Informació general

Transport públic

Renfe oferirà 30.000 places de bus diàries per intentar reduir l'impacte del tall ferroviari durant cinc mesos

L'inici dels treballs al túnel de Roda de Berà posa a prova el pla alternatiu per als usuaris del Camp i l'Ebre

Per ACN

Usuaris esperant a l'estació de tren de Tarragona
Usuaris esperant a l'estació de tren de Tarragona | ACN (Neus Bertola)

Renfe preveu organitzar 611 expedicions d'autobusos amb 30.500 places diàries per superar el tall ferroviari per les obres al túnel de Roda de Berà que comencen aquest dimarts i que s'allargaran durant cinc mesos. El pla alternatiu que ha dissenyat la companyia es posarà a prova des de la matinada d'aquest dia 1 d'octubre amb l'objectiu d'intentar garantir la mobilitat de milers d'usuaris de les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, que connecten el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre amb Barcelona. S'han habilitat dos parades de busos a Tarragona ciutat i a les estacions de tren de l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Vila-seca, per connectar amb Sant Vicenç de Calders, d'on sortiran i arribaran els trens de Barcelona.

Des d'aquest dimarts i fins el pròxim 1 de març el tram de via del corredor mediterrani entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona quedarà completament tallat per les obres d'adequació del túnel de Roda de Berà, on el gestor d'infraestructures ferroviàries Adif ha d'instal·lar el tercer carril perquè hi puguin circular combois d'ample internacional. Això deixarà sense servei ferroviari les estacions de Torredembarra i Altafulla i farà acabar els serveis regionals que tenen sortida a les Terres de l'Ebre fins a Tarragona.

En un context d'intensificació de les queixes i protestes dels usuaris davant les deficiències del servei en aquest tram, malgrat la implementació de la doble via al corredor mediterrani, Renfe haurà de fer front ara a les limitacions d'una obra que trastocarà aquest ja fràgil sistema de mobilitat pública que connecta les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona amb l'àrea metropolitana de Barcelona.

Amb el tram fora de servei, les alteracions afectaran totes les línies que transcorren per la demarcació de Tarragona en major o menor mesura, així com també els serveis intercomunitaris cap a València, Saragossa i Madrid que utilitzen les línies convencionals.

L'estació vendrellenca de Sant Vicenç de Calders es convertirà en el punt nodal principal sobre el qual pivotarà aquest pla. Allí hi arribaran i sortiran, cada 30 minuts segons les previsions de la companyia, serveis de regionals que connectaran amb Barcelona. El problema, doncs, serà la comunicació entre les línies més al sud de la ciutat de Tarragona i aquest punt.

83 busos i 4 microbusos

Les solucions aportades són diverses, amb protagonisme principal dels busos: Renfe assegura disposar d'una flota de 83 vehicles i quatre microbusos. En el cas de l'R16, amb inici i final a Tortosa/Ulldecona, els viatgers que venen del sud podran arribar directament a Tarragona. En el cas que es dirigeixin a Barcelona, caldrà que baixin a l'Hospitalet de l'Infant -també seria possible fer-ho a Cambrils o Vila-seca- per agafar el bus que els portarà fins a Sant Vicenç de Calders. De tornada, en aquesta última estació embarcaran als busos fins a l'Hospitalet de l'Infant per poder pujar al tren fins la seva destinació.

Alternativament, i a partir d'aquest 1 d'octubre, Renfe ha recuperat la freqüència diària de l'Avant des de Tortosa. Sortirà d'aquesta ciutat a les 6.35 hores del matí i arribarà a l'estació de Sants de Barcelona a les 8:23 hores. La freqüència de tornada sortirà a les 18:30 hores de la tarda de la capital catalana i arribarà a Tortosa a les 20:17 hores. A priori, aquest servei de velocitat alta redueix prop d'una hora el trajecte entre Barcelona i la capital ebrenca. Els viatgers de les parades entre Tortosa i el Camp de Tarragona pagaran el preu habitual d'un servei de Rodalies.

D'altra banda, els usuaris que surtin o arribin a Tarragona ciutat tindran servei directe de bus entre la parada de Battestini i Sant Vicenç de Calders, per enllaçar des d'allí amb els serveis ferroviaris cap a Barcelona -i a la inversa-. En segon lloc, els que hagin de continuar cap a l'Aragó o fins a les parades d'Altafulla i Torredembarra -fins o des de l'estació vendrellenca- tindran un bus que a Tarragona sortirà davant de l'estació de tren.

En el cas de la línia R17, entre Salou-Port Aventura i Barcelona, podran arribar amb tren fins a Tarragona i, des d'allí, optar per un dels dos serveis de busos o agafar un bus directe fins a Sant Vicenç de Calders. Durant el temps de les obres, els combois de l'RT-2, entre Salou-Port Aventura i l'Arboç no circularan i s'encaminaran els viatgers a les línies R4 i R17.

Sense transbords a l'R14 i l'R15

Els usuaris que, sobre el paper, notaran menys les afectacions i trasbalsos per les obres seran els usuaris de les línies R14 -entre Barcelona i Lleida- i R15 -entre Riba-roja, Móra la Nova, Reus i Barcelona-. En el primer cas, s'unificarà la circulació amb l'R13 en una sola línia amb un servei d'enllaç -cinc combois per sentit- entre Tarragona-Reus-la Plana Picamoixons.

Així, en la línia que passa per Reus, el Priorat i la Ribera d'Ebre, l'R15, la circulació es desviarà per Valls, amb una inversió de sentit a l'estació de la Plana Picamoixons, en direcció cap a la capital del Baix Camp. No es preveu cap parada entre Sant Vicenç de Calders i Reus i s'estima que el temps de viatge s'incrementi quinze minuts de mitjana. Els usuaris podran també desplaçar-se de Reus a Tarragona amb la llançadora R-14.

A més d'aquestes obres, Renfe preveu que les obres d'Adif per implantar el tercer carril a l'àmbit de Sant Vicenç de Calders suposi el tall total de les vies en aquest punt pel costat sud -línies R13 i R15- i costat nord -R2 Sud i R4 Sud- durant quatre caps de setmana: el 25 i 26 de gener; l'1 i 2, 8 i 9 de febrer; i 1 i 2 de març. El servei quedarà interromput entre Valls i Sant Vicenç i Cunit i Sant Vicenç.

El pla anunciat per Renfe es complementa amb un reforç de 40 auxiliars d'informació i atenció al client a totes les estacions afectades, així com un dispositiu específic en cada punt de transbord.

Comenta aquest article