Societat

Les etiquetes de Genium Celler obtenen el primer premi d'impressió digital del Concurs Internacional TLMI Label Awards Winners 2007

Per Berta Ruiz

 
 
A dalt, Josep Ricard Abella amb una ampolla de vi Genium negre. A sota, detall de l'etiqueta premiada en el concurs
El celler Genium que elabora vi del Priorat, ha rebut aquesta mateixa setmana el primer premi d'impressió digital del Concurs Internacional TLMI Label Awards Winners 2007 per les etiquetes dels seus vins que han estat elaborades per l'empresa Germark i dissenyades pel dissenyador cambrilenc Lluís Pàmies. Al concurs hi van participar 50 empreses que van presentar un total de 317 treballs.

Josep Ricard Abella –que treballa com a policia local a Cambrils– és un dels propietaris d'aquest celler que es va posar en marxa l'any 2002, per iniciativa de sis famílies amb una llarga tradició en el cultiu de vinyes al municipi de Poboleda, al Priorat. Els impulsors d'aquest projecte van decidir unir els seus esforços per elaborar un vi de qualitat amb el raïm procedent dels seus propis cultius, sota la supervisió de l'enòloga Roser Amorós, "amb la idea d'aconseguir un producte propi i una bodega pròpia".

En declaracions a Revista Cambrils Diari Digital, Josep Ricard Abella ha explicat com es va iniciar aquest projecte i com s'està treballant en la consolidació dels seus productes. En un principi van haver de buscar un nom que descrigués el seu producte, i que a la vegada, "volgués dir alguna cosa". Segons explica el mateix Josep Ricard Abella, "un dia buscant en un diccionari català-llatí vam trobar la declinació genium, que vol dir l'esperit de la cosa, l'essència...". Posteriorment, es va engegar tot el treball referent a la imatge del producte per tal d'aconseguir un disseny d'etiqueta adequat, que ha estat en mans del cambrilenc Lluís Pàmies. Aquesta imatge està inspirada en els sarcells dels ceps, que són els fils de les parres que s'enreden i s'enganxen, i que, segons Ricard Abella "ens van semblar força curiosos i vam provar en aquesta línia, com si fos l'esperit del cep, l'esperit del vi..".

De fet, aquesta imatge de l'etiqueta Genium Celler –dissenyada per Lluís Pàmies i elaborada per l'empresa Germark– ha estat guardonada amb aquest reconeixement internacional a les etiquetes de vi de l'any 2005. Segons explica Josep Ricard Abella, "és una cosa que no ens esperàvem, perquè nosaltres ho encarreguem a una empresa comercial que produeix i fa el tiratge de les etiquetes i resulta que han participat en aquest concurs internacional i els han concedit aquest primer premi a la versió d'etiqueta i contraetiqueta que van presentar del nostre producte".

Un celler familiar que produeix quatre vins diferents

Aquest celler familiar està instal·lat als baixos d'una casa al centre del poble, la qual va ser el primer convent dels monjos cartoixans d'Escaladei. Tot i que és un celler petit, les seves instal·lacions utilitzen les últimes novetats en tecnologia, per fermentar cada tipus de raïm en el seu òptim estat de maduració.
Tota la producció que s'elabora a Genium Celler prové de les vinyes de propietat dels seus socis, que es reparteixen en vuit finques –amb un total de 15 hectàrees– en els termes municipals de Poboleda, Torroja del Priorat i la Morera de Montsant, totes elles dins de la Denominació d'Origen Qualificada del Priorat.
Les vinyes són majoritàriament de garnatxa i carinyena, i en menor part de merlot, syrah i cabernet sauvignon per als vins negres i Pedro Ximenez i garnatxa blanca per als vins blancs. Una part important de la producció està declarada i reconeguda pel CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica), i amb aquest producte, que prové tot d'una mateixa finca, s'elabora un vi ecològic.
Els quatre vins de Genium Celler s'anomenen ximenis, ecològic, negre i costers.

Segons explica Josep Ricard Abella, en total es produeixen un total de 20.000 ampolles entre els quatre productes, que es distribueixen en un 60% aproximadament a l'estranger i la resta a nivell estatal. Els principals mercats són el nordamericà, Mèxic i a Europa els principals compradors són Alemanya, Dinamarca, Suècia o Suïssa. La resta de la producció que es ven a l'Estat, la majoria es distribueix per Catalunya i alguns punts concrets de la zona d'Andalusia o Astúries, entre d'altres.
Ara s'estan venent els productes de la collita de l'any 2004, i properament s'iniciarà la venda dels productes de l'any 2005. La producció de l'any passat està en barrica i enguany ja s'ha veremat tota la producció.

Comenta aquest article