Urbanisme
La Generalitat treu a licitació les primeres obres del tramvia que connectarà Cambrils amb Salou i Vila-seca
Els treballs, amb un cost de més de vint milions d'euros, abastaran l'àmbit de l'antic traçat ferroviari i la construcció d'un nou pont sobre l'autovia A-7 a Vila-seca
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica va treure a licitació, ahir al matí, les primeres obres del tramvia que connectarà Cambrils amb Salou i Vila-seca. El projecte, que té un cost de més de 20 milions d'euros, se centrarà en l'àmbit de l'antic traçat del corredor ferroviari i en la construcció d'un nou pont sobre l'autovia A-7 a Vila-seca. L'objectiu és que els treballs comencin aquest estiu i tindran un temps d'execució de vint mesos.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ja va anunciar, aquest passat diumenge durant la seva visita a Cambrils, que la voluntat del Govern era treure a licitació les obres aquesta mateixa setmana. En concret, els treballs es divideixen dos lots. Per una banda, hi ha els serveis afectats, l'esplanada i estructures dels 14 quilòmetres de traçat que compten amb un cost de 14.772.064,49 euros. Per l'altra, el segon lot inclou la construcció del pont, de 112 metres de longitud, per 5.753.918,48 euros. En total, aquestes obres tindran un cost de 20.525.982,97 euros (IVA no inclòs).
Els treballs inclosos no abastaran la totalitat de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona. Aquesta primera licitació es refereix al tram entre Cambrils Centre -l'antiga estació de tren- i Vila-seca Universitat -al campus de l'avinguda Alcalde Pere Molas-. Durant aquest any, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica traurà a licitació les obres entre Vila-seca Universitat i l'estació de tren i la construcció del centre operatiu a Vila-seca i, finalment, el darrer lot servirà per enllaçar Cambrils Centre amb la nova estació de tren que tindrà la parada anomenada Cambrils Nord. Es preveu que aquesta primera fase, que suma una inversió prevista de 245 milions d'euros, entri en funcionament el primer trimestre de 2028.
Un traçat de 14 quilòmetres amb 14 parades i tres intercanviadors
El tramvia que connectarà Cambrils amb Salou i Vila-seca s'executarà en un traçat de 14 quilòmetres i comptarà amb 14 parades, tres intercanviadors i un centre operatiu a Vila-seca. Tot i que es preveu un sistema de catenària, el traçat comptarà també amb un tram específic entre estacions sense catenària als municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca, i amb subministrament elèctric per bateries. El traçat discorrerà majoritàriament per terrenys de l’antic corredor ferroviari i pels vials, atès que existeix una concessió temporal i gratuïta d’Adif a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per ocupar-los.
Cal recordar que aquests dies ja s'estan executant els treballs per eliminar els ponts i les barreres arquitectòniques que hi ha a Cambrils amb la fi de deixar els terrenys preparats per a l'arribada del tramvia. La setmana passada es va tirar a terra el pont de darrere l'hotel Sol Port Cambrils i en les properes setmanes es demoliran els ponts del Molí de la Torre i Mas Clariana, mentre que els del carrer de Molí d'Avall i l'avinguda de Vilafortuny quedaran a nivell de carrer.
L’Apunt
Construcció de set tramvies elèctrics
Aquest passat dilluns, Ferrocarrils de la Generalitat va treure a licitació la construcció, el subministrament i el manteniment de set tramvies elèctrics que circularan entre Cambrils i Vila-seca. Els vehicles tindran una longitud màxima de 40 metres i una capacitat mínima de 210 persones. A més, hauran d'estar adaptats a persones amb mobilitat reduïda i tindran un mínim de 50 seients, zones per deixar les bicicletes i cotxets o espais amplis i zones lliures de pas i obstacles.
Els tramvies disposaran d'un sistema d'emmagatzematge d'energia embarcada que els permetrà circular en els trams sense catenària. També incorporaran tecnologia de seguiment en temps real perquè l'usuari pugui saber on està en cada moment i es dissenyaran minimitzant l'impacte ambiental al llarg de la seva vida útil, amb atenció a la reducció del consum energètic i l'augment dels índexs de reciclabilitat i recuperabilitat. La licitació és per un import de 60.500.000 euros i els vehicles hauran d'estar construïts en trenta mesos.