Informació general

Urbanisme

Enderrocat el primer pont de l'antiga via

Un cop estigui adequada la carretera en aquesta zona s'iniciaran els treballs al pont del carrer del Camí Molí d'Avall, un dels punts «més problemàtics» del projecte d'adaptació de l'antic traçat ferroviari

Per Andreu Dalmau

Un martell pneumàtic ha fet caure el pont fins que només ha quedat runa
Un martell pneumàtic ha fet caure el pont fins que només ha quedat runa | Andreu Dalmau

El pont de l'antiga via entre el carrer Camí de Sant Joan i el vial del Cavet ja és història. En tan sols dos dies, l'estructura ha estat enderrocada per eliminar aquesta barrera arquitectònica amb 160 anys d'història que havia quedat inservible amb el canvi de traçat ferroviari. Els treballs van iniciar-se el passat dimarts 14 de gener amb l'obertura d'un pas provisional per als vianants i va continuar dimecres amb el tancament al trànsit rodat i la retirada de tota la terra que envoltava la construcció de pedra que ha permès durant anys i anys passar per sota de la via fèrria.

Ahir al matí, diversos operaris observaven l'estructura del pont, ja nua en no estar coberta de terra, mentre pares, mares i nens anaven cap a l'escola Cambrils com qualsevol altre dia. La novetat era que, en comptes de creuar el pont per sota, ho feien pel costat, entre les tanques metàl·liques de precaució que limitaven el pas provisional. Encuriosits, els vianants observaven el treball dels tècnics que feien les últimes comprovacions i fotografies abans de donar l'ordre d'iniciar l'enderrocament. Aquest es va iniciar a mig matí, mitjançant un martell pneumàtic que va anar fent caure l'estructura a poc a poc fins que, en poc més de dues hores, només hi va quedar runa.

Detall de l'enderrocament (Foto: Andreu Dalmau)

 

Ara, l'empresa adjudicatària dels treballs continuarà adequant aquesta zona –curiosament dividida entre els termes de Cambrils i Vinyols i els Arcs– per convertir-la en un carrer corrent. La connexió comptarà amb dos carrils per a vehicles, un en cada sentit, agilitzant el trànsit i millorant la connexió entre el vial del Cavet i el barri del Port.

Pròxima parada: carrer del Camí Molí d'Avall

Un cop s'hagi completat aquesta adequació s'afrontarà el següent d'aquest seguit d'enderrocaments al llarg de l'antiga trama viària. El pròxim pont en caure serà el del carrer del Camí Molí d'Avall, entre l'institut Ramon Berenguer IV i la plaça de la Concòrdia, tal com ha confirmat a revistacambrils.cat el regidor d'Urbanisme i Obra Pública, Enric Daza. Segons apunta Daza, aquesta serà l'obra “més problemàtica” del projecte, ja que incidirà en un punt molt cèntric i amb molt trànsit tant de vehicles com de persones. Precisament per aquest motiu s'esperarà a que el tram del Camí de Sant Joan estigui completament arranjat, perquè es pugui fer servir com alternativa de pas cap a la zona del Port.

Justament ahir es va produir una reunió entre l'equip tècnic d'ADIF i la regidoria d'Urbanisme de Cambrils en la qual es van analitzar els detalls d'aquest conjunt d'obres que, en vuit mesos –es van iniciar a finals de 2024–, han d'acabar amb el que queda de l'antic traçat ferroviari. Daza assegura que els terminis s'estan acomplint i que la previsió és finalitzar tots els treballs abans de l'1 de juliol, cosa que permetrà que les obres no afectin a la mobilitat en plena temporada turística. El regidor d'Urbanisme també ha volgut reivindicar els esforços tant als treballadors del departament, com de Territori i ADIF, a qui ha agraït especialement la voluntat d'escoltar i incloure modificacions positives pels interessos dels cambrilencs.

Imatge del pont a mig enderrocar, el passat dimecres a la tarda (Foto: Lluís Rovira i Barenys)

 

L’Apunt

Futur espai del TramCamp i la Via Verda

Properament es demoliran els ponts i sota-Ponts del Molí de la Torre (aquest també serà un punt complicat), Mas Clariana i l’Avinguda Vilafortuny i s'actuarà a diferents baixadors i creuaments a nivell del traçat. Recordem que aquestes obres precedeixen la implantació del TramCamp en un recorregut de 16,4 quilòmetres amb via doble que passarà pels municipis de Salou, Vila-seca, Cambrils i Vinyols i els Arcs. El projecte compta amb un pressupost de 150 milions d'euros i, en la primera fase, disposarà de quinze parades entre les estacions de Cambrils Nord i l'Estació Intermodal de Vila-seca. El pont enderrocat aquesta setmana es troba entre les futures estacions de Cambrils Centre (a l'alçada dels passeigs de Lluís Comapnys i Francesc Macià) i Torre de Cambrils.

En direcció Ponent també s'adaptarà la zona de l'antic traçat ferroviari que, en un futur pròxim, acollirà la via verda. El projecte, que serà estratègic per a la promoció dels tres municipis de la Costa Daurada, preveu adaptar la plataforma viària del tram de 19,3 quilòmetres que va de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant fins a Cambrils, passant pel terme municipal de Mont-roig del Camp i Miami Platja, amb una inversió de 5,8 milions d'euros.

Comenta aquest article