Informació general

Les competències en la gestió i ordenació de tot el litoral català passen a mans de la Generalitat

Per Redacció

Aspecte de la zona litoral de llevant de Cambrils corresponent al Cap de Sant Pere i Vilafortuny

La Comissió Bilateral Generalitat de Catalunya-Estat va acordar ahir, completar el traspàs al govern català de les competències que fins ara tenia l'Estat en matèria de gestió de costes i ordenació del litoral que, actualment, són competència del Ministeri de Medi Ambient. En aquesta comissió bilateral també es van tancar acords en immigració i inspecció de treball però no es va arribar a cap acord sobre el traspàs de Renfe Rodalies.

El conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació –Joan Saura– i la ministra d'Administracions Públiques –Elena Salgado– van presidir la quarta reunió de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat, una de les tres comissions que s'encarreguen del desenvolupament de l'Estatut d'autonomia català. Pel que fa a traspassos, els acords tancats en immigració permetran a la Generalitat atorgar permisos inicials de treball, la futura creació de l'Agència Catalana d'Inspecció de Treball, l'expedició i homologació de títols i estudis estrangers no universitaris i la gestió i ordenació del litoral.

El traspàs de la gestió i ordenació del litoral significa que la Generalitat serà l'Administració competent en totes les polítiques a aplicar al litoral català tant en l'ordenació i protecció del sistema costaner com en la gestió, la qual cosa suposarà que totes les autoritzacions d'usos al litoral les donarà el Govern català. La transferència d'aquestes matèries entrarà en vigor un mes després de l'aprovació pel Consell de Ministres.

La Generalitat assumeix plenes competències en tot el litoral català


Amb els acords establerts ahir, es completa l'assumpció de plenes competències per part de la Generalitat en l'ordenació i gestió del litoral.
Les noves competències permetran a la Generalitat adoptar una política transversal amb capacitat legislativa, l'aprovació dels instruments que ordenen el litoral, i autoritzar les activitats que es desenvolupin a les platges i al mar al llarg de tot el litoral català. Fins ara, la Generalitat només n'informava. Això es contempla des de l'àmbit de les actuacions amb impactes importants –instal·lacions d'aqüicultura, explotació de recursos energètics i ocupacions de les platges per part dels clubs nàutics– fins a les activitats més senzilles com ara autoritzacions per filmacions.

També l'establiment i l'ordenació de les zones on es poden desenvolupar les activitats dels banyistes i zones d'oci, les instal·lacions de pantalans o camps de boies al mar, entre d'altres. La Generalitat també decidirà sobre la implantació dels serveis de la nàutica, de restaurants i "xiringuitos" a les platges o passejos marítims i els actes –com ara activitats esportives o fires– que es desenvolupin a la platja.

Per altra banda, la Generalitat com a titular de la competència per autoritzar totes aquestes activitats també s'encarregarà de la inspecció i, en el cas que sigui necessari, de les sancions. L'acord també preveu la creació d'una comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat per tal de definir el programa d'inversions d'interès general que l'Estat desenvoluparà a Catalunya i per consensuar les obres que s'hagin d'incorporar en els pressupostos generals de l'Estat en cada exercici.

Noves competències per a la Generalitat

El nou marc competencial a la costa catalana que contempla el nou Estatut de Catalunya –aprovat el juliol de 2006– estableix tota una sèrie de competències exclusives. Aquestes determinen que la Generalitat té competències en l'aprovació dels plans territorials que ordenin i regulin l'ús del litoral i de les platges; la gestió dels títols d'ocupació i l'ús del domini públic marítimoterrestre –especialment les autoritzacions i concessions–; la regulació i gestió del règim econòmic d'aquest domini públic costaner; la planificació i execució de les obres en el litoral que no es considerin d'interès general i l'execució de les obres d'interès general en la costa catalana, d'acord amb l'administració de l'Estat. Per altra banda, aquesta competència exclusiva implica també que la Generalitat pot aprovar lleis i decrets en matèria de costes i litoral.

Des de l'any 1981, la Generalitat exerceix competències en matèria de ports, llevat dels de Barcelona i Tarragona, considerats d'interès general. Les competències sobre les instal·lacions marítimes que no complien els requisits tècnics per ser considerats ports van continuar sent de l'Administració central. D'aquesta manera, l'Estat era fins ara el responsable d'autoritzar, gestionar i decidir sobre els clubs de platja, ordenació de fondejos –camps de boies–, autoritzacions en el mar territorial de palanques –plataformes per banyistes– i d'altres elements de temporada destinats a donar servei a embarcacions, generalment de petita eslora no amarrades en ports. També era el responsable de decidir sobre qualsevol tipus d'activitat que s'hagués de desenvolupar en el domini públic marítim terrestre.

Comenta aquest article