Informació general

Personal

Gemma Balanyà: «D'aquí al mes de maig tenim una situació complicada»

La regidora d'Organització exposa detalladament què va passar amb les nòmines dels treballadors del consistori el passat desembre i confirma que ja s'estan fent les gestions per implementar el nou programa de gestió que ajudarà a facilitar els pagaments

Per Cristina Sierra

La regidora d'Organització, Gemma Balanyà, ahir durant la seva intervenció al ple
La regidora d'Organització, Gemma Balanyà, ahir durant la seva intervenció al ple | Andreu Dalmau

La situació del personal de l'Ajuntament de Cambrils va centrar una part del ple ordinari celebrat ahir al matí. La regidora d'Organització, arran de les preguntes de l'oposició, va avançar que els problemes amb les nòmines encara no han acabat i que, tot i que ja es troben en fase de solució, queden uns mesos delicats. “D'aquí al mes de maig tenim una situació complicada”, va afirmar.

Els grups del PP i Nou Moviment Ciutadà van aprofitar el darrer punt de l'ordre del dia per preguntar els motius que van dur a l'alcalde, Alfredo Clúa, a anunciar, el passat 20 de desembre, que ell mateix assumiria l'àrea de personal, una decisió que no es va arribar a materialitzar. "Ens va sorprendre moltíssim la retirada de competències que mai es va produir, què ha passat aquí?", deia el portaveu del PP, David Chatelain. En la mateixa línia, el líder del NMC, Oliver Klein, va demanar saber els motius.

Gemma Balanyà: "Es va prendre la decisió de fer els pagaments en quatre fases que anaven vinculades primer, evidentment, a pagar els treballadors i, a posteriori, als càrrecs electes"

La regidora d'Organització va voler fer una exposició detallada del que havia passat amb les nòmines dels treballadors, que el mateix 20 de desembre van saber que els sous s'abonarien amb retard. Com ja s'havia explicat fa un mes i mig, el pagament es va complicar per unes "qüestions tècniques", una situació que va obligar el govern a estudiar com abordaven el problema. "Es va prendre la decisió de fer els pagaments en quatre fases que anaven vinculades primer, evidentment, a pagar els treballadors i, a posteriori, als càrrecs electes". El personal va cobrar les pagues extres, els endarreriments i la nòmina ordinària entre el 23 i 31 de desembre, mentre que l'alcalde i regidors van cobrar entre el 8 i 9 de gener.

"Les qüestions que van provocar aquesta gestió són vàries i diverses i les agrupo en quatre. Una és que al mes de desembre va donar la circumstància que laboralment és un mes curt i això no va ajudar; en segon lloc, la inclusió dels endarreriments del 0,5 i 2% en una única nòmina i s'havien de fer al desembre per no tenir afectació pressupostària; el tercer punt és que tenim un programa obsolet (...) això, juntament amb males configuracions d'origen ens està donant molts errors, ja en els tràmits ordinaris de la nòmina ens porta problemes, i el quart, és que les dues persones del departament de Recursos Humans que s'encarreguen de la gestió de les nòmines estaven de baixa, una des del juliol i l'altra des d'octubre, i portàvem unes tres-quatre mesos en què realment s'estaven pagant les nòmines més enllà del 27, que és el que està estipulat amb els treballadors", va desgranar Balanyà.

El govern ja ha licitat la gestió del nou programa de nòmines

Des de l'equip de govern, conscient de la situació que s'acostava a finals d'any, ja van prendre al mes de novembre diferents decisions, com dotar el departament de Recursos Humans de dos efectius temporals i puntuals i la contractació de suport d'assessorament i empresa externa per la gestió del programari de tot el bolcatge de les dades a les nòmines. A més, es van sumar persones dels departaments d'Intervenció i Tresoreria perquè el personal pogués cobrar abans d'acabar l'any. "Vull donar les gràcies a totes aquestes persones perquè van sacrificar dates de vacances perquè això es pogués resoldre. Especialment a la Gemma i la Maribel del departament de Recursos Humans, el pes que han estat suportant és molt i penso que se'ls hi ha de donar les gràcies", va dir emocionada la regidora, que va reconèixer que "no va ser una situació agradable".

Però, com va afirmar, els problemes encara no han acabat. "D'aquí al mes de maig tenim una situació complicada", va admetre Balanyà, que tot seguit va repassar què s'està fent en aquests moments per posar-hi solució. Ja s'ha licitat a l'empresa Grupo Castilla la gestió del nou programa de nòmines, un procediment que no serà ràpid. El govern s'ha reunit amb l'adjudicatària per parlar de com han de fer la migració de dades i es preveu fer "petites contractacions" per donar suport a aquesta tasca i agilitzar tot el procés. La previsió és que al maig el programa ja estigui plenament operatiu.

A més d'aquesta contractació de suport extern, també es vol donar un cop de mà al departament de Recursos Humans i s'han establert unes reunions setmanals per supervisar tot el procés. "Estem parlant d'una planificació ordinària que es veurà agreujada per aquest traspàs. En un futur millorarem molt, però estarem en un impàs que serà complicat", va manifestar la regidora, que afegia que s'ha trobat la via per poder tenir la figura de Cap de Recursos Humans.

Alfredo Clúa: "Tindrem llum al final del túnel, i no a massa tardar"

L'alcalde Alfredo Clúa va explicar també la decisió que va prendre d'assumir les competències d'Organització i que finalment no va dur a terme. "Davant una situació anormal i atípica l'alcalde havia de donar la cara i, com no, necessitàvem un període de reflexió per analitzar el que havia passat", va admetre. Després d'un "anàlisi rigorós i sensible" d'aquest tema, veient que Gemma Balanyà volia continuar al capdavant de l`àrea i que els representants dels treballadors havien dit que la persona que havia de continuar amb aquestes gestions era la regidora, "la decisió va ser la de mantenir a la regidora en el seu lloc per sensibilitat als representants i, si una persona està decidida a continuar i solucionar els problemes, la meva decisió va ser la de reafirmar la confiança en la regidora".

Clúa va tancar la intervenció amb un missatge d'optimisme. "Tindrem llum al final del túnel, i no a massa tardar. Hem de fer els passos previs que són el que s'han de fer a data d'avui".

L’Apunt

L'Ajuntament de Cambrils vol contractar la figura d'un gerent

D'altra banda, en la sessió ordinària es va conèixer que l'equip de govern vol contractar la figura d'un gerent de l'Ajuntament de Cambrils. De fet, ahir estava previst incloure un punt extraordinari per iniciar el procés de selecció, però finalment s'esperarà a tenir el pressupost per aquest 2025 per tirar endavant la convocatòria de selecció. "Considerem que és una figura clau per a l'organització, i més tenint en compte que tenim una situació complexa", va apuntar Balanyà.

La regidora d'Organització va explicar que s'ha de formalitzar aquesta fitxa per ple i que tindrà un sou d'uns 80.000 euros anuals, un import que està fixat a la Relació de Llocs de Treball (RLT).

Comenta aquest article