Informació general

La guerra del taxi es trasllada a Vinyols

Per Lluís Rovira i Barenys

Antonio Alcalá amb el seu taxi, estacionat prop d'un hotel a la zona del Molí d'Avall

La guerra del taxi, que durant uns quants anys ha tingut el seu epicentre a Cambrils, s'ha traslladat al municipi veí de Vinyols. Si durant molt de temps va ser Cambrils qui va protagonitzar diferents conflictes d'arrel jurídica relacionats amb les llicències de taxi, ara, sembla ser, que és Vinyols qui ha agafat el relleu però per qüestions força diferents ja que, en aquest cas i com a principal diferència respecte a Cambrils, la població veïna no ha convocat cap concurs per adjudicar llicències.

El cas és que el cambrilenc Antonio Alcalà, que al seu dia també va impugnar les bases d'adjudicació de llicències a Cambrils al mateix temps que altres treballadors del taxi, ha interposat un recurs contenciós administratiu contra l'Ajuntament de Vinyols i els Arcs per a que tregui a concurs alguna llicència de taxi, vuit anys després que fes els primers tràmits per aconseguir-la.

Un procés complicat

El cas és que Antonio Alcalà té llicència interurbana de taxi, aconseguida a través d'una sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que va obligar a la Direcció General de Ports i Transports a lliurar-la. La llicència correspon a Vinyols i els Arcs, que és on Antonio Alcalà l'havia demanat. Alcalà, però, es troba, en aquests moments, que no disposa de llicència municipal de taxi ja que l'Ajuntament de la població veïna no ha convocat cap concurs i ara, Antonio Alcalà està fent de taxista a Vinyols, des d'aquest passat mes de febrer, sense que l'Ajuntament li faciliti cap parada ni el vulgui reconèixer de manera oficial.

Les peripècies d'Antonio Alcalá a Vinyols comencen quan va presentar una sol·licitud per obtenir una llicència de taxi, l'any 2000. El mes de novembre d'aquell mateix any, l'Ajuntament de Vinyols va aprovar una ordenança per a la prestació del servei de taxi a la població. Segons explica Antonio Alcalá a Revista Cambrils Diari Digital, "a l'Ajuntament de Vinyols m'havien dit que altres persones optaven a la llicència de taxi. Mesos després d'haver-se aprovat l'ordenança, l'any 2001, vaig preguntar a l'Ajuntament de Vinyols si ja s'havia concedit alguna llicència i la meva sorpresa va ser quan em van dir que no. Vaig tornar a presentar una sol·licitud l'octubre de 2001 i vaig obtenir el silenci per resposta". Arran d'això, Alcalà va posar un requeriment judicial, l'abril de 2002, demanant una llicència de taxi a Vinyols. Al mateix temps va demanar l'autorització a Transports de la Generalitat que li va venir denegada el desembre d'aquell mateix any.

El 2003 es van iniciar els tràmits judicials que van culminar amb la sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, emesa el 2006, que obligava a Transports de la Generalitat a concedir la llicència de taxi a Antonio Alcalà, però no obligava l'Ajuntament de Vinyols a fer el mateix amb la llicència municipal. Alcalà va presentar recurs però la sentència es va ratificar el setembre de 2007.
Després de la ratificació de la sentència, Antonio Alcalà es va tornar a dirigir a l'Ajuntament de Vinyols demanant la llicència urbana sense obtenir cap resposta i a partir d'aquest moment és quan interposa el recurs contenciós administratiu.

Cal dir que aquest procés és del tot inusual ja que normalment és l'Ajuntament qui treu el concurs i adjudica les llicències municipals de taxi. A continuació, s'envia la resolució a Transports de la Generalitat que aprova de manera automàtica els permisos interterritorials.

"No entenc la manera d'actuar de l'Ajuntament de Vinyols"

Des del passat mes de febrer, que Antonio Alcalà va adquirir el vehicle per treballar en el taxi, està vivint una situació surrealista. Tal com ell mateix manifesta, "no tinc parada municipal i m'haig d'anar aturant als llocs més inesperats i imprecisos del municipi de Vinyols i els Arcs. No entenc la manera d'actuar de l'Ajuntament de Vinyols i els Arcs en aquesta qüestió". Les parades "imprecises" del taxi s'alternen al nucli de Vinyols i a la zona del Molí d'Avall i, fa una setmana, fins i tot hi va haver un intent, per part de l'autoritat municipal de Vinyols, de que marxés del lloc on estava estacionat. Alcalà vol que quedi clar que la seva llicència és totalment legal i que va ratificada per una sentència judicial, "la llicència que tinc em permet carregar gent dins el terme municipal de Vinyols i també puc carregar, amb autorització prèvia de la persona que sol·licita el servei, a qualsevol port i aeroport".

Alcalà, a més, es troba amb un altre problema, el dels taxistes d'altres poblacions que van a fer serveis a Vinyols. Alcalà explica que "fins ara, al no haver taxis a Vinyols, el servei el feien els taxis dels municipis del voltant. Jo he fet saber a les diferents associacions de taxis que sóc jo qui he de fer aquests serveis però hi continuen havent moltes intromissions i si no hi ha més remei em veuré obligat a fer denúncies als que incompleixin la llei". Antonio Alcalà també apel·la a la territorial del Consell del Taxi a que resolgui aquest problema plantejat a Vinyols.


Comenta aquest article