Informació general

Territori

Les obres de la primera fase del tramvia que unirà Cambrils amb Vila-seca s'iniciaran a principis del 2025

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, presenta a la sala de plens del consistori aquest projecte molt reivindicat pels municipis de la Costa Daurada

Per Cristina Sierra

Sílvia Paneque amb els alcaldes i altres autoritats a la sala de plens de l'Ajuntament de Cambrils
Sílvia Paneque amb els alcaldes i altres autoritats a la sala de plens de l'Ajuntament de Cambrils | Cristina Sierra

La nova consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va presentar ahir a Cambrils la primera fase del tramvia que unirà el municipi amb Salou i Vila-seca. En aquest acte, celebrat a la sala de plens del consistori, es va confirmar que es vol licitar l'execució de les obres a finals d'aquest 2024 i començar-les a principis del 2025.

En aquesta exposició hi van ser presents els alcaldes de Cambrils, Alfredo Clúa, i de Salou, Pere Granados, així com diversos regidors del govern i de l'oposició de Cambrils i representants municipals de Vinyols i els Arcs. També hi va assistir la nova delegada del Govern de la Generalitat al Camp de Tarragona, Lucía López. El batlle de Vila-seca, Pere Segura, que havia d'assistir a l'acte, va excusar la seva absència.

El regidor d'Urbanisme i Obra Pública del consistori cambrilenc, Enric Daza, va iniciar l'acte agraint a la Generalitat que inclogués en el projecte executiu del tramvia les peticions del municipi. Cal recordar que en un primer moment es contemplava que l'inici del servei fos a l'estació que hi haurà entre les places de Francesc Macià i Lluís Companys, però gràcies a les al·legacions presentades es va aconseguir que s'afegís en aquesta primera fase la connexió del tramvia amb la nova estació de tren, disposant així de més parades. "Estem orgullosos i ens sentim com a nostre aquest projecte", va dir Daza.

El regidor també va afirmar que continuaran treballant "colze a colze" amb la Generalitat per acabar d'arrodonir el projecte perquè s'adapti a les necessitats del municipi, remarcant que no ha de convertir-se en una barrera arquitectònica i que s'han de tenir el nombre de freqüències necessàries.

La consellera Sílvia Paneque amb l'alcalde de Cambrils, l'alcalde de Salou, la nova delegada del Govern de la Generalitat al Camp de Tarragona i el regidor d'Urbanisme i Obra Pública de l'Ajuntament de Cambrils
 

150 milions d'euros i 14 quilòmetres de via

A continuació, Carlos García, tècnic del departament de Territori, va exposar el projecte de la primera fase del gran projecte metropolità, que tindrà un pressupost total de 150 milions d'euros. El tramvia que comunicarà Cambrils amb Salou i Vila-seca tindrà 14 quilòmetres de via i comptarà amb 14 parades entre les estacions de Cambrils Nord i Vila-seca Estació. D'aquestes, sis estaran al nostre municipi: a la nova estació de tren, a la carretera de Montbrió just a l'altura del carrer de Moragues i Barret, a prop de l'antiga estació, l'Estació Central al carrer d'Andalusia entre les places de Francesc Macià i Lluís Companys, al Molí de la Torre i a Vilafortuny.

El tramvia tindrà també tres intercanviadors amb Rodalies i, en un futur, es connectarà amb l'Aeroport de Reus, Reus i Tarragona. "L'objectiu és potenciar la intermodalitat de manera que els transports del Camp de Tarragona puguin funcionar de manera cohesionada", va afirmar. 

El traçat discorrerà majoritàriament per terrenys de l'antic corredor ferroviari i pels vials, ja que Adif ha donat llum verda a una cessió temporal i gratuïta de l'espai a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. García també va explicar que s'està buscant fer trams sense catenària a les zones més densament poblades. A més, els tramvies tindran bateries per tenir autonomia en aquests trams que han demanat els mateixos ajuntaments, a qui se'ls ha tingut molt en compte a l'hora de redactar el projecte d'un nou sistema de transport que ha de revolucionar la mobilitat al Camp de Tarragona.

Aquesta fase també inclou unes cotxeres i tallers al terme de Vila-seca i es complementarà amb l'adquisició de set unitats de material mòbil tramviari amb una longitud de 40 metres.

Alfredo Clúa: "És una obra desitjada per tots"

Tot seguit, l'alcalde de Cambrils va prendre la paraula per expressar la seva satisfacció per aquest pas endavant d'un projecte que feia molts anys que es reivindicava. "És una obra desitjada per tots, sobretot pels nostres veïns. Esperem el que vam demanar: la connexió de l'antiga estació amb la nova, que farà que els veïns estiguin molt més a prop dels municipis costaners".

Alfredo Clúa també va fer èmfasi en les demandes pendents, com la continuïtat de la via verda que començarà a l'Hospitalet de l'Infant fins a Salou o que la xarxa sigui "molt més permeable amb la trama urbana" per estar completament integrada. "Cambrils necessita ja el tramvia", va demanar.

Plànol de les estacions del tramvia que unirà Cambrils amb Salou i Vila-seca

Sílvia Paneque: "El consens territorial ha fet possible el projecte"

La consellera de Territori va mostrar-se també satisfeta amb aquest pas endavant que millorarà la mobilitat al Camp de Tarragona. "El consens territorial ha fet possible el projecte", va manifestar Paneque, que va recordar que aquesta obra s'executarà en tres fases i suposarà un recorregut total de 46 quilòmetres de via amb 47 estacions.

La nova consellera va remarcar la importància de "descarbonitzar el transport" en aquesta zona, "la segona àrea metropolitana de Catalunya amb prop de 325.000 residents", on fa falta una actualització de les infraestructures i noves mesures de sostenibilitat. "El Camp de Tarragona té una capacitat innegable en la gestió turística d'altíssima qualitat. La feina al territori té marca d'excel·lència. El Govern de la Generalitat és perfectament coneixedor d'aquesta potencialitat magnífica per a Catalunya. Patrimoni, però també gastronomia, cultura o capacitat en la gestió de grans projectes", va dir Paneque, que va afegir que el govern de Salvador Illa té "especial interès a apostar per tramvies i ferrocarrils".

La consellera Sílvia Paneque durant el seu discurs a la sala de plens de l'Ajuntament de Cambrils

Salou aconsegueix les seves peticions

En aquesta presentació també es va conèixer que Salou ha aconseguit que la Generalitat accepti les seves al·legacions per implicar-se en aquest projecte que havia estat molt criticat pel seu alcalde, Pere Granados. El batlle va explicar que s'havia reunit amb els responsables del Departament de Territori per tractar les seves propostes. Finalment, s'ha acceptat que hi hagi un tram d'un quilòmetre sense catenària i que s'eliminin els desnivells de fins a 25 centímetres que feien que el tramvia no estigués integrat a la trama urbana.

D'altra banda, el consistori ha obtingut el pagament de 14 milions d'euros que reclamava des de feia dècades, arran de la creació del Consorci Recreatiu i Turístic (CRT). Aquests diners serviran per finançar la urbanització de l'Eix Cívic, per on passa precisament el tramvia.

L’Apunt

Salvador Illa ja presideix la sala de plens
La sala de plens de l'Ajuntament de Cambrils ja compta amb la fotografia del nou president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa. De fet, el consitori és el primer en tenir aquesta imatge oficial del polític, que durant els propers quatre anys estarà present en tots els plens i actes institucionals que es faran en aquesta sala. Cal dir que abans de la presentació, la consellera Paneque es va reunir breument amb l'alcalde de Cambrils i els regidors i va signar el Llibre d'Honor.

El retrat de Salvador Illa ja presideix la sala de plens

Comenta aquest article