Informació general

Recursos Humans

Tornen les protestes dels treballadors de l'Ajuntament: «Volem que es prenguin decisions dràstiques i valentes»

Els sindicats demanen que es resolguin els problemes en matèria de personal que arrossega el consistori, entre ells, determinar si la RLT és vigent o no

Per Andreu Dalmau

Treballadors municipals concentrats al vestíbul de l'Ajuntament, durant la protesta d'ahir al matí
Treballadors municipals concentrats al vestíbul de l'Ajuntament, durant la protesta d'ahir al matí | Andreu Dalmau

Primera protesta de l'any dels treballadors de l'Ajuntament de Cambrils. Després d'unes setmanes amb les aigües calmades, ahir al matí el personal del consistori es va tornar a concentrar al vestíbul de l'edifici, com havia vingut fent fins a finals d'any. Ho va fer un grup d'unes cinquanta persones, menys del que havia estat habitual anteriorment, i no es van fer ni càntics ni proclames de cap tipus. La sensació és que la resignació s'apodera de la plantilla que veu que, tot i posar pressió al govern, les coses avancen molt lentament.

La situació va arribar al límit el passat mes de desembre durant la crisi de les nòmines, però, pels sindicats, tan sols va ser una mostra més “del caos que regna en aquest Ajuntament”. Un cop solucionat aquest problema –des del govern municipal ja han transmès a la plantilla que aquest mes de gener no es tornarà a repetir–, en continuen havent molts pendents. La Junta de Personal ja ha traslladat a Gemma Balanyà –que, tal com es va conèixer, continua al capdavant de la regidoria d'Organització– quines han de ser les prioritats en les properes setmanes.

En primer lloc, demanen que es contracti d'una vegada per totes un cap per al departament de Recursos Humans que posi ordre i faci els informes pertinents. En segon lloc, volen que s'abonin les productivitats d'una sèrie de persones que fan unes funcions i que no se'ls hi retribueix com pertoca, entre elles, els sis interins que es van quedar fora de l'equiparació salarial del desembre de 2023. I en tercer lloc, el problema més greu de tots, que s'aclareixi si la Relació de Llocs de Treball (RLT) està vigent o no.

Informe tècnic per determinar la vigència de la RLT

La situació actual d'aquest document és una incògnita tant pels sindicats com pel govern municipal. L'any 2019 –amb ERC, CiU i PSC a l'executiu i en l'últim ple del mandat– la Relació de Llocs de Treball de l'Ajuntament de Cambrils es va aprovar inicialment, però es van presentar una sèrie d'al·legacions –es va arribar a dir que eren 123 al·legacions– que no s'ha concretat mai si s'han respost o no. Per resoldre aquest misteri, el govern ha encarregat un informe tècnic als serveis jurídics de la casa que concreti quina és la situació actual de la RLT. “Volem saber si hi ha aprovació definitiva o no perquè, de facto, l'Ajuntament l'està aplicant, però quan els interessa no l'apliquen”, denuncia Carles López, president de la Junta de Personal, que també ha avançat que quan es conegui el resultat de l'informe –“donarem un temps prudencial i mentrestant seguirem amb les mobilitzacions”– convocaran una mesa general extraordinària per calendaritzar la seva aplicació.

Mentre es resol el tema de la RLT, el govern municipal està fent els tràmits perquè l'empresa adjudicatària comenci a implementar un nou programari per a la gestió de les nòmines. Els sindicats demanen que, mentre es duu a terme aquest procés, s'externalitzi aquest procés provisionalment perquè els treballadors del departament de RRHH no estiguin “hipotecats”. “Això descuida la resta de la feina i genera una tensió que els treballadors no tenen perquè patir”, apunta López, “el govern ha de prendre decisions dràstiques i valentes, fem les coses bé d'una vegada!”.

L’Apunt

No s'ha pogut renovar alguns contractes

Amb el departament sense cap i totalment bolcat al pagament de les nòmines perquè no es torni a produir el que va passar el passat mes de desembre, es deixen de fer tràmits bàsics com la renovació de contractes temporals. Els sindicats posen per exemple un parell de treballadors del departament d'Acollida a la immigració que havien de continuar després del 31 de desembre, però que no se'ls ha renovat perquè “no s'han fet les coses com s'havien de fer” i han deixat de treballar mentre esperen que es pugui fer el tràmit en les properes setmanes. Segons el portaveu de la Junta de Personal, falten treballadors a molts departaments, hi ha borses sense executar i reclamen que, en el primer trimestre de l'any, s'aprovi l'oferta pública de 2025.

Comenta aquest article