Tramvia
El president de la Generalitat presenta a Cambrils els primers passos del futur tramvia del Camp de Tarragona
En un acte celebrat a l'antic traçat de la via fèrria, es van donar els detalls de les primeres actuacions amb la data del 2028 per tal que la línia entre Cambrils i Vila-seca sigui una realitat
Cambrils va ser, ahir al matí, l'escenari de la presentació dels primers passos del que ha de ser el tramvia del Camp de Tarragona. Tot just quan fa pocs dies s'ha començat el desmantellament dels primers ponts de l'antic traçat ferroviari, treballs contemplats en el projecte de desmantellament de la via, ahir s'anunciava a bombo i plateret, amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Ill, els passos que s'han de fer per tal que la linía que unirà Cambrils amb Vila-seca, passant per Salou, entri en funcionament el primer trimestre del 2028. Posteriorment hi haurà l'ampliació que ha de configurar una xarxa de tramvies amb connexió amb Reus i Tarragona. A l'acte d'ahir, que es va fer damunt de l'antic traçat de la via fèrria, prop del barranc de la Mare de Déu del Camí, hi va haver una nodrida representació institucional tant catalana com de la demarcació.
Les licitacions de la primera fase, aquesta setmana
La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona es començarà a licitar aquesta setmana, concretament el traçat comprès entre les parades de Cambrils Centre i Vila-seca Universitat. Paral·lelament s'anirà treballant amb la resta d'estacions, de manera que en acabar l'any, tota la fase 1 estarà licitada o bé en obres iniciades. El projecte complet uneix Cambrils amb Vila-seca i consta de 14 quilòmetres, 14 estacions i 3 intercanviadors. També inclou un centre operatiu a Vila-seca, l'adquisició de 7 vehicles, la configuració d'un eix per a vianants i bicicletes i actuacions d'integració urbana. L'operador serà Ferrocarrils de la Generalitat.
Aquesta setmana es licitaran els treballs previs i estructures entre Cambrils centre i Vila-seca Universitat, unes obres que començaran aquest estiu. Durant l'estiu també està previst licitar l'obra civil i les instal·lacions de Cambrils centre i Vila-seca Estació, així com el Centre Operatiu de Vila-seca. Finalment el Govern preveu licitar abans d'acabar l'any les obres relatives al tram entre Cambrils nord i Cambrils centre. Amb tot, la circulació de trens a la fase 1 es preveu per al primer semestre del 2028, més tard del plantejat inicialment en l'anterior legislatura, quan es parlava de la posada en marxa de cara al 2026.
D'altra banda, els trens que s'han tret a licitació tot just avui, tindran una longitud màxima de 40 metres, un mínim de 50 seients, capacitat de 210 persones i estaran adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. Pel que fa a la freqüència dels tramvies, fonts de l'executiu apunten que hi haurà un tramvia cada quinze minuts en hora punta i que circularan a 70 km/h en trams interurbans. En tot el recorregut, es preveu que hi hagi 1,9 quilòmetres sense catenària.
La segona fase
En paral·lel a les obres de la primera fase, la Generalitat també treballarà en la tramitació de la segona fase, que correspon a la connexió amb Reus i Tarragona i l'accés a l'aeroport de Reus. En aquests moments, el Departament de Territori està analitzant les propostes rebudes dels estudis informatiu i d'impacte ambiental, i es preveu tancar aquesta anàlisi durant el 2025. A banda de la construcció del sistema tramviari, s’han previst complementàriament un conjunt d’actuacions d’urbanització i de configuració d’un eix per a facilitar la mobilitat a peu i en bicicleta en els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca. Aquestes actuacions les executarà cada Ajuntament i per al seu finançament el Govern ha atorgat subvencions per un import total de 26,6 MEUR.
En la seva intervenció, el president de la Generalitat va destacar que "el TramCamp és un projecte vital per a la prosperitat del Camp de Tarragona, i per tant del conjunt de Catalunya", i va afegir que es vol impulsar l'àrea metropolitana de Tarragona "perquè esdevingui una de les més importants de l'arc mediterrani". En aquest sentit, va assenyalar entre els seus actius la petroquímica, el turisme o el sector agrari. Per això, ha afegit, cal "millor connectivitat i transport públic".
A l'acte també va intervenir l'alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa, que va afirmar que "era un somni llargament esperat i ara comença a fer-se realitat". Per la seva part, l'alcalde de Salou, Pere Granados, va reivindicar el fet d'haver demanat que les tramvies, al seu pas per Salou, ho fessin sense l'ús de catenàries, a part de rectificar algunes dades sobre turisme i població.
L’Apunt
Salvador Illa: "L'antiga via fèrria tenia poc servei"
El president de la Generalitat, en la seva intervenció, va dir que l'antiga via fèrria que passava per Cambrils era una via amb "poc servei" i que separava dos nuclies de població. Més d'un cambrilenc presenta a l'acte es va sorprendre d'aquesta afirmació. Justament l'any 2019, la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat (pdf.camp) i l'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) van fer un acte conjunt demanant l'aturada del desmantellament del traçat ferroviari i, segons van dir llavors, la supressió del tram ferroviari entre Port Aventura, Salou i Cambrils afectaria 675.000 passatgers que l'utilirzaven anualment.