El sector pesquer, en vaga
Un grup de pescadors cambrilencs van ser presents a la manifestació de Madrid el 20 doctubre |
Vaga de transportistes
Els pescadors cambrilencs, a ligual que els de la resta de ports catalans i de lEstat, van deixar danar a la mar el passat dilluns 17 doctubre motivats per la vaga que havien convocat el sector del transport, que es queixava, també, del preu del gasoil. La vaga dels transportistes va durar tres dies, del 17 al 19 doctubre, i va ser, en certa manera, lespurna que va provocar que els pescadors engeguessin les seves reivindicacions. Així doncs, el matí del 18 doctubre es va celebrar una reunió a les dependències de la Confraria de Pescadors de Cambrils en què hi eren presents els representants de les confraries de la demarcació de Tarragona. A mitja reunió van rebre una trucada del president de la Federació Espanyola de Confraries en què sels comunicava que sestava coordinant una manifestació a Madrid per al dijous 20 doctubre. Les confraries tarragonines es van adherir ràpidament a la convocatòria.
Manifestació a Madrid
El 20 doctubre es van concentrar uns 2.000 pescadors davant les portes del Ministerio de Agricultura. De Cambrils havia sortit un autocar amb 35 pescadors per assistir a aquesta manifestació. Segons explica Carles Rom, un dels pescadors cambrilencs present a Madrid, es va intentar entregar el manifest amb les notres reivindicacions a la ministra i la ministra va dir que no volia parlar amb ningú i que la manifestació era il·legal. La ministra va dir que no en volia saber res i que si a les 2 del migdia no havien marxat els manifestants donaria carta blanca a les forces de seguretat. Quan els representants de les confraries van comunicar això als concentrats davant les portes del ministeri, es van escalfar els ànims. Van volar les tanques i la policia va carregar i va disparar pilotes de goma. Una estona després, quan ja shavia recuperat la calma, van intervenir els diputats dERC Josep Andreu, Jordi Ramon i Joan Puig, i gràcies a això, la ministra va accedir a fer una reunió durgència amb els representants del sector per al diumenge 23 doctubre. La manifestació es va donar per acabada.
La tornada cap a casa dels pescadors cambrilencs es va convertir, però, en una odisea. A uns tres quilòmetres de la sortida de Madrid es va encendre el motor de lautocar en què viatjaven. Tal i com explica Rom, vam necessitar dos extintors per apagar el foc. Amb lautocar avariat, ens vam estar sis hores a lautopista esperant que vingués un altre autocar de la mateixa companyia. Després daquestes sis hores despera, va arribar una grua que ens va remolcar a una àrea de servei. Més tard, ens va venir a buscar un autocar que ens va portar a lestació de Chamartín, on vam poder agafar el tren de les 11 de la nit. Ja pots pensar com anava la gent, havíem sortit de Cambrils a les 4 de la matinada del dia 20 i arribàvem a Reus a les 6 del matí de lendemà. A Reus va venir un autobús de la companyia que ens va portar a Cambrils.§ Talls a les carreteres§
Els pescadors cambrilencs van tallar lN-340 com a mesura de protesta el 22 doctubre |
De 9 a 10 del matí i de 12 a 1 del migdia, un centenar de pescadors cambrilencs van tallar lN-340. Els talls es feien en períodes de 10 minuts, durant 10 minuts es tallava la carretera i els 10 minuts següents es deixava circular. Entre les dues estones de talls, els pescadors van manifestar-se per diferents carrers de la població i van convidar a tancar algunes de les peixeteries que encara estaven obertes. El diumenge 23 doctubre es van fer talls a la via fèrria a lAldea, en els quals hi van intervenir pescadors cambrilencs. El mateix diumenge els pescadors de Tarragona van tancar el port amb les seves barques com a mesura de pressió davant la reunió que shavia de celebrar a Madrid aquell mateix dia. En aquesta reunió no hi va ser present la ministra, que va delegar la representació ministerial en el secretari de Pesca, Juan Carlos Martín Fragueiro. Aquesta reunió va durar unes tres hores i no va servir per acostar posicions entre les dues parts.§ Sintensifiquen les protestes§
El bloqueig al port de Tarragona es va mantenir i a partir del dilluns 24 també es va tancar el port de Barcelona i el de València, entre daltres. El mateix dilluns els pescadors cambrilencs decidien en reunió sumar-se activament a les protestes engegades. Així doncs, una quinzena de barques cambrilenques sortien a les 7 de la tarda del mateix dilluns 24 doctubre per sumar-se al tancament del port de Tarragona. Un altre grup de pescadors cambrilencs se sumava als pescadors de Sant Carles de la Ràpita, lAmetlla de Mar i Vilanova per fer el tancament de Mercabarna. Segons explica Carles Rom, sanava a Mercabarna amb la intenció que es tanqués aquella mateixa nit, un cop allí ens vam reunir amb els directius de Mercabarna i ens van dir que teníem raó, però ens van demanar que els deixéssim treure tot el peix que tenien allí amb el compromís de que tancarien portes lendemà. Els pescadors van accedir a aquesta petició. El dimarts 25 es rebia lavís de la reunió amb la ministra a celebrar el dimecres 26 a les 5 de la tarda.
§ Reunió maratoniana§La reunió entre la ministra dAgricultura, Pesca i Alimentació i els representants de la Federació Estatal de Confraries de Pescadors va durar 18 hores. Els representants dels pescadors van acabar signant un acord, tenint en compte la pressió que shavia exercit sobre ells durant tota aquesta estona, segons van manifestar posteriorment. El compromís ministerial ha consistit en lactivació de les ajudes de mínims, que són les úniques ajudes directes autoritzades per la Unió Europea, fixant-se com a nivell dajuda la quantitat de 0,095 euros/litre. A banda, el Ministeri es va comprometre a buscar mesures que vagin cap a la concessió dampliacions de terminis per a la presentació de les quotes socials. També es va establir la creació dun grup de treball per a lestudi dels problemes estructurals del sector pesquer, entre daltres aspectes. Ara bé, els pescadors no volen pagar el gasoil a més de 30 cèntims el litre. El preu actual és de 48 cèntims el litre i amb les rebaixes acordades podria arribar als 39 cèntims per litre. Després de signar lacord, es van desbloquejar els ports de Barcelona i Tarragona.