1.100 quilòmetres en nou dies de Cambrils a Jerez de la Frontera
Pas dels vehicles participants al Ral·li pel carrer de l'Hospital |
La vint-i-cinquena edició del Ral·li de Cotxes Antics Cambrils - Costa Daurada es va dur a terme entre el 17 i el 25 d'abril d'enguany. La plaça de l'Ajuntament va acollir la concentració de cotxes participants el matí del dissabte 17 d'abril. Des d'allí, la comitiva es va dirigir cap a la plaça d'Espanya, on es va fer la sortida oficial. A partir de llavors va començar un ral·li que era especial, per diversos motius, i que va dura fins al 25 d'abril, dia en què, procedents de Jerez de la Frontera, van tornar a Cambrils.
L'edició d'enguany és especial per la distància total del recorregut: 1.100 quilòmetres en nou dies a una velocitat mitjana que no pot superar els 70 o 80 quilòmetres per hora per les característiques dels cotxes. Un dels al·licients d'aquesta edició del Ral·li és que la tornada es va fer en avió: els cotxes van tornar en uns camions habilitats especialment, però els 94 membres de la comitiva van inaugurar la línia aèria Jerez de la Frontera - Reus. Des de l'organització es vol incentivar així l'ús de l'aeroport de Reus per a les activitats de les entitats. A més, es va fer una prova de regularitat al circuit de velocitat de Cartagena. El Ral·li de Cambrils és l'únic ral·li que ha entrat a Madrid quatre vegades.
Diverses imatges dels cotxes antics el dia de la sortida |
En l'edició d'enguany hi han participat un total de 34 cotxes anteriors al 1930, excepte cinc. Aquests cotxes s'han acceptat per les característiques que els fan especials. Un d'ells, del 1932, pertany a la neboda de l'arquitecte Gaudí i un té de 12 cilindres, un fet extraordinari que alhora el fa ser el cotxe més ràpid. Els motors dels vehicles participants eren de 4, 6, 8 i 12 cilindres i pertanyien a 12 marques dels Estats Units i a l'europea Rolls Royce. Excepte dos Ford A i dos Graham Paige, tots els cotxes eren models diferents: Cadillac Phaeton, Haudson T Roadster, Buick Roadster 8/54, Lasalle Cabriolet, Packard Limousine, Nash Six 328... Els cotxes de major cubicatge són els Rolls Royce Phantom II, amb 7500 cc, i alhora els Rolls són els cotxes més pesats ja que poden superar fàcilment els 2.800 quilos. El cotxe més antic que hi ha participat és un Chrysler Six del 1925 procedent d'Alemanya. El conductor més jove d'aquesta edició tenia 22 anys i el participant més gran, 88. Només un participant ha estat present en totes les edicions, conduint un Ford A del 1928.
El recorregut dels 1.100 quilòmetres del Ral·li es va fer en etapes diàries d'entre 250 i 300 quilòmetres. El recorregut va començar a Cambrils per anar cap a Alacant, Castelló, Vila-joiosa, Cartagena, Vélez Rubio, Granada, Riofrío, Antequera i Grazalema fins arribar a Jerez de la Frontera. Des de Jerez, l'avió els va dur de tornada a l'aeroport de Reus i d'allí a Montbrió, des d'on es va tornar a Cambrils per tancar el circuit. Era la primera vegada en un ral·li espanyol que s'agafava un avió, un fet que sí és habitual a l'Amèrica del Sud. Lluís de Ballester, membre de l'organització, destacava l'afició dels participants d'Almeria que per participar al Ral·li es van haver de desplaçar d'Almeria a Cambrils, de Cambrils a Jerez de la Frontera, de Jerez de la Frontera a Cambrils i de Cambrils a Almeria.
Els cotxes es van concentrar a la plaça de l'Ajuntament |
Esteve Solana, membre de l'organització del Ral·li, destacava que malgrat que el Ral·li bàsicament és una activitat cultural, "és com un museu rodant". Al llarg d'aquesta edició es van dur a terme sis proves de regularitat i d'altres d'habilitat. Les proves de regularitat consistien a establir una velocitat que calia mantenir al llarg de tota la prova, trams que oscil·laven entre els 3 i els 5 quilòmetres. És important mantenir la velocitat perquè en tractar-se de vehicles antics l'important no és competir en velocitat sinó arribar i conservar el cotxe. Diversos controls i radars en llocs que desconeixien els participants servien per desqualificar i expulsar aquells que sobrepassessin o no mantinguessin la velocitat establerta. La prova que es va fer al circuit de velocitat de Cartagena era de regularitat i consistia a donar dues voltes al circuit a una velocitat mitjana de 48 km/h.