Informació general

La Diagnosi Socioeducativa de Cambrils presenta les línies que es treballaran en el primer Fòrum Cambrils Ciutat Educadora

Per Anna Fargas

Àngel Tarriño, Gerard Nogués i Salvador Matas durant la presentació de la diagnosi ahir al vespre

Ahir al vespre es va presentar la Diagnosi Socioeducativa de Cambrils a la sala de plens de l'Ajuntament. La presentació va anar a càrrec del regidor d'Ensenyament –Salvador Matas–, el tècnic de l'Oficina Tècnica del PEC, que té l'encàrrec d'organitzar el fòrum educatiu i coordinar i impulsar les accions que en surtin –Gerard Nogués– i el tècnic d'estudis de la Consultoria GOC encarregada de realitzar els mapes educatius –Àngel Tarriño–. En la presentació de la diagnosi es va convocar als grups que havien assistit als tallers organitzats per tal de realitzar l'estudi, aquests tallers es van dividir en cinc categories: joves, professors, tècnics de l'Ajuntament, associacions i entitats econòmiques, a més de 18 persones a qui se'ls va fer una enquesta.

La diagnosi és un pas més dintre del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) que fa dos anys que s'està duent a terme i que té l'objectiu "de fer xarxa, és a dir, que tots els agents educatius (Ajuntament, escoles, casals d'avis, associacions, etc.) es posin d'acord, per anar tots a una en termes d'educació al llarg de la vida", tal i com va dir Salvador Matas en declaracions a Revista Cambrils Diari Digital. Per la seva banda, Gerard Nogués va explicar que l'objectiu de la presentació de la diagnosi és treure "les principals línies estratègiques que són les que treballarem al fòrum".

Conclusions de la diagnosi

La presentació de la Diagnosi Socioeducativa va consistir en l'explicació de les principals conclusions extretes dels 4 mapes elaborats: mapa sociodemogràfic, mapa escolar, mapa de recursos educatius i mapa de visions urbanes i educatives. D'entre totes les dades exposades, Gerard Nogués va destacar que les que poden afectar més Cambrils des del punt de vista educatiu són les vinculades al creixement de la ciutat, "hem de saber on està creixent per saber on hem de destinar més esforços educatius". En aquest sentit va destacar que la franja d'edat de 0 a 5 anys ha crescut molt i és la més alta que s'ha tingut mai, per tant, aquesta dada "ens condicionarà tota la planificació dels centres educatius en el futur proper" ja que, tal i com va comentar Àngel Tarriño, "si ens estanquem Cambrils estarà desbordat en 5 anys".

Nogués també va comentar que un altre aspecte a destacar és l'atenció especial que necessita la gent nouvinguda, "en temes com la instrucció del català o la formació laboral". Pel que fa a la inserció laboral, Gerard Nogués va parlar d'una bona oferta d'inserció laboral però que "l'hem de lligar més amb els agents econòmics que tenim al municipi".

El tècnic de l'Oficina Tècnica del PEC també va destacar el potent teixit associatiu que existeix a Cambrils, el qual s'ha de "saber aprofitar perquè tingui una dimensió educativa". Relacionat amb les associacions i entitats, entre d'altres activitats, Nogués va parlar de la planificació de nous equipaments tot i que "s'ha detectat que les activitats estan centralitzades en molt pocs equipaments i, en canvi, n'hi ha d'altres, situats en els barris, que podrien estar molt més utilitzats". En aquest sentit, Àngel Tarriño, va explicar que una de les conclusions a què les persones estudiades havien arribat és que "el Centre Cultural i Ocupacional es troba en una situació límit, i van observar una derivació excessiva del centre cap a la part ocupacional més que cap a la cultural".

Gerard Nogués també va destacar que una de les línies d'actuació que podia sortir del fòrum és "mirar la forma de descentralitzar la formació i d'arribar a col·lectius que no s'arriba especialment com poden ser dones grans o homes adults pels quals no s'està produint molta oferta". En temes d'oferta pública, Nogués també va parlar de les activitats extraescolars, ja que "en moltes ocasions s'ha comentat que l'oferta extraescolar prové més de propostes privades que públiques".

Primer Fòrum Cambrils Ciutat Educadora

Totes les conclusions exposades en la presentació de la diagnosi es treballaran en el primer Fòrum Cambrils Ciutat Educadora que tindrà lloc els dies 23 i 24 de novembre. Les persones que vulguin participar en el fòrum hauran d'omplir una butlleta d'inscripció que ja es va repartir entre els assistents a la presentació i que des de l'Ajuntament s'enviaran 12 mil cartes més entre les llars cambrilenques amb un díptic amb els horaris del fòrum, una butlleta d'inscripció i informació sobre el PEC per tal de convidar la resta de la població a formar part del projecte.

Per tal d'informar la població, a part d'aquestes cartes es realitzaran dos vídeos d'uns cinc minuts de durada cadascun. El primer consistirà en una explicació del projecte i s'emetrà per Televisió de Cambrils i el segon mostrarà un resum del fòrum i s'estudia la possibilitat de repartir-lo entre les escoles per tal que la gent pugui estar informada sobre el que s'està fent en el PEC.

Durant el fòrum es formaran 5 comissions de treball diferenciades. Gerard Nogués va explicar en què consisteix cadascuna d'aquestes comissions, així la primera sota el nom "Una ciutat que educa en valors" treballarà la crisi de valors i com es poden desenvolupar els valors de cultura per la pau o civisme, entre d'altres. La segona comissió, "Una ciutat a la mida de les persones", estudiarà la mobilitat i els equipaments de la població i com es poden apropar a les persones. La tercera comissió, "Una ciutat inclusiva i cohesionada", se centrarà en estratègies d'inclusió social i com es pot treballar la cohesió social des de les escoles. "Una ciutat que educa al llarg de la vida", és la quarta comissió que estudiarà la formació continuada, idiomes i quins són els serveis que es poden desenvolupar. Finalment, la cinquena comissió, "Una ciutat on es pugui treballar", crearà propostes que permetin el trànsit del món escolar al món laboral de manera sostenible.

Salvador Matas, en declaracions a Revista Cambrils Diari Digital va explicar que la idea és que "aquestes 5 comissions de treball es vagin reunint al llarg de l'any, unes 4 vegades, fins arribar al segon fòrum, ja que tenim la intenció de fer-lo anualment", així en aquest segon fòrum "s'agafaria un tema específic per aprofundir en ell i fer balanç del que s'ha fet durant l'any". Matas va afegir que la idea és que la gent que s'apunti al fòrum pugui aportar una constància en el treball, "el prec que farem és que la gent que s'apunti als grups de treball després també pugui continuar treballant-hi".

Les conclusions de la Diagnosi Socioeducativa de Cambrils que es va presentar ahir es poden trobar a la web de l'Ajuntament.

Comenta aquest article