Conferència
Miquel Àngel Pradilla, sociolingüista: «El model lingüístic educatiu necessita una sotragada»
El catedràtic en Sociolingüística catalana va exposar les diferents claus per revertir la situació actual de la llengua
La Sala d’Actes del Centre Cultural va acollir, ahir al vespre, una conferència a càrrec del catedràtic en Sociolingüística catalana Miquel Àngel Pradilla titulada “Els reptes contemporanis de la llengua catalana”. En aquesta xerrada, organitzada per ANC Cambrils, el Consell per la República i Àvies i Avis per la Independència, Pradilla va exposar el que per ell són les claus, a nivell macro i micro, per revertir la situació actual de la llengua catalana.
El catedràtic de la URV fa fugir de fatalismes en la seva exposició, ja que ho considera “contraproduent”, però no va deixar d’advertir que la deriva de la nostra llengua és perillosa. “El català no és una llengua minoritzada, és una llengua mitjana”, exposava, “tenim febleses i oportunitats, però hi ha camp de treball”.
Pradilla va mostrar dades que exemplifiquen el retrocés de l’ús del català en la societat. El percentatge de persones que consideren el català com la seva llengua habitual s’ha reduït en els darrers anys i això és degut, en gran manera, segons Pradilla, a l’augment de la immigració. “Actualment, el 47% dels nouvinguts parlen castellà, deu punts més que el 2011”, exposava.
Una eina per protegir la llengua catalana en aquests casos és modificar les nostres rutines comunicatives: “un 96% de la població a Catalunya entén el català, s’ha de fer un esforç per parlar-ho i no canviar de castellà, sobretot amb les persones racialitzades”. L’objectiu, segons el sociolingüista, ha de ser augmentar el nombre de persones que s’identifiquen amb la llengua catalana perquè això acostuma a definir la llengua habitual. Tot i això, Pradilla creu que el català no només depèn de l’acció individual, ja que li afecten molts factors macro.
“El model lingüístic educatiu necessita un reset”
El catedràtic va parlar també de la necessitat urgent de “fer un reset” en el model lingüístic educatiu. “El conflicte lingüístic en l’àmbit educatiu ve de lluny i jo tinc una sensació d’estafa”, afirmava. Per Pradilla, elaborar un model efectiu és fonamental per revertir la situació de la llengua catalana: “només amb l’escola no n’hi ha prou, però sense l’escola no tenim opció”. El sociolingüista confia en el nou model en el qual s’està treballant i espera que sigui una “sotragada” en la política lingüística educativa actual.
La conferència, on Miquel Àngel Pradilla no va poder exposar tot l’abast de la seva recerca, es va tancar amb les aportacions de la trentena d’assistents que van escoltar amb atenció l’exposició del catedràtic.