Camp

Política

Fran Morancho, alcalde de Mont-roig: «Si el projecte de Lotte Energy Materials es pot fer aquí és perquè la normativa ho permet»

El batlle parla amb revistacambrils.cat dels diferents projectes que s'estan treballant des del consistori, com la via verda que els unirà amb Cambrils i l'Hospitalet, l'auditori Mestre Antoni Benaiges o l'ampliació del polígon industrial

Per Cristina Sierra

L'alcalde de Mont-roig del Camp, Fran Morancho, al seu despatx a les oficines municipals de Miami Platja
L'alcalde de Mont-roig del Camp, Fran Morancho, al seu despatx a les oficines municipals de Miami Platja | Cristina Sierra

Entrevisto a Fran Morancho just el dia que celebra 25 anys com a regidor de l'Ajuntament de Mont-roig del Camp. L'alcalde del municipi -ho va ser al mandat 2007-2011 i des del 2015 fins a l'actualitat- fa un repàs a revistacambrils.cat dels diferents projectes que s'estan impulsant des del consistori, entre ells, la via verda que els unirà amb Cambrils i l'Hospitalet de l'Infant.

Alcalde, quan van començar aquestes trobades amb els municipis veïns per tirar endavant la via verda?

Aquestes reunions es van iniciar amb la Camí Mendoza i l'Alfons Garcia quan eren alcaldes. Volíem anar tots a una i fer un projecte amb el mateix criteri. No s'havia concretat res, ara s'ha posat sobre la taula i el que Adif pretén és fer una cessió d'aquest espai i nosaltres hem de fer el manteniment durant trenta anys. Els tres municipis hem dit que això podem valorar-ho, però aleshores el projecte que està plantejant Adif no és el que correspon i nosaltres hem d'invertir molts diners a mantenir aquest espai que mai serà nostre.

Adif actua principalment en un àmbit de cinc metres en els quals tres són per carril bici i dos per vianants, però la major part d'espai que té Adif són vuit metres i més, què passa amb aquests metres? Aquí és quan nosaltres hem dit que si hem de fer el manteniment no ha de ser amb el projecte que s'està fent ara i s'han de plantejar millores. Estem a l'espera que ens rebi Adif.

Quan es reuniran?

Hem demanat hora amb el president d'Adif perquè ens digui el què, confiem que sigui aquest mes. Tenen adjudicat el projecte, però les obres no comencen perquè nosaltres no signem aquest conveni.

Mont-roig va ser un dels primers municipis, per no dir el primer, en posicionar-se a favor de treure les vies per fer una via verda.

Sempre hem dit el mateix. El tramvia mai ens van plantejar una solució definitiva sinó una cosa provisional, nosaltres vam apostar per la via verda.

El projecte del tramvia tira endavant, el volen?

Quan la Generalitat vulgui portar el tramvia fins aquí nosaltres tenim per exemple l'N-340, que hi pot passar per allà sense cap problema. Hi ha alternatives perquè passi, però també hi ha alternatives de mobilitat que no passen pel tramvia.

"Hi ha alternatives de mobilitat que no passen pel tramvia"

Quines són?

Es pot augmentar considerablement la freqüència dels autobusos, hi ha possibilitat que aquests autobusos siguin d'hidrogen o elèctrics. També augmentar les freqüències de trens, que en aquests moments hi ha el que hi ha. Crec que abans de fer una inversió d'un tramvia, que queda molt bé, sempre he defensat el mateix: hi ha altres coses que es poden fer abans. Nosaltres tenim una escola i un institut en barracons, doncs fes-me primer això. Hi ha moltes prioritats i crec que és un tema de responsabilitat. Demanar un tramvia que ha d'anar de Cambrils fins a Miami i l'Hospitalet i que són 14 quilòmetres són moltíssims diners per 14.000 habitants que viuen tot l'any. Mai he defensat el tramvia d'aquesta manera perquè trobo que no és de rebut.

Recentment han aprovat el traspàs de la neteja viària a l'empresa Nostreserveis i Secomsa continuarà fent la recollida de residus, per què han fet el pas?

Creiem que podem millorar el servei de neteja. Tenim l'empresa pública que ja té diferents serveis com són la jardineria i l'enllumenat i entenem que la neteja la podem millorar. Crec que som capaços de donar un millor servei.

També han impulsat el sistema de recollida porta a porta a les urbanitzacions Bonmont, Costa Zèfir i Club Mont-roig. Com està funcionant?

De moment fem un balanç positiu. La gent ens hem d'acostumar i és una nova manera de tractar les teves escombraries, per dir-ho d'alguna manera. S'ha de treure en hores determinades, però en general la resposta està sent bastant positiva.

S'ampliarà el sistema a altres urbanitzacions?

S'estendrà en un principi en altres zones. Primer volem consolidar aquestes tres urbanitzacions, sobretot en aquesta època més complicada que és l'estiu, ja que hem de tenir en compte que el nostre municipi té molts habitatges de segona residència i molts habitatges d'ús turístic. Hem de veure com funcionen aquests perfils de persones a l'hora de gestionar els residus i la idea és anar implementant-ho a tot arreu. Avui dia hem de reciclar, si no reciclem ho pagarem. Ho estem pagant ja econòmicament i mediambientalment. Amb el porta a porta pots reciclar bé, t'ho permet fer i això és el que intentem fer.

"Amb el porta a porta pots reciclar bé, t'ho permet fer i això és el que intentem fer"

I a Mont-roig del Camp quan es posarà en marxa?

Està molt avançat, ja s'ha estudiat com implantar els espais on aniran els cubells. És més difícil per exemple en zones turístiques com a Miami, a la zona on hi ha apartaments, perquè els edificis no estan preparats per deixar les bosses. Urbanísticament, estem plantejant fer una modificació i obligar les noves construccions a deixar a peu de carrer un espai perquè els veïns deixin el cubell, però ara per ara no està preparat i és més complicat.

Els treballs del Passeig de les Cales s'han reprès després d'uns mesos d'aturada, quan acabaran?

Encara no ho sabem, però espero que aviat. Suposarà un gran canvi. Pel nucli de Miami Platja hi havia tres obres importantíssimes. La primera era la transformació de l'N-340 que ara és l'avinguda Barcelona; la segona era que deixessin de passar els trens i convertir l'espai en un eix cívic i peatonal, i la tercera, transformar tot aquest carrer que teníem a primera línia de mar que anava al voltant de les cales i convertir-ho en un passeig. Són tres projectes que han requerit molt de temps i inversió i canvien totalment la fesomia urbanística de Miami, però també canvien com vius a Miami, la manera de relacionar-te i de moure't.

Un dels temes estrella és el projecte de la Lotte Energy, com està evolucionant?

Ja fa uns mesos que l'empresa va adquirir el sòl, els terrenys són de l'empresa Lotte. Ara està a aprovació inicial la modificació del POUM, segurament a mitjan estiu o principis de setembre passarà per ple la modificació provisional. També hem aprovat inicialment el pla parcial. Tots aquests processos administratius continuen endavant, són documents que han estat en exposició pública i s'han repost i es continuen responent al·legacions.

La plataforma contrària al projecte els acusen de manca de transparència.

Hem estat transparents des del primer moment. Vam dir que havíem arribat a un acord amb una empresa coreana que en aquell moment es deia ILJIN i que feia un component de bateria que es deia elecfoil. Això ho vam dir el dia zero i ho continuem dient ara amb la diferència que l'empresa es diu Lotte Energy Materials. Vam dir que havíem de fer una modificació de planejament i canviar alçades i ho estem fent. No hi ha hagut falta d'informació.

Cada pas que hem anat fent s'ha fet nota de premsa i s'ha publicat, tothom ha tingut aquesta informació. Tan bon punt com es va tancar tot el tema es va fer una exposició davant la ciutadania, hi va anar més de 500 persones, vam obrir el micròfon i la gent va poder fer preguntes. No hem amagat res, absolutament res. Una altra cosa és que t'agradi més o menys, això és respectable. Però no hi ha hagut manca de transparència en cap moment, jo he rebut a la gent que m'ho ha demanat i he atès a tothom.

És contaminant?

Des del primer dia hem dit que aquesta empresa ha de complir amb els requisits que marca la Unió Europea. Aquesta empresa és contaminant? No, no ho és. Aquesta empresa pot contaminar? Sí, però igual que pot contaminar un restaurant que agafa l'oli i el llença on no toca. També deien que si era química i que no pot conviure amb el turisme, doncs què passa a la Pineda? Hi ha un hotel de cinc estrelles i veus tota la petroquímica i les xemeneies a la nit o a l'Hospitalet vas a la platja del Torn i veus la central nuclear. Hi ha arguments que no s'aguanten per enlloc i s'està confonent a la gent. Estem parlant de llocs de treball, de generar oportunitats per la gent del nostre municipi, que generarà diversificació al nostre municipi que és molt important, no dependre únicament del turisme i això és el que hem de veure. Si el projecte es pot fer aquí és perquè la normativa ho permet.

L'alcalde de Mont-roig del Camp al seu despatx a les oficines municipals de Miami Platja

Els pressupostos aprovats per enguany inclouen l'edificació de l'auditori Mestre Antoni Benaiges, l'ampliació del polígon industrial Les Sorts del Rei i impulsar un pàrquing d'autocaravanes. Com estan aquests projectes?

L'auditori, si tot va bé, abans de finals d'any ens agradaria tenir-ho adjudicat, estan acabant de redactar el projecte executiu. La idea és que entre finals d'any i principis de l'any vinent comencin les obres, ja hi ha pressupost.

El pàrquing de caravanes estan redactant el projecte. Es vol fer a Mont-roig, darrere el CAP, una zona que creiem que pot ser un atractiu turístic important.

I el polígon volem adquirir sòl per ampliar-lo. Hi ha un sector econòmic que és molt petit, entenem que l'efecte Lotte atraurà altres inversions i en aquest sentit hem de tenir sòl preparat i ho volem impulsar des de l'administració.

Una de les prioritats és la millora del Nucli Antic. Van presentar diferents accions, me'n podria dir alguna?

El que hem fet en el darrer any ha estat redactar l'EINA, un document que marca les accions que s'haurien de fer durant en els propers vint anys. Reculls els canvis urbanístics que s'haurien de fer per tal d'afavorir la mobilitat, per tal d'afavorir l'habitatge, que la gent visqui més al nucli antic. Aquest document que tenim pendent de passar per ple ens marca una mica les línies a seguir. Ara estem redactant el projecte per urbanitzar el carrer d'Agustí Sardà i la idea és a poc a poc agafar aquest document i anar executant les accions.

Tenen previst la redacció del nou Pla Local d'Habitatge.

S'ha de passar per ple. Dins el que és l'impuls Dipta, destinem prop de 400.000 euros pels quatre anys pel Pla d'Habitatge. Tenim molt sòl que el que volem intentar és construir habitatge, a veure si la Generalitat o l'Estat treu ajudes. El problema de l'habitatge és molt greu en aquests moments, aquest pla ens dirà quina línia hem d'agafar.

Paral·lelament, vam iniciar un pla especial per a regular l'habitatge d'ús turístic. No donem més llicències, s'ha de regular i veure cap a on hem d'anar. No té lògica que tinguem espais perquè vinguin els turistes, però que no tinguem espais per poder viure i que els treballadors que han d'atendre aquests turistes no tinguin un lloc per viure.

"No té lògica que tinguem espais perquè vinguin els turistes, però que no tinguem espais per poder viure"

Projectes que ja tiren endavant són l'Ecoespai a la plaça Girona de Miami (2,2 milions), el nou pavelló al costat de l'escola Mare de Déu de la Roca (757.000 euros) o els treballs de conservació de l'Ermita (180.000 euros ).

L'Ecoespai, que serà un equipament municipal que també es farà la urbanització del voltant, esperem que a finals d'any ja estigui acabat; el poliesportiu lleuger cap al setembre o octubre ja el tindrem, és un equipament que donarà servei a l'escola però també a la resta de la ciutadania. I l'Ermita continuem treballant en la seva conservació, és un atractiu turístic.

L'Estat invertirà 10,5 milions d'euros en el projecte d'humanitzar el traçat de l'N-340 i la passarel·la sobre l'autovia A7. Com ho fan per tenir aquesta inversió i suport des de Madrid?

Piquem a totes les portes, però sobretot, has de saber què vols i tenir-ho preparat. Sempre poso el mateix exemple, si em ve una entitat local a demanar diners i em porta un projecte engrescador i que ho té clar i que saps que ho tirarà endavant, els escoltes. Jo faig el mateix quan vaig a demanar diners, has d'anar si pot ser ja amb algun estudi econòmic, amb un projecte fet i amb una argumentació molt potent que no et puguin dir que no, això és el que hem fet i he fet sempre.

Es presentarà el 2027?

No ho sé, sempre ho decideixo normalment un any abans. Si en aquell moment estic amb ganes, encara estic il·lusionat, encara tinc idees, sí. Però mai he volgut presentar-me o fer el pas perquè no em queda més remei i en aquests moments no ho sé. Avui per avui estic content, el mandat està anant bé.

L’Apunt

Nou primer secretari del PSC del Camp de Tarragona

El passat dissabte 6 de juliol, Fran Morancho va ser escollit nou primer secretari del PSC del Camp de Tarragona pels pròxims quatre anys. "Tenim el repte de créixer cap a l'interior del territori, s'ha de treballar per tal que el PSC estigui més ben representat a l'interior de les nostres comarques. Així mateix, cal aixecar la veu quan sigui necessari per fer-nos escoltar a tot arreu i tenir una veu unitària també a Barcelona", va dir en el seu discurs.

L'alcalde també va remarcar el paper dels municipis i alcaldes socialistes per poder tirar endavant el projecte de l'àrea metropolitana, millorar l'accés a l'habitatge dels joves o promoure la mobilitat sostenible. "Estic convençut que en tots aquests reptes territorials els i les socialistes jugarem un paper molt important perquè ara, efectivament, toca Camp de Tarragona", va concloure.

Comenta aquest article