Informació general

Benestar Social

Es presenta el Servei d'Orientació i Acompanyament a les Famílies (SOAF) per promoure la salut emocional al nucli familiar

Es tracta d'un servei universal obert a tota la població amb fills d'entre 0 i 18 anys que té per objectiu donar resposta a qualsevol preocupació, problema o dificultat sobre l'educació i criança dels fills

Per Berta Ruiz

Un moment de la presentació del SOAF, ahir al matí, al Casal. D'esquerra a dreta: Teresa Recasens, Milagros Vidiella, Javier Loyo i Anna Farré
Un moment de la presentació del SOAF, ahir al matí, al Casal. D'esquerra a dreta: Teresa Recasens, Milagros Vidiella, Javier Loyo i Anna Farré | Berta Ruiz

Ahir al matí, al Casal Municipal de la Gent Gran, es va fer la presentació del nou Servei d'Orientació i Acompanyament a les Famílies de Cambrils (SOAF), que s'ha posat en marxa recentment en aquest mateix espai. Aquesta va anar a càrrec de la regidora de Benestar Social, Teresa Recasens; el director d'Eduvic, Javier Loyo, la terapeuta familiar i educadora social del SOAF Cambrils, Anna Farré i la Cap de Serveis Socials de l'Ajuntament de Cambrils, Milagros Vidiella.

El SOAF, tal com va explicar la regidora de Benestar Social, "és un nou servei que promou el benestar familiar i donar resposta a qualsevol cosa que pugui preocupar les famílies sobre el comportament dels seus fills. És un servei preventiu que s'adreça a tota la ciutadania del municipi". Tot seguit, la terapeuta familiar i encarregada del SOAF Cambrils, Anna Farré, va detallar en què consisteix aquest servei. Segons va dir: "és un servei de caràcter universal –des dels 0 als 18 anys– i per tant, totes les famílies poden accedir-hi. No cal que hi hagi un expedient obert, tot i que també pot venir derivat pel centre escolar, per serveis socials, per pediatria... Es poden realitzar tot tipus de consultes sobre alguna dificultat, problema, curiositat o preocupació sobre com educar els fills. Té aquest sentit preventiu i s'actua abans que es produeixi un problema major en la família. Fem aquesta tasca d'orientació i assessorament i donem pautes en les etapes de la infància i adolescència a través d'una comunicació més assertiva i des del punt de vista d'una educació en positiu. L'objectiu és aconseguir unes relacions sanes i una criança respectuosa".

Atenció individualitzada, grupal i comunitària

Tal com va comentar Farré es treballarà en tres línies: per un costat, una atenció individualitzada a les famílies, una atenció grupal –realitzant tallers– i una dinamització comunitària amb tallers adreçats a professionals. En aquest punt, la regidora Teresa Recasens va afegir que, "ara entrarem a les escoles per tal de donar a conèixer aquest servei; es faran reunions amb el professorat, amb les associacions de pares i mares per tal de fer-ho arribar. Estem acabant de muntar l'espai, amb un despatx de consulta i també una sala on es faran els tallers".

Criança respectuosa i positiva amb els fills

Per la seva part, el director d'Eduvic, Javier Loyo, va afegir que, "un aspecte clau d'aquest servei és la promoció de la salut emocional i relacional al nucli familiar. Es tracta d'una intervenció familiar, es treballa en la intervenció de les figures parentals com agents principals en la criança dels seus fills. Un dels objectius és com empoderar aquests pares i mares perquè puguin fer una criança positiva i respectuosa aprofitant recursos de la comunitat. I, també destacar que, per fi, hi ha un servei que és preventiu. Moltes vegades fem inversió quan els símptomes o problemes ja estan presents. Quan els professionals de la xarxa educativa, social i sanitària detectin dificultats o símptomes en els fills o pares poden treballar. Quan un adolescent, per exemple, té conductes preocupants aquestes conductes venen molt vinculades a l'àmbit familiar. Es produeixen problemes d'escolaritat, conductes desafiants, conductes transgresores... Quan això es detecta i abans que el problema es consolidi doncs poder intervenir i treballar".

Per acabar, la Cap de Serveis Socials, Milagros Vidiella, va comentar que aquest servei ve finançat per la Generalitat de Catalunya. "Es tracta d'una aposta de la Generalitat de fer accions preventives al territori. S'havia donat prioritat als casos d'infància en risc i, ara, aquest servei s'obre a tota la ciutadania".

El punt d'atenció serà al Casal Municipal de la Gent Gran amb uns horaris encara per determinar. Es pot contactar a través del telèfon 670 326 971 o bé a l'adreça electrònica soaf@cambrils.cat.

Comenta aquest article