Cultura

Es presenta el Pla de Restauració de l'embarcació Teresa construïda l'any 1937

Per Berta Ruiz

D'esquerra a dreta: Joan Vives, Gerard Martí, Jordi Savall, Roger Marcet, Enric Garcia i Jordi Piqué, ahir en la roda de premsa de presentació

Ahir al migdia es va presentar a l'Ajuntament de Cambrils el Pla de Restauració de l'embarcació Teresa, que ha estat redactat pel Museu Marítim de Barcelona i serà executat pel Museu d'Història de Cambrils. Durant la presentació feta ahir, es va comptar amb la presència del regidor de Joventut i Festes –Jordi Savall–, ja que el regidor de Cultura no hi va poder assistir, el director del Museu d'Història de Cambrils –Gerard Martí–, el director general del Consorci de les Drassanes –Roger Marcet–, el cap del centre de documentació del Museu Marítim de Barcelona –Enric Garcia–, Jordi Piqué de l'associació Arjau-Vela Llatina de Cambrils i el darrer mestre d'aixa cambrilenc Joan Vives.

Recordem que el passat mes d'abril de 2007 ja es va signar un conveni bilateral entre el Museu Marítim de Barcelona i el Museu d'Història de Cambrils per a la redacció del Pla de Restauració, que impulsarà la restauració de l'embarcació.

La història de la Teresa

La Teresa és embarcació de fusta que va ser construïda a Cambrils l'any 1936, al taller del mestre d'aixa Julià Vives Castellví. Fins l'estiu de 2005 va anar a pescar a l'arrossegament fins que, el seu darrer propietari, Rafel Montoya va iniciar a Vilanova i la Geltrú el procés legal de substitució per a l'enfonsament de la Teresa, en motiu de la construcció d'una nova embarcació.

El Consorci El Far de Barcelona dedicat a la conservació del patrimoni marítim va localitzar l'embarcació al port vilanoví. Davant del seu origen cambrilenc i les característiques especials del casc, des de El Far es van posar en contacte amb l'associació Arjau-Vela llatina de Cambrils per intentar la seva salvaguarda. Després, l'Arjau va iniciar diferents contactes amb responsables municipals per fer-ne partícip l'Ajuntament de Cambrils. Finalment, l'Ajuntament va acceptar la donació de La Teresa a través del Museu d'Història de Cambrils, responsable de la seva protecció, restauració i estada a l'aigua des del mes de desembre de 2005.
 
Característiques de l'embarcació

La Teresa es va construir com una embarcació mixta, a vela i motor. El motor de la marca Bolinders era aprofitat d'una altra embarcació i tenia 45 CV amb un sol cilindre. L'aparell que portava era de balandra, és a dir, petita vela triangular a proa del pal anomenada floc, i una vela més gran a popa anomenada pollacra i hissada amb una botavara. Tots aquests elements, ara es pretenen recuperar al màxim, mantenint sempre aquelles necessitats tècniques i de seguretat marítima que permetin sortir a navegar per ser una extensió a l'aigua del Museu d'Història de Cambrils.

El Pla de Restauració realitzat per Roger Marcet –Director General del Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona–, permetrà convertir l'embarcació Teresa en un dels emblemes del municipi de Cambrils. La redacció del Pla ha comptat amb la col.laboració directa del darrer mestre d'aixa de Cambrils en Joan Vives, que ha participat en el consell assessor del pla juntament amb membres de l'Associació Arjau-Vela Llatina de Cambrils i tècnics del Museu Marítim de Barcelona i el Museu d'Història de Cambrils.

Sortir a navegar i fer-la visitable

Un cop estigui enllestit el procés de restauració, l'objectiu és que La Teresa pugui sortir a navegar i pugui ser visitada pel públic. De fet, aquest és un element de gran riquesa patrimonial que també servirà per explicar el patrimoni marítim i històric de Cambrils.

Comenta aquest article