TramCamp
El TramCamp tindrà trams amb catenària entre Cambrils i Vila-seca per qüestions tècniques
A nivell local, encara s'ha de conèixer per on passarà la connexió entre la futura estació del tramvia i l'actual estació de tren
La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona connectarà Cambrils i Vila-seca, majoritàriament per l'antiga línia de ferrocarril. Actualment, s'està enllestint el projecte constructiu, que està “molt avançat” i s'espera que estigui acabat a finals del primer trimestre del 2024. Ara, l'ACN ha pogut saber que el TramCamp tindrà alguns trams amb catenària entre Cambrils i Vila-seca per qüestions tècniques.
Segons han apuntat fonts del Departament de Territori a l'ACN, els trens necessitaran alimentació elèctrica aèria en algunes zones per completar els 15 quilòmetres previstos. Els tècnics de Territori i els ajuntaments estan analitzant en quins punts s'instal·larà, amb la voluntat de prioritzar que siguin en àrees interurbanes.
Un cop s'hagi tancat el projecte constructiu, el següent pas serà licitar les obres. Un tràmit que es vol completar abans de l'estiu per, a finals d'any, començar els treballs. L'objectiu del Govern és que el tramvia entri en servei a finals del 2026.
Un altre entrebanc que hi ha hagut fins ara és la compra dels trens. La primera licitació no es va completar perquè les dues ofertes no van ser satisfactòries: una perquè el preu proposat per l'empresa era molt superior al fixat per Territori i l'altra perquè el material ofert no complia els requisits tècnics. A principis d'any, presumiblement al gener, es publicarà una nova licitació amb un preu superior més ajustat al mercat.
Projecte en fase d'al·legacions
La principal novetat del TramCamp en l'àmbit local és que el projecte de connexió entre l'estació de tramvia –que s'ubicarà al davant de l'institut Ramón Berenguer IV– i l'estació de tren de Cambrils s'ha inclòs en la primera fase de les obres. Aquesta connexió estava previst que es dugués a terme en la segona fase, però els ajuntaments implicats en el projecte van presentar al·legacions demanant que el tramvia es connectés des del principi amb l'estació de tren. S'ha de recordar que, per exemple, Salou no té estació de tren i, per tant, la connexió amb la de Cambrils és important per a la mobilitat del territori.
Actualment, l'ajuntament està pendent de la resposta de la Generalitat per saber si aquesta connexió s'haurà de fer per l'avinguda de l'Esport o bé per darrere de la pista d'atletisme. En aquest paquet d'al·legacions, també es va demanar que s'inclogués una parada més entre les inicialment previstes entre el Molí de la Torre i Vilafortuny, però l'Ajuntament encara no ha rebut resposta respecte a aquest tema i no es confia en que s'accepti la sol·licitud.
En l'edició d'aquest mes de Revista Cambrils, la secció del Tema del Mes repassa més detalladament el futur de l'antic traçat ferroviari, tant pel que fa al projecte del TramCamp com pel que fa a la Via Verda.
Segona fase
La segona fase del projecte del TramCamp preveu unir Reus i Tarragona, per Vila-seca i la Canonja. Els ajuntaments van presentar al·legacions al primer estudi informatiu de Territori, que ara el Departament està acabant d'analitzar. Un cop l'informe estigui a punt, s'enviarà a la direcció general de qualitat ambiental per tal que en faci la declaració d'impacte ambiental, cap al mes de febrer. Després caldrà realitzar el projecte constructiu.
Des del Departament han indicat a ACN que amb l'ajuntament de Reus la “sintonia és total”, mentre que amb el cas de Tarragona s'estan acabant de debatre algunes qüestions fruit d'un “canvi de visió” del nou equip de govern municipal. Els principals aspectes a consensuar són l'arribada del tramvia a l'entorn de la plaça Imperial Tarraco i la connexió amb l'actual estació de Renfe. Amb la Canonja i Vila-seca també s'estan acabant de definir exactament les zones de pas.