Cultura

Art

Lectures, performances i dinàmiques participatives en el segon dia de les Jornades Expositives Pinsa

El Centre Cultural, la Torre del Bou i la Torre del Llimó van acollir quatre activitats artístiques molt diverses que van tractar diferents temàtiques

Per Andreu Dalmau

L'acció participativa d'Emma Flores –al darrere– convidava al públic a construïr una obra amb els objectes proporcionats
L'acció participativa d'Emma Flores –al darrere– convidava al públic a construïr una obra amb els objectes proporcionats | Andreu Dalmau

Les Jornades Expositives Pinsa van celebrar el seu segon dimarts d’activitats culturals, ahir, en diferents espais del nucli antic de Cambrils. Projeccions, lectures poètiques, xerrades, dinàmiques i performances van ser les disciplines que van transmetre tot tipus d’emocions als assistents que van fer aquest viatge amb les artistes.

Va obrir la jornada Piano piano, un curtmetratge de Berta Asensio en el qual es reflectia el procés de traslladar un piano d’una casa a una altra. Entre les diverses parts de l'audiovisual, el poeta Auro Vernet va llegir quatre poesies relacionades amb la mateixa temàtica. Diversos artistes havien presenciat el trasllat de l’instrument i tots van voler plasmar la seva experiència a través de la seva disciplina, aconseguint, sorprenentment, resultats molt similars i que s’han acabat complementant en aquesta actuació que ahir va tenir lloc al Centre Cultural.

Auro Vernet, llegint en la foscor (Foto: Andreu Dalmau)

 

Objectes, sentiments i la participació del públic

Després d’aquesta activitat, els assistents es van desplaçar a la Torre del Bou, on hi ha ubicada una instal·lació de l’artista Alèxia Trulls: La biblioteca de la casa. Aquest projecte té la finalitat de crear una biblioteca nòmada que esdevingui un arxiu col·lectiu format per les obres o objectes que les persones hi vulguin deixar. En aquest mateix espai, Júlia Curto va protagonitzar una lectura en la qual va traslladar a l’audiència una carta que la seva mare va dedicar a la seva germana petita quan aquesta havia acabat de néixer. “Jo mateixa he cosit el text d’aquesta carta en un llençol de casa meva”, explicava Curto, “el que m’interessa com artista és la relació dels objectes amb les emocions i els sentiments i les reflexions a les quals ens porten”.

Alèxia Trulls i Júlia Curto explicant les seves obres a la Torre del Bou (Foto: Andreu Dalmau)

 

La comitiva va desplaçar-se després cap a la Torre del Llimó. Allí hi va tenir lloc la dinàmica protagonitzada per Emma Flores i titulada Estratègies per la creació i la des-creació. En aquesta activitat, el públic participant va prendre part activa, ja que, seguint les instruccions de Flores, va construir tres obres diferents a partir d’objectes aleatoris que l’artista els havia facitat. Una experiència curiosa i “irònica”, tant pel públic com per l’artista.

I el segon dia de les Jornades Pinsa es va tancar al Centre Cultural amb la performance Si se muere la guitarra, de Janira Román, Biel Sauret i Núria Valsells. Aquesta obra consistia en una projecció audiovisual, la recitació de poemes i “l’enterrament” d’una guitarra en un riu. El títol és el primer vers d’un poema de Rafael Guillén i va ser el nexe que els tres artistes van trobar per reflexionar sobre el dol, la mort i la pena. “És el primer treball que fem junts i estem molt contents amb el resultat”, explicaven els tres en acabar la representació.

Moment de la performance a la sala d'actes del Centre Cultural (Foto: Andreu Dalmau)

 

La setmana que ve, les Jornades Expositives Pinsa continuen amb una projecció, una lectura i una performance al Centre Cultural i a la Torre del Bou.

Comenta aquest article