Informació general

El sector pesquer, en vaga

Per Lluís Rovira i Barenys

Un grup de pescadors cambrilencs van ser presents a la manifestació de Madrid el 20 d’octubre
El sector pesquer ha recuperat momentàniament la calma després de quinze dies de mobilitzacions i d’aturada de la seva activitat laboral. La reunió entre els representants de les confraries i la ministra d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Elena Espinosa, que va tenir lloc entre els dies 26 i 27 d’octubre va servir perquè els pescadors aturessin les reivindicacions, tot i que aquestes es podrien reprendre ben aviat. El conflicte ocasionat pel constant augment del preu del gasoil fa temps que dura, però ha estat en aquest mes d’octubre que ha esclatat i ha afectat gairebé tots els ports pesquers de la geografia estatal. En definitiva, l’acord signat amb la ministra no satisfà els pescadors.

Vaga de transportistes

Els pescadors cambrilencs, a l’igual que els de la resta de ports catalans i de l’Estat, van deixar d’anar a la mar el passat dilluns 17 d’octubre motivats per la vaga que havien convocat el sector del transport, que es queixava, també, del preu del gasoil. La vaga dels transportistes va durar tres dies, del 17 al 19 d’octubre, i va ser, en certa manera, l’espurna que va provocar que els pescadors engeguessin les seves reivindicacions. Així doncs, el matí del 18 d’octubre es va celebrar una reunió a les dependències de la Confraria de Pescadors de Cambrils en què hi eren presents els representants de les confraries de la demarcació de Tarragona. A mitja reunió van rebre una trucada del president de la Federació Espanyola de Confraries en què se’ls comunicava que s’estava coordinant una manifestació a Madrid per al dijous 20 d’octubre. Les confraries tarragonines es van adherir ràpidament a la convocatòria.

Manifestació a Madrid

El 20 d’octubre es van concentrar uns 2.000 pescadors davant les portes del Ministerio de Agricultura. De Cambrils havia sortit un autocar amb 35 pescadors per assistir a aquesta manifestació. Segons explica Carles Rom, un dels pescadors cambrilencs present a Madrid, “es va intentar entregar el manifest amb les notres reivindicacions a la ministra i la ministra va dir que no volia parlar amb ningú i que la manifestació era il·legal. La ministra va dir que no en volia saber res i que si a les 2 del migdia no havien marxat els manifestants donaria carta blanca a les forces de seguretat. Quan els representants de les confraries van comunicar això als concentrats davant les portes del ministeri, es van escalfar els ànims. Van volar les tanques i la policia va carregar i va disparar pilotes de goma”. Una estona després, quan ja s’havia recuperat la calma, van intervenir els diputats d’ERC Josep Andreu, Jordi Ramon i Joan Puig, i gràcies a això, la ministra va accedir a fer una reunió d’urgència amb els representants del sector per al diumenge 23 d’octubre. La manifestació es va donar per acabada.

La tornada cap a casa dels pescadors cambrilencs es va convertir, però, en una odisea. A uns tres quilòmetres de la sortida de Madrid es va encendre el motor de l’autocar en què viatjaven. Tal i com explica Rom, “vam necessitar dos extintors per apagar el foc. Amb l’autocar avariat, ens vam estar sis hores a l’autopista esperant que vingués un altre autocar de la mateixa companyia. Després d’aquestes sis hores d’espera, va arribar una grua que ens va remolcar a una àrea de servei. Més tard, ens va venir a buscar un autocar que ens va portar a l’estació de Chamartín, on vam poder agafar el tren de les 11 de la nit. Ja pots pensar com anava la gent, havíem sortit de Cambrils a les 4 de la matinada del dia 20 i arribàvem a Reus a les 6 del matí de l’endemà. A Reus va venir un autobús de la companyia que ens va portar a Cambrils”.

§ Talls a les carreteres§

Els pescadors cambrilencs van tallar l’N-340 com a mesura de protesta el 22 d’octubre
Les reunions entre els representants de les confraries catalanes van continuar el divendres 21 d’octubre. Les confraries tarragonines van decidir intensificar les protestes i el dissabte 22 es van fer talls de circulació a la carretera N-340 al seu pas per Cambrils, l’Ametlla de Mar i Sant Carles de la Ràpita.

De 9 a 10 del matí i de 12 a 1 del migdia, un centenar de pescadors cambrilencs van tallar l’N-340. Els talls es feien en períodes de 10 minuts, durant 10 minuts es tallava la carretera i els 10 minuts següents es deixava circular. Entre les dues estones de talls, els pescadors van manifestar-se per diferents carrers de la població i van convidar a tancar algunes de les peixeteries que encara estaven obertes. El diumenge 23 d’octubre es van fer talls a la via fèrria a l’Aldea, en els quals hi van intervenir pescadors cambrilencs. El mateix diumenge els pescadors de Tarragona van tancar el port amb les seves barques com a mesura de pressió davant la reunió que s’havia de celebrar a Madrid aquell mateix dia. En aquesta reunió no hi va ser present la ministra, que va delegar la representació ministerial en el secretari de Pesca, Juan Carlos Martín Fragueiro. Aquesta reunió va durar unes tres hores i no va servir per acostar posicions entre les dues parts.

§ S’intensifiquen les protestes§

El bloqueig al port de Tarragona es va mantenir i a partir del dilluns 24 també es va tancar el port de Barcelona i el de València, entre d’altres. El mateix dilluns els pescadors cambrilencs decidien en reunió sumar-se activament a les protestes engegades. Així doncs, una quinzena de barques cambrilenques sortien a les 7 de la tarda del mateix dilluns 24 d’octubre per sumar-se al tancament del port de Tarragona. Un altre grup de pescadors cambrilencs se sumava als pescadors de Sant Carles de la Ràpita, l’Ametlla de Mar i Vilanova per fer el tancament de Mercabarna. Segons explica Carles Rom, s’anava a Mercabarna amb la intenció que es tanqués aquella mateixa nit, “un cop allí ens vam reunir amb els directius de Mercabarna i ens van dir que teníem raó, però ens van demanar que els deixéssim treure tot el peix que tenien allí amb el compromís de que tancarien portes l’endemà”. Els pescadors van accedir a aquesta petició. El dimarts 25 es rebia l’avís de la reunió amb la ministra a celebrar el dimecres 26 a les 5 de la tarda.

§ Reunió maratoniana§

La reunió entre la ministra d’Agricultura, Pesca i Alimentació i els representants de la Federació Estatal de Confraries de Pescadors va durar 18 hores. Els representants dels pescadors van acabar signant un acord, tenint en compte la pressió que s’havia exercit sobre ells durant tota aquesta estona, segons van manifestar posteriorment. El compromís ministerial ha consistit en l’activació de les ajudes de mínims, que són les úniques ajudes directes autoritzades per la Unió Europea, fixant-se com a nivell d’ajuda la quantitat de 0,095 euros/litre. A banda, el Ministeri es va comprometre a buscar mesures que vagin cap a la concessió d’ampliacions de terminis per a la presentació de les quotes socials. També es va establir la creació d’un grup de treball per a l’estudi dels problemes estructurals del sector pesquer, entre d’altres aspectes. Ara bé, els pescadors no volen pagar el gasoil a més de 30 cèntims el litre. El preu actual és de 48 cèntims el litre i amb les rebaixes acordades podria arribar als 39 cèntims per litre. Després de signar l’acord, es van desbloquejar els ports de Barcelona i Tarragona.

Comenta aquest article