Informació general

Hisenda

L'Ajuntament apujarà un 23% l'impost de la taxa d'escombraries

L'equip de govern presenta la proposta d'ordenances fiscals per a l'exercici 2025 que es preveu aprovar inicialment en un ple extraordinari que se celebrarà el 21 d'octubre

Per Redacció

Aspectes dels contenidors del carrer de Santa Joaquima de Vedruna el passat 6 d'octubre, amb un abocament de mobles
Aspectes dels contenidors del carrer de Santa Joaquima de Vedruna el passat 6 d'octubre, amb un abocament de mobles | Lluís Rovira i Barenys

Les ordenances fiscals per a l'exercici 2025 patiran una sèrie de canvis que afectaran la butxaca dels contribuents. L'equip de govern de l'Ajuntament de Cambrils proposa congelar impostos i taxes com l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) i la taxa d’atorgament de llicències d’obres menors (ICIO), però com s'assenyala en una nota de premsa, s’ha vist obligat a apujar la taxa de recollida i tractament d’escombraries. Aquesta proposta, que passarà per la Comissió Informativa d'Hisenda el proper dilluns, s'aprovarà inicialment en el ple extraordinari que tindrà lloc el 21 d'octubre.

Segons explica l'equip de govern, la pujada de la taxa de recollida d'escombraries ve marcada des d'Europa, que obliga a tots els consistoris a repercutir al contribuent el cost íntegre del servei i que a l’Estat Espanyol es regula amb la Llei 7/2022, del 8 d’abril, de residus i sols contaminats per una economia circular.

La part variable de la nova ordenança es podrà reduir dels 60 als 0 euros si es fa un bon ús del servei

Aquest canvi en la nova ordenança suposarà la implantació d'una quota variable que beneficiarà a la ciutadania que utilitzi el sistema de recollida selectiva i penalitzarà les persones que no s’impliquin en el canvi de model. A partir del 2025, la taxa es dividirà en dues parts: la fixa i la variable. A Cambrils, la part fixa de la taxa augmentarà un 23% per cobrir tots els costos del servei. Per posar un exemple, això comportarà que un habitatge o apartament que fins ara pagava 110,84 euros anuals passarà a pagar-ne 136,33.

D’altra banda, la part variable distingeix entre habitatges del sistema porta a porta i els de contenidors d’identificació voluntària. En el cas del porta a porta, la quota suplementària serà d’un màxim de 60 euros que aniran disminuint progressivament fins a desaparèixer a mesura que l'usuari aporti més recollides al sistema. Per obtenir la bonificació total d’aquesta part variable caldrà utilitzar el servei porta a porta un mínim de 26 dies a l’any.

Pel que fa a la resta d’habitatges, els que hauran de fer ús dels contenidors d'identificació voluntària, la quota suplementària anirà també dels 60 als 0 euros. Per arribar a la bonificació total caldrà utilitzar el sistema i dipositar envasos un mínim de 12 vegades l’any, mentre que l'orgànica requerirà un mínim de 24.

Altres canvis de les ordenances fiscals

Una altra novetat destacable de la proposta d'ordenances és l’ampliació del valor màxim cadastral perquè les famílies nombroses puguin sol·licitar la bonificació de l’IBI. Les que estan per sota la mitjana (68.376,37 euros) mantindran el 90% de bonificació actual i les que estiguin entre aquest import i 100.000 euros podran obtenir el 60% de bonificació de l’IBI.

També s’ha modificat l’ordenança que regula d’impost sobre l’increment dels valors dels terrenys de naturalesa urbana perquè les persones que heretin una propietat mortis causa (ja sigui un habitatge, traster o plaça de pàrquing) puguin sol·licitar una bonificació del 50% de la quota d’adquisició encara que el difunt estigui empadronat en un altre domicili familiar o centre geriàtric per motius de salut.

En relació amb la bonificació dels vehicles elèctrics, ara es podran beneficiar del descompte els vehicles amb etiqueta Eco o Zero durant 4 anys, amb un sistema que anirà decreixent: el 75% el primer any, el 65% el segon, el 50% el tercer i el 0% el quart. En els casos dels vehicles que se’ls ha reconegut el 75% el 2022, 2023 i 2024 podran gaudir de la bonificació fins al quart exercici de la primera matriculació.

Finalment, i amb l’objectiu de millorar la mobilitat al municipi, s’han modificat la taxa de retirada de vehicles i de dipòsit de vehicles en un 35% i en un 28% respectivament que permetrà millorar el grau de cobertura del cost real del servei, i també s’estan modificant les condicions de la circulació restringida en zones del Port o la Rambla Jaume I, on s’està passant d’un model de pilones automàtiques a un altre de càmeres de circulació.

Comenta aquest article