Esports

L'embarcació cambrilenca "A tomar viento" patronejada per Loli Piedra i Sonia Escalante participarà a la regata la Ruta de la Sal

Per Berta Ruiz

 
 
A dalt, Loli Piedra davant de la seva embarcació al port de Cambrils. A sota, les dues tripulants del veler "A tomar viento"
Del 20 al 23 de març es disputarà una nova edició de la regata La Ruta de la Sal, que unirà les ciutats de Barcelona i d’Eivissa –en la ruta nord– i les ciutats de Dènia i d’Eivissa –en la ruta est–. En aquesta regata, una de les representacions cambrilenques serà l’embarcació “A tomar viento”, patronejada per Loli Piedra i acompanyada per Sonia Escalante, l’altra integrant de la tripulació. Cal destacar que Loli Piedra serà la única dona patrona d'una embarcació en aquesta regata, i ambdues seran les dues úniques noies que hi participaran com a tripulació reduïda.

Pocs dies abans d’iniciar aquesta nova aventura, Loli Piedra ha volgut explicar a Revista Cambrils Diari Digital, alguns detalls d’aquesta competició, així com d’altres curiositats i detalls relacionats amb el món de la nàutica.

Enamorada del mar

Tot i néixer i viure en terres d’interior –filla d’immigrants andalusos a Alemanya i després resident a Terrassa des dels 6 anys–, Loli Piedra explica que fa tres anys que va arribar a Cambrils –tot i que actualment viu a Miami Platja–, i el primer dia que va pujar a un veler “va quedar enamorada” fet que la va portar a treure’s el permís per poder portar embarcacions de fins a 12 metres d’eslora. Segons comenta “em vaig hipotecar fins a les celles, em vaig comprar aquest vaixell l’any 2005 i encara l’estic pagant. Ho vaig veure clar, que volia navegar i que la meva il·lusió és navegar”. Tot i això, guanyar-se la vida en el món de la nàutica és força complicat i per això combina la seva feina com a professora d’autoescola a Reus, amb el manteniment i la seva dedicació a tenir el seu veler en perfectes condicions.

Des de fa pocs anys doncs, que Loli Piedra té ancorat el seu “A tomar viento”, en el Club Nàutic de Cambrils –un port preciós– en el què s’hi troba com a casa, “dins d’una gran família”. De fet, ella mateixa comenta que abans d’arribar al món de la nàutica tenia la visió estereotipada de que tot aquest àmbit, “era molt més elitista, reservat a gent amb diners. Jo sóc la prova, que si tens una il·lusió i tens una mica de dedicació pots tenir un vaixell. Encara que et costi, els pots mantenir. Jo sóc una persona normal no tinc ni pares rics ni vinc de família de navegants i mai abans havia navegat”. Sobre aquesta qüestió, Loli Piedra també va explicar que una de les coses que més encareix el món de la nàutica és el manteniment i la reparació dels vaixells, “que vingui un pintor a pintar, que vingui algú a fer-te la instal·lació elèctrica o qualsevol cosa de l’embarcació és cara. Però si poc a poc tu t’ho pots anar fent, et vas introduint en el món, vas coneixent a gent i també et van informant de com fer-ho. Però també has de ser una mica manetes també!”.

La Ruta de la Sal 2008

El passat dissabte 15 de març, ja es va iniciar l’aventura, amb la sortida de l’embarcació fins el Reial Club Marítim de Barcelona, fins a la matinada d’aquest proper dijous, que és quan es donarà el tret de sortida a la regata.

En aquesta regata hi ha dos recorreguts: la ruta nord –que té sortida des de Barcelona fins a Eivissa passant per Tagomago– i la ruta est –que té sortida des de Dènia fins a Eivissa passant per les illes de Formentera i deixant Tagomago a babor–. Uns 150 vaixells sortiran des de Barcelona i uns 150 més sortiran des de Dènia, coincidint els dos recorreguts a Eivissa el divendres a la tarda aproximadament.

Les representants cambrilenques –Loli Piedra i Sonia Escalante– seran les dues noies que hi participaran com a tripulació reduïda –només dues persones a l’embarcació–, a més, Loli Piedra també serà la única patrona dona que participi en la regata. En la seva embarcació, les dues es repartiran les tasques: la Sonia –que és neuròloga però que també és una apassionada del mar– serà la “proa” de l’embarcació, és a dir, l’encarregada de controlar la zona capdavantera del vaixell i muntar les veles en aquesta zona; mentre que la Loli porta la “roda” –una peça bastant gran que va connectada a la pala del timó, que és el que va per sota de l’aigua i és el que va girant i amb la que vas orientant"

El vaixell també compta amb pilot automàtic, amb el que es pot abandonar el timó i ajudar en moments en els què fos necessari el treball d’ambdues per fer front al temporal o a algun contratemps.
Segons explicava Loli Piedra, la majoria de les embarcacions participants portaran tripulacions de 6 o 8 persones, però també hi ha d’altres categories on hi van dues o tres persones o inclús patrons en solitari. En les classificacions finals també es tindrà en compte el nombre de tripulants.
Aquesta doncs, serà la primera vegada que les dues noies participin en una regata a dos, tota una aventura, que segons Loli “és tot un repte personal, per a veure què ens trobem. És una regata de moltes milles, només dues persones, i segurament ens trobarem de tot:  mil dificultats i moltes averies que haurem de resoldre. Això és el que m’agrada realment, que sorgeixin coses i que hagis de fer una mica de McGiver, a l’aventura!”.

Pel que fa a expectatives de resultats, Loli confessa que el principal objectiu és finalitzar la regata i aconseguir arribar a la meta sense rotures i sense arriscar massa, “simplement arribar i no haver d’abandonar, perquè trenquem alguna cosa o perquè estem cansades. L’objectiu és arribar encara que hi hagi molt temporal”.

Característiques de l’embarcació

L’embarcació “A tomar viento”, és una embarcació de les que se’n diuen de creuer, ja que no són pròpiament de regata. Segons explicava a Revista Cambrils Diari Digital, Loli Piedra “aquest vaixell el pot utilitzar una família per passejar amb els nens perquè és un vaixell plàcid, però també el pots utilitzar per a regata perquè té algunes característiques que s’assimilen als vaixells de regates. Per tant, té prestacions de vaixell de regata que fa que agafi bastanta velocitat, sobretot amb vents fluixos”. Té una eslora d’11 metres –de llargada– i 3’5 metres d’ampla.

Comenta aquest article