Les quatre comunitats de propietaris de l'edifici proper al Lidl interposen una denúncia a l'Ajuntament per "coacció i intimidació"
Imatge cedida pels veïns on es veu l'ocupació de la via per la zona de càrrega i descàrrega de Lidl aquest passat estiu |
Les quatre comunitats de propietaris que es van reunir amb representants de l'Ajuntament i del Lidl divendres passat han posat una denúncia per coacció i intimidació a l'Ajuntament de Cambrils. Recordem que els veïns assitien a una reunió convocada per l'Ajuntament on esperaven rebre resposta als nombrosos escrits i recursos que havien fet denunciant les molèsties i sorolls que els provocava el supermercat que tenen al costat de casa.
Olga Garcia, veïna d'una de les fases de l'edifici i denunciant, ja havia explicat a Revista Cambrils Diari Digital que molta gent que estava de lloguer a l'edifici va haver de marxar perquè no podien dormir a les nits. També va comentar que s'estaven fent esquerdes al pàrquing i que Lidl havia habilitat un magatzem en un lloc que estava preparat només per ser una via de pas, "carreguen i descarreguen per un accés que és la zona de porteria d'uns veïns". Segons Garcia, "ens estan enganyant perquè diuen que les obres d'ampliació que estan fent són per vestuaris del personal, però sabem que són una sala de refrigerats amb neveres i màquines que faran prou soroll perquè els veïns encara es vegin més afectats". En aquest sentit Olga Garcia explica que els veïns han demanat sonometries que no s'han fet mai, "els veïns es queixen que després de tants recursos i escrits l'Ajuntament encara no ens ha donat resposta, el seu sistema és anar passant fulla fins el punt que els veïns ens cansem de tant insistir".
Lidl va decidir abandonar la reunió
A la reunió hi van assistir la cap i el tècnic del Departament d'Activitats, el cap d'Inspecció de la Via Pública, amb el que ja havien tingut altres reunions i un Inspector de la via pública per part de l'Ajuntament, per part del Lidl van assistir tres representants i per part dels veïns van assistir els representants de les quatre comunitats de propietaris i els dos veïns denunciants.
Només començar la reunió un dels veïns denunciants va demanar poder enregistrar el contingut de la reunió amb una gravadora. Olga Garcia, que va assistir a la reunió com a denunciant i veïna, explica que tant l'Ajuntament com els representants de Lidl es van negar, "així que vam demanar que es transcrivís literalment tota la conversa". Segons Garcia l'Ajuntament no va donar resposta a cap de les denúncies que s'havien fet durant els transcurs d'aquest any, "crec que anaven amb la intenció de que comencessin a parlar els representants de Lidl ens diguessin quatre coses que estan fent en quant a mesures correctores i que no donaran cap pas enrere dels que ja han donat fins ara".
Quan els veïns van preguntar a l'Ajuntament perquè no es van realitzar inspeccions en el moment en què s'estaven produint els fets i s'estaven denunciant Garcia explica que "no ens va saber respondre". Els veïns van presentar unes solucions per tal que els greuges dels veïns fossin els mínims, en elles es demanava que les ampliacions del Lidl i les zones de càrrega i descàrrega es fessin o bé en el pàrquing que tenen compartit amb l'Ajuntament o en el pàrquing de davant del Lidl, però Garcia explica que "l'Ajuntament ni ens va escoltar i els representants de Lidl ens van dir que ells havien vingut a explicar què estan fent i com ho faran però que no estaven disposats a valorar cap tipus de solució alternativa que els poguéssim proposar".
Olga Garcia afegeix que els veïns van explicar que tenien unes fotografies prèvies a la concessió de llicències "on es veu com Lidl utilitzava la via pública com a zona de càrrega i descàrrega", per corroborar que aquestes actuacions s'estaven realitzant abans que s'atorgués la llicència els veïns van explicar que la Policia Local els havia confirmat que Lidl encara no tenia permís per utilitzar aquella zona i van afegir que l'Ajuntament mai va afirmar que ja existís una llicència. Per la seva banda l'Ajuntament va dir que per atorgar les llicències d'ampliació i de càrrega i descàrrega a Lidl van enviar una autorització a les comunitats de propietaris i que, al no rebre resposta, "l'ajuntament entenia que no hi posàvem cap pega". Però segons els veïns no van rebre cap sol·licitud ja que aquesta es va enviar pels volts del 20 de maig de 2006 i ells no es van constituir en comunitat de propietaris fins el 6 de juny d'aquell any.
Garcia assegura que en el moment en que es va començar a parlar que l'Ajuntament havia amagat als veïns que les llicències no estaven atorgades en el moment en què s'estava denunciant les ampliacions de Lidl, els representants del Lidl van decidir abandonar la reunió ja que, tal com explica Garcia, "ens van dir que els donava la sensació que en principi els veïns estàvem ofesos amb l'Ajuntament perquè dèiem que ens havia amagat informació".
Les correccions de l'acta
La reunió es va iniciar a les 10h i Lidl la va abandonar a les 12:30h, en aquell moment l'Ajuntament va decidir donar per finalitzada la reunió. Olga Garcia explica que els veïns "no estàvem disposats a sortir d'allí sense res, ja que crèiem que l'Ajuntament havia convocat la reunió per donar resposta i de moment no estava fent res". Garcia comenta que com que no es va arribar a cap acord els veïns van demanar la transcripció de l'acta per aquell mateix matí, tot i que en un inici l'Ajuntament al·legava que una de les parts, en aquest cas Lidl, no estava present i per tant no tenien l'obligació de donar l'acta, finalment van dir que se'ls hi entregaria a les 14:30h.
A l'hora pactada van portar els 5 veïns que quedaven a una sala al costat de l'OAC i allí els van donar l'acta. Un cop llegida els veïns van dir a l'Ajuntament que aquella acta no reflectia la conversa de la reunió ja que s'havien obviat comentaris de totes les parts implicades, "per tant vam demanar que s'ampliés amb un annex amb els comentaris que tots els que estàvem allí havíem escoltat", comenta Olga Garcia. La secretaria, que ja havia estat en la reunió anterior, va acabar de prendre nota de tot el que els veïns creien que s'estava obviant a les 16:20h. Garcia comenta que quan es va acabar de modificar l'acta es va demanar a la cap del Departament d'Activitats que firmés el document i que si volia "posés un paràgraf dient que encara que no s'estava d'acord per la part que fos es signava conforme s'havia assistit a la reunió", segons els veïns aquesta va marxar i va donar per acabada la reunió. Olga Garcia explica que en cap moment els representants de l'Ajuntament van donar una explicació de perquè no volien firmar l'acta modificada "simplement deien que l'única acta que s'havia de firmar era la seva i que si no era així donaven per finalitzada la reunió".
Davant d'aquesta situació els veïns van decidir fotocopiar l'acta feta per l'Ajuntament hi anar a denunciar el que estava passant a la Guàrdia Civil, Garcia comenta que "ens estaven coaccionant a firmar una cosa amb la que no estàvem d'acord i que no reproduïa amb fidelitat el que havia ocorregut a la reunió del matí". Va ser en aquell moment quan, segons Olga Garcia, el cap d'Inspecció de la Via Pública que havia assistit a la reunió es va posar davant la porta per tal de no deixar passar els veïns, "finalment un dels veïns que ens acompanyava el va apartar i vam anar cap a la Guàrdia Civil on vam estar des de les 17:15h fins les 20:30h posant la denúncia".
Denúncia per coacció i intimidació
Finalment les comunitats de propietaris de les 4 fases de l'edifici del costat de Lidl han posat una denúncia per coacció i intimidació a l'Ajuntament pels fets que van passar després de la reunió i que, segons els va dir la Guàrdia Civil als veïns, haurà d'arribar als Jutjats de Reus a partir de dilluns al matí. Olga Garcia explica que a part de denunciar els fets, van adjuntar les denúncies que els veïns havien fet fins aquell dia a l'Ajuntament i l'escrit que ja s'havien enviat a diversos departaments de l'Ajuntament.
A partir d'aquest dilluns el cas el portarà un bufet especialista en dret administratiu i Olga Garcia explica que "ho posen en mans d'advocats, ja que ens esperàvem a la reunió per veure si ens donaven resposta però ara començarem a moure'ns amb advocats".
Les 4 comunitats de propietaris volen fer la màxima difusió del cas, i la setmana vinent tenen pendent fer una reunió de les comunitats per analitzar la situació i les possibles accions a part d'escoltar les recomanacions dels advocats.
§ Dani Pallejà, regidor de Desenvolupament Urbà i Habitatge: "En la reunió ens vam trobar amb els veïns molt tancats en banda, amb dos veïns realment molestos i donar explicacions tant per part de l'Ajuntament com per part de l'empresa va ser gairebé impossible"§ Revista Cambrils Diari Digital s'ha posat en contacte amb el regidor de Desenvolupament Urbà i Habitatge -Dani Pallejà- que tot i no haver assistit a la reunió de divendres ens ha ofert la versió de l'Ajuntament sobre tota la problemàtica. Pallejà ens posa en antecedents explicant que Lidl a principis de 2006 va demanar la llicència d'iniciació de l'ampliació del local i la corresponent llicència d'obres ja que, segons Pallejà, "la llei permet als establiments amb una antiguitat de 10 anys sol·licitar l'ampliació de l'activitat fins a un 30% i el supermercat havia anat comprant algunes plantes baixes dels edificis que s'havien anat construint en el seu entorn". Dani Pallejà explica que aquestes llicències han estat un any tramitant-se i es van concedir el març de 2007 i, fent referència a les queixes dels veïns sobre que no se'ls havia notificat cap de les llicències atorgades, Pallejà diu que "les llicències que s'han anat concedint a Lidl s'han notificat quan hi ha hagut una comunitat de veïns constituïda i l'Ajuntament n'ha tingut coneixement i quan no s'ha trobat un interlocutor per comunicar-li doncs existia el taulell d'anuncis municipal".
Fent referència al problema de la càrrega i descàrrega Dani Pallejà explica que Lidl es va instal·lar sol amb un edifici al costat i havia anat fent ús dels solars que quedaven per edificar per fer la càrrega i descàrrega de mercaderies. Pallejà diu que "en principi amb els veïns del bloc original no hi havia problemes, conforme s'ha anat edificant i habitant l'entorn del Lidl a ells se'ls ha complicat més la càrrega i descàrrega i a més s'han anat generant queixes sobre aquesta càrrega i descàrrega, tot i que no han estat queixes reiterades ni periòdiques". El regidor de Desenvolupament Urbà i Habitatge destaca que "sempre hem intentat reconduir el tema de la càrrega i descàrrega, hem provat alternatives d'ubicació i d'horari", en questa línia "quan es va començar a edificar ,l'Ajuntament, va plantejar donar una solució a la càrrega i descàrrega i es va prendre un acord per junta de govern on es va dir al Lidl on haurien de fer la càrrega i descàrrega a partir d'aquell moment i en quines condicions". Responent als comentaris dels veïns que expliquen que aquesta nova ubicació es va aprovar en un ple extraordinari per evitar cap tipus de queixa Pallejà explica que "va ser una junta extraordinària perquè el divendres queia en festiu, ja que queia en la setmana del 8 a l'11 de setembre, i es va avançar la junta".
Pel que fa a la recerca de solucions per als problemes de convivència Pallejà comenta que "el que hem volgut des d'un inici és que aquestes obres d'ampliació siguin una solució als problemes de soroll i veïnatge amb l'activitat i això ho hem estat tractant amb l'empresa, però la teoria dels veïns és la contrària: si ampliem l'activitat un 30% se'ns ampliaran els problemes un 30%". Per altra banda Dani Pallejà comenta que "el tema de la càrrega i descàrrega encara no el tenim resolt perquè és més complicat, però el volem abordar i la solució ideal seria posar una càrrega i descàrrega interior". Pallejà explica que en un inici ja estava pensat així, "però tenia l'inconvenient que l'estructura de l'edifici no s'havia pensat per suportar el pes d'un camió de gran tonatge i ara aquest passadís interior s'utilitza per portar la càrrega des del camió fins l'interior de Lidl". Dani Pallejà comenta que l'Ajuntament mirarà si algun dels edificis té una resistència major per tal que l'empresa pogués adquirir una planta baixa més i fes allí la càrrega i descàrrega interior, "així es solucionaria el gran problema dels veïns que és la càrrega i descàrrega, si no pot ser així haurem de buscar mesures alternatives com pot ser canviar els horaris de càrrega i descàrrega o buscar una nova ubicació".
Dani Pallejà vol destacar que "l'Ajuntament ha actuat sempre com havia d'actuar i l'empresa ha tramitat sempre les llicències tant d'obres com d'activitat i crèiem que la situació actual era la ideal per poder buscar solucions als problemes que s'havien generat". I afegeix que "a partir d'aquí els veïns han optat per una via molt reivindicativa i molt dura". De fet, fent referència a la reunió de divendres passat Pallejà comenta que els veïns van estar en aquesta línia "l'Ajuntament volia fer una reunió a tres bandes i explicar als veïns com s'havia tramitat el tema i com s'havia arribat a les decisions per les que s'ha optat en el transcurs de tota l'activitat, per part de l'empresa volien posar sobre la taula la seva bona voluntat per resoldre els problemes que hi ha oberts amb els veïns, i per part dels veïns s'esperava que, de manera educada i ordenada, posessin sobre la taula els greuges, per així buscar entre les tres parts punts de trobada per buscar solucions". Però, segons Pallejà, "ens vam trobar amb els veïns molt tancats en banda, amb dos veïns realment molestos i donar explicacions tant per part de l'Ajuntament com per part de l'empresa va ser gairebé impossible" i afegeix que "els veïns van venir més a abocar el carro de greuges que a buscar solucions amb l'Ajuntament i l'empresa".
El regidor de Desenvolupament Urbà i Habitatge no va assistir a la reunió amb les veïns i l'empresa i, en aquest sentit i fent referència a la denúncia que han interposat els veïns, explica que desconeix el que va passar però que "de la transcripció de l'acta no he vist res que pugui reflectir el que es diu en la denúncia". Tot i així, Pallejà diu que "si hi ha indicis i es tramita s'analitzarà, si està feta la denúncia doncs ja arribarà, s'obrirà l'expedient que faci falta i es faran els passos necessaris, però jo pel que veig en l'acta de la reunió no en puc veure cap coacció sinó al contrari, l'Ajuntament va estar intentant explicar les coses quan es feia difícil argumentar perquè l'actitud dels veïns va ser la de tallar qualsevol discurs que anés a donar explicacions". Pallejà explica que els veïns "en el seu moment van amenaçar que potser prendrien mesures legals com impugnar els actes administratius en via judicial i la resposta que se'ls va donar és que si aquesta era la seva intenció doncs que ho fessin". Fent referència a la negativa dels tècnics a signar l'acta que van modificar els veïns Pallejà diu que "em sembla molt lògic que un sigui lliure de signar o no signar l'acta si veu que allí es reflexa el que s'ha dit durant la reunió o no, si a més a més una de les parts a títol individual diu que vol fer unes observacions a l'acta, la resta de participants tenen dret a compartir-les o no, per tant les puc signar o no signar, i no hi veig res més enllà".
Pallejà va comentar que podia entendre el ressentiment que puguin tenir els veïns i les molèsties que els hagi pogut causar en el passat i el present l'activitat, "però si mires de cara al futur jo crec que és més positiu buscar solucions quan s'està fent una actuació important de l'activitat i no vé d'aquí 'invertir uns euros més per mitigar les molèsties que s'estan donant". Pel que fa a les queixes dels veïns sobre la manca de resposta davant els seus escrits Dani Pallejà va dir que "respondrem les queixes que els veïns van enviar i que han demanat que es responguin per escrit, encara que a algunes d'elles ja s'ha donat resposta a través de la tramitació de les llicències i les altres encara no ha prescrit el termini per respondre aquests escrits".
Dani Pallejà va explicar que l'Ajuntament estava obert a què els veïns s'incorporessin al diàleg que ja tenen l'Ajuntament i l'empresa per tal de buscar solucions, "la feina de l'Ajuntament ha de ser prendre nota de les queixes dels veïns, ni minimitzar-les ni magnificar-les, posar-les en el seu context i intentar seguir amb el diàleg amb l'empresa per veure com es pot millorar la situació a través d'aquestes obres que estan fent ara i buscar solucions per la càrrega i descàrrega; i si en aquest diàleg s'hi poden incorporar els veïns per donar la seva opinió i valorar les coses en positiu per trobar una solució entre els tres doncs endavant".