Informació general

Mobilitat

El ple municipal aprova inicialment el Pla de Mobilitat Sostenible amb els vots del govern i l'escepticisme de l'oposició

Després d'un procés de quatre anys, s'ha presentat aquest extens document que estableix quaranta-sis propostes per transformar Cambrils

Per Andreu Dalmau

El regidor de Mobilitat, Enrique Arce, va qualificar el PMUS de «projecte de ciutat»
El regidor de Mobilitat, Enrique Arce, va qualificar el PMUS de «projecte de ciutat» | Francesc Vidal-Barraquer

El ple municipal va aprovar inicialment, el passat 27 de setembre, el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible de Cambrils (PMUS). Aquest extens document de més de 300 pàgines, que es va encarregar a una empresa externa quatre anys enrere, fa una diagnosi de la situació al municipi i estableix un total de quaranta-sis propostes per transformar Cambrils en busca d'una ciutat més saludable i segura.

Cal tenir en compte que aquest procés està a punt de culminar-se ara es va engegar a l'inici del mandat 2019-2021, quan Lluís Abella era regidor de Serveis, es va encarregar aquest document a l'empresa A.I.E Multicriteri – MCRIT amb un cost de gairebé 50.000 euros. “És el resultat del consens de tres governs diferents, un pla sense color polític, un pla de ciutat”, reivindicava Enrique Arce, actual regidor de Mobilitat, que també va reivindicar la tasca del seu predecessor, David Chatelain, ara a l'oposició.

Tal com va explicar Arce, el PMUS recull quaranta-sis accions de les quals setze són fruit de la participació ciutadana: “això demostra que el pla s'adapta a les necessitats reals dels cambrilencs”. M'és enllà d'això, el regidor socialista també va destacar la importància de tenir aquest document –que en cap cas estableix accions obligatòries, sinó només recomanacions– de cara a poder accedir a subvencions d'àmbit europeu per desenvolupar projectes en aquest àmbit.

Tres anys i cinc fases

L'elaboració del document ha constat de sis fases i ha tingut en compte la peculiaritat del nostre municipi respecte el marcada estacionalitat de la demanda de transport. La primera fase es va iniciar el 2021 i va consistir en reunions tècniques per començar a establir les necessitats que té Cambrils en matèria de mobilitat. Després, en una segona fase, es va analitzar l'oferta de la demanda existent. En aquesta etapa, es van instal·lar diverses càmeres pel municipi durant un període d'una setmana per analitzar la tipologia dels vehicles que circulen, la velocitat, els sentits de circulació i els horaris. Aquest procés es va repetir durant la temporada alta i també durant la temporada baixa. A més de les dades recollides per les càmeres, també es van fer més de 500 enquestes telefòniques i presencials i es va organitzar un taller participatiu a partir de la pregunta “Com t'imagines la mobilitat a Cambrils al 2028?”

En la tercera fase es va caracteritzar el sistema de mobilitat. A la fase quatre es van enumerar els punts forts i febles del sistema de mobilitat. Durant la cinquena fase es va incloure un estudi ambiental i, ara, després de l'aprovació inicial, només queda que torni a passar per ple per aprovar-se definitivament.

Isabel Segarra (VOX): «En comptes de fer altres coses més importants estan molt preocupats per les illes de vianants»

El document va ser rebut amb escepticisme per part dels tres partits de l'oposició. La més contundent va ser a portaveu de Vox, Isabel Segarra, que va qualificar de “surrealistes” moltes de les propostes que s'inclouen en el pla. “Diu que falten 14.000 places d'aparcament i que cal adaptar l'entorn de les escoles; per arribar a aquesta conclusió no cal cap pla perquè ja ho veiem cada dia”, afirmava.

La regidora d'extrema dreta també va atacar projectes proposats en el pla com la creació d'illes de vianants per valor d'1,3 milions d'euros o la implementació d'un sistema de bicicletes públiques per valor de 10 milions d'euros: “no tinc paraules! En comptes de fer altres coses més importants estan molt preocupats per les illes de vianants”. Una intervenció que va ser resposta amb ironia per part d'Enrique Arce –“ja començava a passar por amb l'apocalipsi que diuen que ens ve a sobre!”– que va haver de recordar en repetides ocasions que el document és “una guia” i que cap de les mesures que hi apareixen són d'obligat compliment.

Isabel Segarra, de VOX, va ser qui va atacar més durament del PMUS (Foto: Andreu Dalmau)

 

David Chatelain (PP): «Esperàvem una cosa més dimensionada, amb solucions a curt termini i un pressupost executable»

David Chatelain, portaveu del Partit Popular, es va mostrar menys contundent, però igualment desconfiat amb la utilitat del PMUS. “No sé si recorden una cosa que es deia iCambrils”, va preguntar a la resta de regidors, “era un document estratègic que havia de portar a la modernització de Cambrils i que, actualment, continua dormint al calaix, totalment obsolet”. Chatelain va qualificar el Pla de Mobilitat “d'ambiciós i polititzat en alguns aspectes” i va augurar-li “el mateix destí que el iCambrils”.

“Esperàvem una cosa més dimensionada, amb solucions a curt termini i un pressupost executable, no aquest que planteja una inversió de 14 milions d'euros dels quals 12 estarien destinats a infraestructures”, lamentava el popular, “si serà un èxit o no depèn del que s'aconsegueixi: si ens serveix per aconseguir una subvenció de 5 milions d'euros per modificar un vial, serà barat; si ens serveix per arreglar un pas de zebra, serà car”.

Per la seva part, Oliver Klein no va entrar al detall del document i va anunciar que ho faran de cara a l'aprovació definitiva.

El punt va tirar endavant amb els vots a favor del govern, les abstencions de PP i NMC i els vots en contra de VOX.

L’Apunt

La Zona de Baixes Emissions, a l'aire

El Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible també estableix una sèrie de paràmetres per a l'aplicació d'una Zona de Baixes Emissions a Cambrils. Aquesta mesura mediambiental, que de cara a 2025, serà obligatòria per ciutats de més de 50.000 habitants, no acaba de crear consens. De fet, el mateix regidor de Mobilitat va apuntar durant el ple que “no estem obligats” i que “si no es vol arribar a aplicar no es farà”.

Tanmateix, la regidora de Vox, Isabel Segarra, durant el seu atac gairebé punt per punt al document, també va carregar contra la Zona de Baixes Emissions: “l'empresa que ha realitzat el pla no han fet cap estudi d'emissions de gasos a Cambrils, sinó que s'ha basat en dades que han extret d'una estació a Vila-seca. No tenen dades i tenen previst crear una ZBE?”. David Chatelain també va afirmar no entendre “el tema de la ZBE”, sobretot si “no sabem si tenim problemes de contaminació”. Enrique Arce també va admetre haver-se “sorprès” quan va adonar-se que apareixia el tema de la Zona de Baixes Emissions al PMUS sense que Cambrils estigui obligat a aplicar-la.

Comenta aquest article