Informació general

Infraestructures

Primera reacció ciutadana davant l'anunci del tall per obres durant cinc mesos a la via fèrria previst per aquesta tardor

Aquest passat dissabte ja es van avançar diferents propostes en la trobada que es va fer al Teatret del Serrallo, convocat per la plataforma Dignitat a les Vies i Promoció del Transport Públic (PTP) i la presència d'una setantena d'alcaldes

Per Redacció, ACN

La trobada es va fer al Teatret del Serrallo, aquest passat dissabte al matí
La trobada es va fer al Teatret del Serrallo, aquest passat dissabte al matí | Jordi Marsal / ACN

El tall del corredor mediterrani ferroviari que es farà aquesta tardor a l'altura de Roda de Berà (Tarragonès) i que es preveu que duri cinc mesos, ha encès les alarmes dels usuaris i de diferents alcaldes del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Fins a 16.000 usuaris diaris es poden veure afectats per les obres que Adif ha d'executar en aquest municipi del Tarragonès a partir del 30 de setembre perquè els trens de mercaderies hi puguin circular amb l'ample estàndard. En aquest punt, quedarien plenament afectades les línies regionals de mitja distància R13, R14, R15, 16 i R17. També línies de rodalies com la RT-2. Amb un servei que acostuma a acumular incidències i crítiques, es tem que les obres per adaptar la via perquè hi circulin mercaderies dificultin encara més la mobilitat, sobretot, amb l'àrea metropolitana de Barcelona.

Propostes variades

En un acte celebrat al Teatret del Serrallo aquest passat dissabte al matí i convocat per la plataforma Dignitat a les Vies i Promoció del Transport Públic (PTP), es van plantejar propostes com connectar Tarragona amb la línia d'alta velocitat per arribar a Barcelona o aprofitar la línia de Valls-Picamoixons, a banda d'un servei alternatiu per carretera. També es va reclamar una taula de seguiment amb Renfe i Adif. Tot i que, de moment, Renfe encara no s'ha manifestat de forma oficial al respecte -la companyia reitera que anunciarà les mesures aquesta setmana. A la trobada d'aquest dissabte hi van ser presents els representants de les entitats que apleguen els usuaris, juntament amb més d'una setantena d'alcaldes i càrrecs institucionals.

Un altre dels acords de la reunió va ser el de reclamar tant a Renfe com Adif que habilitin uns serveis alternatius suficients, "de màxims" i que no generin penalitzacions addicionals de temps en uns recorreguts que porten acumulant retards continuats des de fa dècades. Però més enllà d'esperar la proposta dels organismes responsables, van voler aportar diverses solucions. Una de les més rellevants seria connectar la via convencional que surt de Tarragona cap al sud amb la via d'alta velocitat a partir d'un ramal, ja construït però encara no homologat per Adif, entre Vila-seca i l'estació del Camp de Tarragona. Això permetria connectar de forma "ràpida" amb Barcelona a través d'aquesta plataforma. Una idea que, segons ha apuntat el president de la PTP, Adrià Ramírez, no s'ha de limitar als mesos que duri el tall sinó que "s'ha d'estudiar per qualsevol situació de futur que hi pugui haver".

En paral·lel, van concloure que també que cal reinstaurar el servei entre Tortosa i Cambrils, amb parades intermèdies fins arribar a l'estació de Camp de Tarragona per aprofitar els combois d'alta velocitat així com garantir suficients places del tren Avant fins les Terres de l'Ebre, permetent el seu ús amb els bitllets i abonaments actuals, almenys fins que acabi el tall.

Un altra de les grans propostes abordades en la reunió d'aquest dissabte -i que els usuaris consideren que Renfe hauria ja assumit- és l'aprofitament de la línia de Valls-Picamoixons per, a més de fer-hi circular directament des de Sant Vicenç de Calders de l'R-13 i l'R-14 via Valls, utilitzar la infraestructura per donar continuïtat a l'R-15 i els usuaris de Reus, Priorat i la Ribera d'Ebre. "El fet de no fer transbord per la gent que ve de Reus o Móra la Nova, encara que el trajecte s'allargui, si com a mínim no s'han de fer dos transbordament de bus al tren i del tren al bus el confort és acceptable i la situació durant les obres no seria tant complicada", va raonar Ramírez. Completaria el quadre una llançadora entre Tortosa i l'Aldea per accedir als serveis de llarga distància i la conversió dels serveis de l'R-17 en l'RT-2 a Tarragona.

Busos alternatius i reforç de les línies existents

Les propostes ferroviàries es complementen amb les dels serveis per carretera com a alternativa als talls de servei per les obres al túnel de Roda de Berà, que funcionin de forma flexible, optimitzant els temps i evitant, en la mesura del possible, els dobles transbordaments. D'una banda amb serveis entre Tarragona, Altafulla, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, on es podria reprendre la circulació sense interrupcions. Fins aquesta estació nodal -per a la qual reclamen que s'ampliïn i condicionin adequadament zones d'aparcament- haurien d'arribar busos directes de Tarragona i Vila-seca o Cambrils. També es proposa, en hores puntes, busos directes entre Tarragona, Altafulla, Torredembarra i Barcelona.

Addicionalment, consideren que la Generalitat hauria de reforçar els serveis de les línies públiques que presten empreses de transport privades via concessió: Tarragona-Barcelona, Cambrils-Salou-Tarragona-Barcelona i Amposta-Barcelona. També la creació de noves línies des de Reus, la Pineda i Salou fins a l'estació de Vila-seca o de Móra la Nova-Falset-Barcelona. Reclamen també que aquests transports es puguin utilitzar amb la implantació de l'abonament tarifari 10/120.

Tota aquesta estructura, van remarcar des de Dignitat a les Vies, requereix també un esforç de comunicació i informació a la ciutadania i els usuaris amb la suficient antelació, garantint també que es compleixin els horaris establerts. "No hem de firmar una sentència de mort, ara. Hem d'anar mirant que el tall ens garanteixi ser ciutadans de primera, vivint al Camp de Tarragona i anar a estudiar o treballar a Barcelona", va manifestar la portaveu de la plataforma, Anna Gómez.

Taula de seguiment

En la trobada d'aquest passat dissabte es va plantejar la creació d'una taula a tres bandes per fer seguiment i garantir que el desenvolupament de les obres permeti la mobilitat. En formarien part usuaris i alcaldes, d'una banda, així com Renfe i Adif. "Hem sentit que els alcaldes ens han escoltat i volen treballar", va celebrar Gómez. "Tenir les alcaldies i la Diputació de Tarragona al nostre costat, poder fer les reunions que demanarem amb Renfe, que ens expliquin com va el tall, d'on coixegem o no. Per nosaltres és clau. La comunicació i el treball conjunt és l'única manera de sortir d'aquest tall", va sentenciar Gómez.

Les entitats d'usuaris, però, no es resignen a gestionar el problema immediat i demanen també avançar cap a millores un cop executades les obres. "Tenim tot el sistema ferroviari quotidià amb una quantitat de problemes que venen de fa 30 anys enrere. No s'hi va invertir pràcticament. Tenim un problema principal que és la manca d'inversió", va afirmar Ramírez, qui va apel·lar també a resoldre la gestió del dia a dia a través de la nova empresa mixta entre Renfe i la Generalitat.

Comenta aquest article