Informació general

L'Ajuntament projecta la implantació de 700 noves places de zona blava a diferents barris cambrilencs

Per Lluís Rovira i Barenys, Berta Ruiz

Al plànol superior apareixen en color morat i blau els carrers on s'ha projectat la instal·lació de zones blaves als barris del Port

Al plànol es pot veure en color blau la proposta de zones blaves als barris de la Pallissa, Parellada i Barri Antic

La intenció de l'Ajuntament d'instal·lar 700 places de zones blaves a diferents barris de Cambrils ha encès les llums d'alarma dels ciutadans ja que amb l'ampliació prevista, les zones blaves arribaran als barris de l'Eixample Platja, la Pallissa, la Parellada i el Barri Antic i s'ampliaran als barris del Port i del Regueral.

Primeres accions de protesta

El dimecres de la setmana passada es van començar a col·locar les tanques, a l'Eixample Platja, a la Pallissa i a la Parellada, anunciant la pintada de les zones blaves.
A la zona de l'Eixample platja, el mateix dia, els veïns van treure les tanques i les van arraconar al costat de la via del tren. L'endemà les tanques tornaven a estar col·locades als carrers i lligades amb cadenes als arbres. El dia previst per a pintar era el passat divendres. Els operaris van començar a pintar pel carrer de Colom que dona a la plaça de la Concòrdia. Al cap d'una estona d'haver començat van plegar ja que el president de l'associació de veïns de l'Eixample Platja, Francesc Mur, va demanar a l'ajuntament una moratòria fins el dia de l'assemblea de veïns, que serà aquest proper dijous 22 de maig a 2/4 de 9 al cinema Rambla.
D'altra banda, un grup de veïns es van concentrar el passat dissabte al matí al passeig de Francesc Macià per tal d'informar als veïns i per convocar-los a l'assembla del dia 22. Segons van explicar a Revista Cambrils Diari Digital, a l'assemblea conviden a tots els veïns de Cambrils afectats per les zones blaves per a que hi diguin la seva.

Pel que fa al barri de la Pallissa i la Parellada, el passat divendres es va iniciar una recollida de signatures entre els veïns en contra de la instal·lació de les zones blaves.

I pel que fa al Barri Antic, el president de l'associació de veïns desconeixia la instal·lació de la zona blava al passeig d'Albert i volia informar-se abans de manifestar-se sobre aquesta qüestió.

Robert Benaiges, "si els veïns no volen zones blaves no tinc cap problema en no posar-les"

L'alcalde, Robert Benaiges, ha volgut sortir al pas d'aquests primers brots de conflicte i ha manifestat aquest matí a Revista Cambrils Diari Digital que no té cap especial intenció de posar zones blaves perquè sí, "
si s'han programat és perquè hi ha hagut una petició per part de veïns i per les associacions de comerciants que reclamen que hi hagi més mobilitat. Ara bé, a la mínima que hi hagi oposició respecte a la implantació de zones blaves per bona part del veïnat no les posem ja que la intencionalitat de les zones blaves és la de la millora de la mobilitat i lligades a temes comercials o de peticions dels veïns".

Aquesta setmana l'alcalde espera reunir-se amb les diferents associacions de veïns per tal de saber-ne l'opinió,
"el que sí està clar és que hi ha zones que per molt que no els hi agradi als veïns és imprescindible que hi hagi zones blaves que són on hi ha els centres comercials".

Noves zones blaves comercials

La regidora de Protecció Ciutadana i Mobilitat –Laura Forcadell– va detallar a Revista Cambrils Diari Digital el passat divendres, aquestes noves zones, les que es mantenen i les que s'amplien.

En primer lloc, cal destacar que a la zona de l'Eixample Platja es vol habilitar com a zones blaves els dos passejos del barri –el de Lluís Companys i el de Francesc Macià–, així com el darrer tram del carrer de Balears –el que va des de la plaça de Francesc Macià fins a l'avinguda dels Països Catalans–. Sobre aquestes noves zones, i tal i com explicava Laura Forcadell, "seran zones blaves diferents a les del port, perquè tindran un horari comercial. Aquestes tenen una doble intenció: està pensada per a la gent que vol anar a comprar als comerços de la zona, però també està pensada per als veïns que van i venen cada dia, perquè treballen fora, i així al migdia i al vespre puguin trobar aparcaments". És a dir, aquestes zones blaves estaran subjectes a l'horari comercial, i estaran inactives fora d'aquest. Per tant, serà de pagament entre les 10 i les 13 i entre les 17 i les 20. Fora d'aquestes hores, l'aparcament serà gratuït.

Sobre aquests horaris, Forcadell va concretar que "la persona que té el cotxe estàtic és la més perjudicada, i s'haurà de desplaçar a buscar aparcaments alternatius pels altres carrers del voltant que són gratuïts, però els qui surten beneficiats són els comerciants de la zona, els residents d'altres zones que volen anar a comprar i els residents que es desplacen a treballar a fora i venen al migdia i al vespre, i hi podran aparcar". Laura Forcadell també va comentar que tota aquesta qüestió ja es va parlar amb els veïns del barri de l'Eixample Platja, "i d'entrada ho trobaven bé", tot i que ara, s'està pendent de fer una nova consulta el proper dijous 22 de maig durant l'assemblea general de veïns. Segons explicava Forcadell, "encara no ho han pintat, fins que tinguem aquesta reunió. Obrirem línies de diàleg i arribarem a un acord i a un equilibri, perquè són pocs carrers. I sí, que hi ha una molèstia, però també hi ha un benefici".

Un altra de les noves zones blaves comercials serà a dalt a la Vila. En aquest cas, els carrers que s'habilitaran com a zona blava comercial –amb el mateix horari que en el cas de l'Eixample Platja– seran el carrer de Pere III, el carrer de Jacint Verdaguer, un tram de l'avinguda de la Independència i la plaça de Carles Roig així com el tram del passeig d'Albert que arriba fins a l'Escola de Música.

Ampliació de zones blaves a la zona del port

Per altra banda, també s'ampliaran les zones blaves a la zona del port, i aquestes ho faran en l'horari habitual d'estiu, és a dir, de les 10 a les 22 hores.

En aquest cas, es farà una nova zona al Cap de Sant Pere i també a alguns carrers de Cambrils Badia, els que van des de l'avinguda del Mar fins a la rambla del Regueral, és a dir, els carrers de Mont-roig, de Riudoms, de Montbrió, carrer de Vila-seca, carrer de la Mar de la Frau, l'avinguda de Beethoven i l'avinguda del Mar. Cal destacar que també ho seran els carrers que connecten aquesta zona amb la rambla de Jaume I, és a dir, els carrers de Galceran Marquet, Hug de Montcada, Esteve Anguera, Vinyols i una part del carrer de Colom.

També seran noves zones blaves tot el carrer de Pau Casals i els seus carrers perpendiculars que enllacen amb la rambla de Jaume I –que continua sent zona blava– així com també ho segueix sent la plaça del Pòsit i els carrers de Robert Gerhard, l'avinguda dels Països Catalans i l'últim tram del passeig de La Salle.

Supressió de l'aparcament al costat del passeig de la platja del Regueral

Per altra banda, cal destacar que se suprimiran totes les places d'aparcament situades al costat del passeig de la Platja del Regueral, ja que al llarg del mateix es construirà un carril bici.

Pla d'aparcaments alternatius

L'Ajuntament de Cambrils ha elaborat un pla d'aparcaments alternatius en el què s'han buscat quins solars lliures –propers a les zones d'habitatge– poden habilitar-se com a aparcaments alternatius. Segons explicava la regidora de Protecció Ciutadana i Mobilitat, s'han posat en contacte amb els propietaris d'aquests solars, per tal d'arribar a un acord i que els cedeixen a l'Ajuntament durant un període de temps pactat en cada cas. Durant aquest temps, el consistori s'encarregarà de condicionar l'espai, netejar-lo, desbrossar-lo, mantenir-lo i adequar els accessos d'entrada i sortida de vehicles, per tal de fer servir aquest espai com a aparcament gratuït.

Un d'aquests solars que ja s'utilitza és el que està situat al costat del CEIP Cambrils, just al costat de la riera del Regueral. Ara, s'habilitarà el solar que està just a l'altre costat, on estaven situades les antigues pistes de tennis del Regueral. Tota aquesta zona es netejarà, es desbrossarà i es posarà il·luminació. Un altre dels espais que s'habilitarà com a aparcament gratuït serà un espai d'uns 10.000 metres quadrats situat darrera del nou hospital i del Palau Municipal d'Esports, i que és terme municipal de Vinyols i els Arcs. També es manté l'aparcament gratuït de l'Horta de Santa Maria, i en aquesta zona propera se li afegirà un altre situat darrera de l'estació d'autobusos i un solar sense construir situat a l'avinguda del Mestral. D'altres nous espais que es condicionaran seran el solar de l'antiga nàutica Ibáñez, al costat del supermercat Mercadona; un solar situat a sota de la nova rotonda entre la carretera de Montbrió i la carretera nacional; un altre situat al costat del carrer de Moragues i Barret –sortint a mà dreta– on abans hi havia uns hivernacles de flors. També s'habilitarà un altre gran solar situat en la zona del Molí de la Torre, que s'habilitarà especialment per donar espai als autobusos. Finalment, també es condicionaran d'altres espais de la zona de Vilafortuny, propers a l'Hotel Voramar, i on hi ha un important nombre d'apartaments. Per altra banda, els solars que ja estan condicionats com aparcaments gratuïts ho continuaran sent.

Laura Forcadell: "Abans de plantejar tot això he estat parlant amb les associacions de veïns"

Sobre tota aquesta qüestió, Laura Forcadell també va voler puntualitzar que, "abans de plantejar tot això he estat parlant amb les associacions de veïns de La Roda, del Portal, el barri de la Pallissa, excepte amb la Parellada, perquè no hi ha interlocutor". Segons Forcadell, les associacions ho acceptaven i entenien la necessitat, "perquè per exemple els comerços d'aquí a la Vila si no els hi facilitem l'aparcament, és moren. Si no es facilita un mínim espai per tenir una rotació de vehicles, el comerç es mor".

Prop de 4.000 targetes residents repartides fins ara

Pel que fa a la posada en marxa de la Targeta Resident, Laura Forcadell va apuntar que fins ara, se n'han repartit prop de 4.000 d'un total de 10.000 beneficiaris que poden demanar-la, tot i que s'espera que de cara a l'estiu es pugui superar aquesta xifra.

D'altra banda, Forcadell també va explicar que es poden estudiar alternatives i d'altres bonificacions per als veïns, en funció dels resultats que se n'hagin obtingut, "crec que en podem parlar i ens ho podem plantejar". La xifra de les 4.000 Targeta Resident està prop de les expectatives fixades per l'Ajuntament, ja que tal i com va explicar Forcadell, per l'experiència en d'altres municipis ja es preveia una demanda entorn al 50%. Per la regidora de Protecció Ciutadana i Mobilitat, aquest servei es podria mirar de millorar, sobretot "amb els veïns que tenen la zona blava al portal de casa. Es pot estudiar fer alguna bonificació diferent. Hem de veure si tècnicament i jurídicament és possible. Estem oberts a estudiar a compensar i a facilitar que hi hagi un intercanvi d'usos".

Amb tot plegat, es preveu que s'incrementin en 700 noves places de zones blaves, tot i que el nombre d'aparcament alternatiu també s'incrementa amb una xifra vint vegades superior, segons apuntava Forcadell. Es preveu que a principis del mes de juny totes aquestes zones es posin en funcionament.

Comenta aquest article