Urbanisme
L'Ajuntament aconsegueix una subvenció de la Generalitat de 5,2 milions d'euros per a integrar el tramvia a la trama urbana
L'alcalde i el regidor d'Urbanisme i Obra Pública celebren aquesta aportació a la qual se sumen 563.556 euros de la Diputació per a transformar el carrer de Pau Casals i 789.900 euros del PUOSC per a diverses obres
L'Ajuntament de Cambrils ha aconseguit una subvenció de la Generalitat de Catalunya que es destinarà a la integració del tramvia a la trama urbana. El passat 16 de gener, l'equip de govern va signar amb el Departament de Territori un conveni per valor de 5,2 milions d'euros que serviran per a impulsar les obres de transformació urbanística del municipi.
L'alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa, i el regidor d'Urbanisme i Obra Pública, Enric Daza, van celebrar, ahir el matí en roda de premsa, aquesta aportació a la qual se sumen 563.556 euros del Pla Impuls Dipta de la Diputació de Tarragona per a transformar el carrer de Pau Casals i 789.900 euros del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya 2025-2029 (PUOSC) de la Generalitat per a diverses obres. Unes subvencions que suposa multiplicar per 6 la inversió del període del 2020-2024.
"Que puguis tenir la capacitat de demanar diners per un projecte i te'ls concedeixin tan ràpid i amb un valor de 5,2 milions d'euros és una satisfacció total. És importantíssim que si aixeques el dit et fan cas i, si aquesta demanda s'integra directament a la ciutat, és encara més satisfactori", assegurava el batlle, que va agrair als Departaments de Territori i de Presidència de la Generalitat, així com als anteriors governs catalans, aquesta subvenció.
En la roda de premsa, Clúa i Daza van detallar les actuacions i el calendari d'execució que s'ha treballat i que permetrà transformar la ciutat. "Aquesta obra suposarà un abans i un després. Hem aconseguit recosir la ferida que ha suposat sempre el pas del tren pel centre de la ciutat, partint-la en dos, i a partir d'aquest projecte que ja està en marxa aconseguirem una ciutat arranjada, amb un transport públic adaptat. L'objectiu és deixar la ciutat en el seu estat inicial abans d'implementar el tren, tornarem a tenir el Cambrils del segle XX", va explicar el regidor.
Transformació de l'avinguda de Joan XXIII i substitució del pont de la riera d'Alforja
El conveni signat amb la Generalitat preveu la transformació de tot l’entorn del traçat i els carrers adjacents, donant continuïtat a la via cívica amb carrils bici. L'actuació més destacada serà la transformació de l'avinguda de Joan XXIII, que serà la via principal de la futura circumval·lació de la trama urbana i la naturalització del passeig marítim entre el Pi Rodó i el Club Nàutic, connectant el trànsit amb el vial del Cavet a través de la rotonda de la cruïlla del Molí de la Torre.
També s'arranjarà la parada del tramvia, amb el nom Cambrils Centre, que s'ubicarà entre les places de Francesc Macià i Lluís Companys -conegudes popularment com les places bessones- i que durant un temps serà el començament i el final del trajecte fins que el tramvia no arribi a la parada de Cambrils Nord, a l'actual estació de tren. En aquest tram es crearan bosses d’aparcament i es reordenarà l’espai de 25 metres d’amplada, de façana a façana, entre els carrers d'Andalusia i Bertran.
Una altra actuació significativa serà la substitució del pont ferroviari de la riera d'Alforja per un de nou per restablir la cota natural, amb la corresponent anivellació dels carrers, tant de Països Catalans com del passeig la Salle, un tram amb "problemes històrics d'inundabilitat", com recordava Daza. Amb aquesta acció es garantirà la continuïtat del carril bici i del passeig de vianants. "El tramvia quedarà a cota zero, estarà perfectament integrat a la trama urbana. La fita més important és que hem aconseguit eliminar els talussos i les barreres arquitectòniques", remarcava el regidor.
Un conveni que recull les peticions de Cambrils
Els 5,2 milions de la subvenció es repartiran de la següent manera: 250.000 euros el 2025; 1.959.000 al 2026 i 3 milions al 2027. Les obres s'han de començar durant el 2026 i han d'estar enllestides el 2027.
El conveni també recull els compromisos de la Generalitat i l’Ajuntament de Cambrils en relació amb la posada en marxa del TramCamp que suposen la inclusió de diverses al·legacions realitzades pel municipi a l’estudi informatiu. Entre els acords, hi ha que el tramvia circularà sense catenària en el tram comprès entre les estacions de Cambrils Estació i Cambrils Centre, un tram de 550 metres. També hi ha una nova parada al barri de les Comes i la reposició de les rotondes i la pavimentació dels carrils i voreres afectats per les obres.
L’Apunt
Segona fase del projecte de la Rambla de Jaume I
D'altra banda, l'alcalde i el regidor també van fer referència a la subvenció de 563.556 euros del Pla Impuls Dipta de la Diputació de Tarragona per a executar la segona fase de transformació de la Rambla de Jaume, que té un cost aproximat de 4 milions d'euros. En aquest projecte s'inclouen els carrers de Pau Casals i Ramon Llull, així com de Cristòfor Colom i els carrers transversals fins a arribar a les places bessones. Els diners rebuts es destinaran a la remodelació integral dels carrers de Pau Casals i Ramon Llull, amb la construcció d'una plataforma de via única que donarà prioritat als vianants i la renovació de la canalització de pluvials, els serveis i l’enllumenat. L'obra s'executarà entre 2026 i 2027. "És un projecte prioritari", va manifestar Daza.