Informació general

La Generalitat preveu noves línies de transport entre Cambrils i Tarragona

Per Redacció

Imatge de l'estació d'autobusos de Cambrils

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha sotmès recentment a informació pública el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2008-2012, que defineix les directrius generals per a millorar els serveis de transport públic interurbà de viatgers, tant ferroviaris com per carretera.

El context actual fa necessària una actualització del primer Pla de Transports de Viatgers elaborat l'any 2002, per tal d'adaptar-lo a les exigències recollides en els diferents instruments de planificació aprovats recentment. El nou Pla ha de donar resposta a les noves necessitats sobre mobilitat des d'ara i fins a l'any 2012, tenint en compte el desenvolupament de les infraestructures durant aquest període, així com els traspassos de competències en la gestió dels serveis de Rodalies i Regionals, d'acord amb el nou Estatut d'Autonomia. Ara doncs, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha sotmès a informació pública el Pla i el seu informe de sostenibilitat ambiental, per tal que les administracions, ajuntaments, entitats i particulars puguin consultar el document i adreçar les aportacions que es creguin oportunes.


Noves connexions directes en el transport per carretera

Per tal de modernitzar i adequar la xarxa a les necessitats de mobilitat en el territori, el Pla defineix diferents nodes del territori, d'acord amb el nombre d'habitants i la seva importància, per tal d'optimitzar les connexions de transport públic per carretera. L'objectiu és redistribuir els recursos i facilitar l'accessibilitat al transport públic, sobretot en els 23 nuclis que actualment estan exclosos de la xarxa, incrementant en un 30% l'oferta de transport públic per carretera al territori.

El Pla preveu potenciar els serveis d'autobús directe als corredors amb més demanda, enllaçant les capitals comarcals i els nuclis de més de 10.000 habitants amb les capitals de demarcació, amb velocitat comercial alta i sense parades. Es crearan 19 noves connexions directes i se'n reforçaran 9 ja existents, garantint una freqüència mínima d'un autobús cada 30 minuts a les hores punta.

Així doncs, i dins de l'àmbit cambrilenc, es crearà una nova connexió directa entre Cambrils i Tarragona. D'altra banda, i dins de l'objectiu del Pla d'incrementar els serveis en corredors de menys demanda –per unir els principals nuclis amb d'altres poblacions més petites– amb una velocitat comercial semiràpida i parades al llarg del recorregut, es crearan 8 noves connexions i es reforçaran 21 línies ja existents. En aquest àmbit, es reforçarà la connexió semidirecta entre Cambrils i Mont-roig del Camp.


Transport ferroviari

El nou Pla també presenta una sèrie de propostes per adaptar la xarxa ferroviària a les necessitats de futur. La implantació d'aquestes propostes vindrà condicionada al desenvolupament de les competències previstes temporalment pel Pla i la transferència efectiva de les competències sobre la regulació i gestió del transport ferroviari (Rodalies i Regionals) a la Generalitat de Catalunya.

El Pla preveu nous serveis regionals d'altes prestacions sobre la nova línia d'alta velocitat, aprofitant la infraestructura de la nova línia d'alta velocitat es connectaran nodes del territori amb serveis de tren directe o semidirecte amb velocitat comercial alta de fins a 220 quilòmetres per hora i freqüències de pas d'un servei cada hora com a mínim.
Es crearan cinc línies de tren d'altes prestacions per enllaçar Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona, l'Aldea i Lleida, fins ara enllaçades per serveis convencionals de trens regionals. Aquests nous serveis en alta velocitat permetran reduir més de la meitat el temps del trajecte. Amb aquests serveis, Barcelona i Girona quedaran connectades amb tan sols 35 minuts, enfront dels 80 actuals; Barcelona i Tarragona estaran connectades amb un temps de 40 minuts, enfront dels 92 actuals i el trajecte de Tarragona a Lleida serà de 30 minuts, enfront dels 103 actuals.


Dins del Camp de Tarragona es crearan quatre línies diferents: La Plana - Picamoixons - Reus - Tarragona; Les Borges del Camp - Reus - Tarragona; Reus - Tarragona - Torredembarra - Sant Vicenç de Calders i Cambrils - Tarragona - Torredembarra. Les noves línies de Rodalies de Tarragona oferiran sis expedicions en hora punta i sentit entre Tarragona i Reus; quatre expedicions entre Torredembarra i Tarragona i dues en la resta de trams.

D'altra banda, el document també aposta per coordinar els horaris i freqüències d'autobusos i de trens, per tal de limitar les esperes dels usuaris a un màxim de 10 minuts, i potenciar la implantació d'intercanviadors que facilitin els transbordament amb una distància màxima de 300 metres entre la parada de bus i l'estació de tren. A més, preveu la creació de noves línies d'autobús dins de l'àrea d'influència de les estacions de ferrocarril perquè els municipis d'aquesta àrea tinguin accés al servei de ferrocarril.

Integració tarifària al 2012

El text recull també la necessitat d'integrar el sistema tarifari de transport públic iniciat l'any 2001, i que a curt termini serà també una realitat a l'àrea de Lleida i Girona, i a finals de 2008 al Camp de Tarragona. La integració tarifària al conjunt de Catalunya té com a horitzó l'any 2012. Per tal de desenvolupar un sistema unificat d'informació i gestió integral del transport públic a Catalunya el 2012, també es potenciarà tota la informació estàtica convencional, la informació en temps real i l'intercanvi immediat d'informació entre els diferents operadors de transport públic.


Una inversió de 840 milions d'euros

El Plapreveu invertir un total de 840 milions d'euros per a la millora del transport públic per carretera en el període 2008-2012. D'aquests, 125 milions es destinaran a incrementar els serveis de transport per carretera; 167 milions es destinaran a l'extensió de la integració tarifària a tot Catalunya; 67 milions aniran destinats a equipaments –estacions, parades, marquesines– i 355 milions d'euros es destinaran a diverses actuacions de millora de la velocitat comercial dels serveis de transport per carretera que inclouen la construcció de nous carril bus. A més, la Generalitat continuarà atorgant ajuts específics als concessionaris i es cofinançaran actuacions incloses en plans comarcal per un import de 100 milions d'euros. Es mantindran els ajuts per a l'adquisició de material mòbil i la implantació de noves tecnologies per millorar els serveis de transport per carretera, que sumaran una inversió de 26 milions d'euros fins l'any 2012.

Comenta aquest article