Informació general

Mobilitat

Cambrils demana l'autobús directe a Sant Vicenç de Calders per agafar el tren cap a Barcelona

El secretari d'Estat de Transport i Mobilitat es compromet a estudiar totes les peticions de les localitats afectades per les obres del túnel de Roda de Berà, que perjudicaran durant cinc mesos a milers d'usuaris que agafen a diari el tren cap a Barcelona

Per Cristina Sierra, ACN

Tren a l'estació de Cambrils
Tren a l'estació de Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

L'Ajuntament de Cambrils ha demanat a la secretaria d'Estat de Transport i Mobilitat que inclogui a Cambrils en el trajecte de l'autobús que ha d'anar de l'Hospitalet de l'Infant a Sant Vicenç de Calders per poder agafar el tren cap a Barcelona. D'aquesta manera, si s'accepta la petició, els usuaris cambrilencs que agafen cada dia aquest transport podrien estalviar-se el transbord a Tarragona i arribar per via directa a Sant Vicenç de Calders.

L'alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa, i el regidor de Mobilitat del consistori, Enrique Arce, van fer aquesta proposta durant la reunió que el secretari d'Estat de Transport i Mobilitat, José Antonio Santano, va mantenir ahir amb els representants d'Adif, Renfe, Generalitat, Diputació de Tarragona, Consells Comarcals i batlles dels municipis afectats, on es va explicar el pla de transport alternatiu que s'ha preparat amb motiu de les obres del túnel de Roda de Berà, que tallaran la circulació de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders des de l'1 d'octubre fins al 3 de març del 2025.

Alfredo Clúa: "No podem permetre que els cambrilencs no tinguin aquest servei directe"

Fa uns dies es va donar a conèixer aquest pla provisional que indicava que els usuaris de l'estació de tren de Cambrils havien d'anar a l'Hospitalet de l'Infant si volien agafar l'autobús que anava directe a Sant Vicenç de Calders, una opció que no va agradar a les persones afectades ni tampoc a l'alcalde ni al regidor del govern municipal. "No podem permetre que els cambrilencs no tinguin aquest servei directe", afirma Alfredo Clúa a revistacambrils.cat.

Tant el batlle com el regidor de Mobilitat expliquen que el secretari d'Estat de Transport i Mobilitat es va comprometre a estudiar la petició de Cambrils, així com la dels altres municipis que no troben justes les alternatives de transport proposades. "Les estacions de Cambrils i l'Hospitalet de l'Infant són similars i les dues estan a prop de l'autopista. No afecta que els autobusos que vinguin de l'Hospitalet s'aturin a Cambrils, es guanyen set minuts si fem la comparativa amb el servei actual de tren. Creiem que és una bona proposta perquè no és just que els cambrilencs hagin d'anar a l'Hospitalet quan l'autobús passa per aquí al costat", assenyala el regidor, que afegeix que d'aquesta manera també es descongestionarà Tarragona.

Arce comenta que a la reunió d'ahir divendres se'ls va confirmar que els autobusos aniran coordinats amb els horaris dels trens. També des del consistori cambrilenc es demana que els autobusos es dimensionin al nombre d'usuaris, especialment a les hores punta de gent que va cap a la feina o a estudiar i que al vespre torna a casa.

Com anar de Cambrils a Barcelona a partir de l'1 d'octubre

Si s'accepta la petició de l'Ajuntament de Cambrils, els usuaris de tren de la línia R-16 tindran les següents opcions per arribar a Barcelona:

  • Opció 1: agafar l'autobús a l'estació de Cambrils en direcció a Sant Vicenç de Calders i d'allí agafar el tren cap a la capital catalana.

  • Opció 2: anar en tren fins a Tarragona, agafar l'autobús cap a Sant Vicenç de Calders -l'alcalde Rubén Viñuales va demanar ahir que es concentrin les freqüències a Battestini, a l'actual estació d'autobusos i que no s'habiliti una segona parada a la plaça dels Carros com està previst- i agafar el tren a Barcelona.

  • Opció 3: dirigir-se a l'estació de Reus per anar a Barcelona en un tren que es desviarà per la Valls - La Plana-Picamoixons, el que suposa un trajecte de més de dues hores.

  • Opció 4: anar cap a Salou a agafar l'autobús directe a Sant Vicenç de Calders i allí agafar el tren cap a Barcelona.

Segons ha pogut saber aquest mitjà, també hi ha usuaris que ja s'han coordinat per anar en cotxe fins a l'estació del Camp de Tarragona i agafar el tren que els portarà a Barcelona en uns 40 minuts. Una altra opció per evitar el viatge en autobús fins a Sant Vicenç de Calders.

Pla de transport alternatiu que es proposava pels usuaris de la R-16 abans de la reunió d'ahir on es van recollir les propostes dels municipis afectats
 

87 autobusos que oferiran més de 600 trajectes diaris

El consell d'administració de Renfe ha adjudicat a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) Tarragona el servei d'autobusos que ha de garantir la mobilitat per als usuaris de ferrocarril del Camp de Tarragona. L'import del contracte és de 29,2 milions d'euros, es disposarà de 87 autobusos i s'oferiran més de 600 trajectes diaris i 30.500 places diàries durant els cinc mesos de treballs. Les línies afectades són l'R14, R15, R16, R17 i RT2. Tant alcaldes com des de la Plataforma Dignitat a les Vies lamentaven ahir que encara no s'hagin fet públics els horaris del servei alternatiu.

El secretari d'Estat de Transport i Mobilitat va anunciar que, un cop acabats els treballs, Tarragona tindrà trens cap a Barcelona cada trenta minuts. José Antonio Santano també va dir que Renfe té previst reordenar l'oferta ferroviària a partir del mes de juny i va assegurar que s'incorporarà un Avant des de Tortosa a partir de l'1 d'octubre per donar resposta als usuaris que es veuran afectats per aquestes obres, que seran "clau" per a avançar en la construcció del corredor mediterrani.

"Esperem que no hi hagi caos i la clau perquè no n'hi hagi és la comunicació, per això, el que esperem és fer els ajustos que acordem -amb els alcaldes- i desplegar un pla de comunicació perquè tots els usuaris tinguin la informació, sabem que hi haurà problemes, però intentarem minimitzar-los", va apuntar.

Plataforma Dignitat a les Vies: "Potser ens convé un tall total i fer autobusos directes"

La membre de la Plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, celebrava ahir que el Pla Alternatiu de Transport incorpori moltes de les propostes fetes per ells i que s'hagin mostrat "flexibles" a continuar treballant pels "canvis". Tot això, lamentava que el pla s'havia presentat tard, a només tres setmanes vista de la posada en marxa. "No ens han donat horaris, seran dolents perquè s'incrementen els temps de transport, ens diuen que seran de quinze minuts, però ho dubto. Jo, per exemple, hauré d'agafar el primer tren del matí en lloc del segon per poder arribar a temps", deia.

Gómez també afirmava que el trajecte en autobús se li afegirà la problemàtica de les obres del túnel del Garraf. "Durant 26 dies anirem amb via única, serà un Grand Prix, ja portarem els retards i quan arribarem a Sant Vicenç de Calders encara ens quedarà lluitar per passar per via única pel Garraf. Potser ens convé un tall total i fer autobusos directes", proposava.

Comenta aquest article