonja van mostrar-se units i amb una «voluntat ferma i clara» de mancomunar-se
Els alcaldes de Tarragona, Reus, Salou, La Canonja, Constantí i Cambrils es van reunir ahir al nostre municipi per assentar les bases del que hauria de ser la futura Regió Metropolitana de Tarragona (RMT). Un projecte pel qual els batlles van mostrar una “voluntat ferma i clara” de tirar endavant, tal com va verbalitzar Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona.
L’objectiu d’aquesta unió seria poder mancomunar serveis bàsics pel territori com el transport, l’energia, la promoció econòmica o l’habitatge per “millorar les condicions de vida dels ciutadans”. En matèria de transport és on es veu una oportunitat més clara d’agafar les regnes de la regió, ja que la concessió del transport interurbà –autobusos– finalitza l’any 2028, un fet que Viñuales va qualificar “d’oportunitat” i Sandra Guaita, alcaldessa de Reus, de “canvi històric”.
El TramCamp seria un projecte clau pel desenvolupament de la RMT i l’edil tarragoní creu que haurien de ser els mateixos municipis els que treballessin les diferents propostes en comptes d’haver d’enviar al·legacions a Barcelona. En clau energètica, Viñuales va suggerir la possibilitat de formar una empresa metropolitana: “la majoria dels municipis que estem aquí ja estem treballant per fer empreses d’energia municipals —Reus és qui més avançat ho té—, però potser tindria més sentit mancomunar aquest servei”.
«Els municipis no som accessoris de la Generalitat»
L’alcalde de Tarragona va ser el més contundent a l’hora d’assenyalar el “barcelonocentrisme” com un dels motius per impulsar la RMT. “Històricament, no s’ha tingut en compte aquesta part de Catalunya”, remarcava, “la Catalunya Sud existeix i té potencial en indústria, agricultura, turisme... Però moltes vegades no tenim el reconeixement ni la inversió que mereixem”.
Viñuales creu que ningú millor que els mateixos municipis tarragonins saben què és el millor pel territori: “no som accessoris de la Generalitat, som essencials en la prestació de serveis”. El batlle va apuntar a més que el projecte de la RMT compta amb la bona predisposició de la mateixa Generalitat i també de la Diputació.
«Això no és un invent del PSC»
Tot i que Sandra Guaita va recordar que “el PSC va apostar per la Regió Metropolitana de Tarragona des de la campanya electoral”, Viñuales apuntava que aquest projecte “no va de partits, sinó de territori” i que “no és un invent del PSC”. De fet, encara que tots els alcaldes presents a la reunió eren socialistes, es va apuntar que Vila-seca -actualment governada pel juntaire Pere Segura- també veu amb bons ulls la iniciativa i que, aquesta, està oberta a la resta de poblacions que s’hi vulguin sumar.
“Mai hi ha hagut un consens com el que hi ha ara”, destacava Alfredo Clúa, alcalde de Cambrils; una unió que també ressaltava l'alcalde tarragoní: “junts som imparables”. Òscar Sánchez, alcalde de Constantí, va assenyalar que és important que s'hagin deixat a banda les “disputes de campanar” per l'objectiu conjunt de “liderar la regió” i Pere Granados, alcalde de Salou, va apuntar que el seu municipi ja té experiència en mancomunar serveis i que sempre estaran disposats a unir forces.
Full de ruta
Perquè la RMT sigui una realitat en els pròxims anys, els batlles ja han establert un full de ruta a seguir. Abans de final d'any, es farà públic un document on es detallaran els passos a seguir i els objectius a complir. Un cop s'hagi fet aquesta presentació oficial, es formaran comissions de treball intermunicipals sobre els diversos eixos que pretén gestionar la RMT. Aquestes comissions treballaran de manera paral·lela per avançar en tots els àmbits en els quals es proposen connectar les ciutats del Camp de Tarragona.