Llengua
El Servei Local de Català realitza visites informatives i formatives als comerços
Entre altres ofereix el Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL) a les més de 60 botigues de la Rambla Jaume I
El Servei Local de Català (SLC) de Cambrils ha iniciat aquesta primavera un seguit de visites a establiments comercials de la rambla de Jaume I i de la plaça d'Aragó. En aquestes 65 visites previstes es pretén incidir per millorar la disponibilitat oral d'alguns comerços (i per tant que els catalanoparlants puguin ser atesos en la seva llengua, tal com estableix el Codi de Consum), i també en la qualitat de les comunicacions (que potser parlen en català però que tenen cartells, elements de difusió o menús amb algunes incorreccions lingüístiques).
A més de fer conèixer les obligacions lingüístiques de les botigues, s'expliquen els principals serveis que ofereix l’SLC de Cambrils a empreses i comerços: el Servei d'Assessorament Lingüístic (com la revisió o la correcció de textos), l'oferta de cursos de català i el projecte "Comerços aprenents”.
A més de fer conèixer les obligacions lingüístiques de les botigues, s'expliquen els principals serveis que ofereix l’SLC de Cambrils a empreses i comerços: el Servei d'Assessorament Lingüístic (com la revisió o la correcció de textos), l'oferta de cursos de català i el projecte "Comerços aprenents”.
“Comerços aprenents”
En el marc d’aquest projecte, des de l’SLC de Cambrils s’imparteixen per primera vegada una sèrie de sessions presencials al lloc de treball de les persones que despatxen en establiments comercials i que responen a un perfil similar: tenen pocs coneixements de la llengua catalana i poques opcions per fer un curs, a causa del seu horari laboral.
En aquestes sessions (5 de 30 minuts o 10) es treballen les competències lingüístiques orals i els continguts s’adapten a les necessitats comunicatives reals dels aprenents. A més, s’intenta sensibilitzar el comerciant que almenys saludi en català la clientela.
De fet, aquest innovador projecte vol incidir també en els clients, que si no deixen de parlar en català pel fet de detectar que el comerciant és d’origen estranger l’ajudaran sens dubte a veure el català com una llengua útil per al seu negoci. En el cas de Cambrils ja hi ha participat l'establiment La Casa de los Móviles i també s’hi ha sumat darrerament el supermercat Clarel.
Iniciativa per fomentar l'ús del català
El 2023, a Reus es van visitar 52 establiments, i 12 persones de 10 comerços van participar en el programa “Comerços aprenents”. A l’Hospitalet de l’Infant es van fer 12 visites en restaurants i 4 treballadors d’un dels establiments visitats van rebre aquesta breu formació en català. Enguany tant a Reus com en altres poblacions del Baix Camp es continuen les visites per continuar fent sessions de “Comerços aprenents”.
“Comerços aprenents” és una iniciativa del Consorci per a la Normalització Lingüística per fomentar l'ús de la llengua catalana, es duu a terme en diferents localitats catalanes i és resultat de l'anàlisi dels estudis Ofercat, que demostren que els indicadors més baixos d'ús de la llengua catalana són els dels establiments comercials regentats per personal d'origen estranger.
Si alguna botiga té interès a participar-hi o algun consumidor vol proposar algun comerç aprenent, es poden adreçar a cambrils@cpnl.cat.