Finalitzada la pintura mural del presbiteri de lesglésia parroquial de Santa Maria
Llucià Navarro ha treballat mig any en el projecte de les pintures de lesglésia de Santa Maria | |
Llucià Navarro fent els darrers retocs a la pintura mural del presbiteri de lesglésia parroquial de Santa Maria |
La seva vinculació amb Cambrils ve de molt abans que dibuixés les pintures murals a lesglésia parroquial, podria explicar-nos com va conèixer la nostra població. Durant els anys quaranta estudiava a lEscola de Belles Arts de Barcelona, allí vaig conèixer la Maria Pilar, la meva dona, aleshores érem companys destudi. La seva mare era cambrilenca i el seu avi havia estat metge de Cambrils. Ens vam enamorar i mentre festejàvem vaig començar a baixar durant els estius. Després ens vam casar i mentre vam tenir la mainada petita vam continuar venint. Residíem a Villa Irene, una casa que es trobava davant el Sindicat, paret amb paret amb cal Bassedas. Però la casa es va fer una mica petita per als quatre germans i va ser quan vaig llogar una casa als Pirineus, a Molló, i vam deixar de venir tant sovint.
Com li arriba la proposta
de dibuixar aquesta obra mural?
En el transcurs dun dinar amb els meus cunyats, a Molló, el germà de la meva dona em va comentar que shavia trobat amb el Tomàs Bassedas i li havia comentat que mossèn Raventós volia posar-se dacord amb mi per fer les pintures al presbiteri de lesglésia. Ràpidament em vaig posar en contacte amb ell i vaig baixar a Cambrils per conèixer les seves intencions.
Què ha representat per vostè fer aquestes pintures a Cambrils?
Per mi ha suposat una il·lusió tremenda. Sincerament i sense falses modèsties he gaudit molt dibuixant-la. Penso que és una obra una mica tocada per la mà de lesperit que queda en si molt lligada. Han estat dos mesos molt durs de feina, ja no sóc cap criatura, però quan fas una cosa amb tanta il·lusió no tadones de lesforç que hi poses. Només en el moment de plegar era quan notava que les cames em feien figa. Malgrat això, he aguantat aquests dos llargs mesos de pujar i baixar bastides treballant de dilluns a divendres i descansat els caps de setmana a Premià de Mar. Estic molt content dhaver fet aquesta obra a Cambrils.
Quin és el secret de continuar pintant obres daquesta extensió amb 80 anys a lesquena?
La il·lusió i un mínim de facultats. Jo mateix ara em sorprenc de pensar que pugui tenir 80 anys. No em pensava que una persona amb aquesta edat podria fer una cosa així, però he resistit i si he tingut una mica de baixada ha estat quan ja havia acabat lobra. Potser quan lesperit sha donat una mica per satisfet el meu cos ha dit iep! que aquí estic jo. Val a dir que mha anat molt bé lajuda rebuda dels meus fills Francesc i Mireia, professors de dibuix i pintura a lEscola de Belles Arts de Premià i Ribes de Fresser.
Un dels primers passos abans de començar a dibuixar era plantejar la temàtica de lobra. Com es va portar endavant aquesta fase del projecte?
Com que el temple on shavia de fer lobra mural és dedicat a santa Maria, vaig agafar levangeli per buscar els punts clau on la Verge apareix en la vida de Jesús. Després de llegir-lo atentament i reflexionar durant alguns dies, vaig pensar que podria recollir escenes com lanunciació, la visita de la Verge a la seva cosina santa Elisabet, el naixement de Jesús, la presentació al temple, les noces de Canà, la pentecosta, la predicació i finalment lascensió. La Verge Maria és una mare que no deixa mai Jesús i sempre li fa costat.
Una vegada mossèn Raventós va acceptar la seva proposta, quins van ser els següents passos?
Primer vaig dibuixar el projecte a escala 1:10, a partir daquest esbós vaig fer els dibuixos a mida natural sobre paper, daquesta manera em plantejo tota la problemàtica duna composició amb el dibuix dels personatges, les mans, els caps i la vestimenta. Sha devitar que les pintures siguin cromos enganxats a la paret, han de ser un conjunt que expliqui suficientment levangeli. En aquest sentit, crec que ens nhem sortit bastant bé. Mentre pintava, molta gent va desfilar per lesglésia i els flaixos de les càmeres no paraven. Molts estrangers sacostaven interessats pel meu treball, jo amb molt de gust baixava de la bastida i parlava amb ells amb la meva mica danglès i francès. Suposo que eren gent de fe i que per tant llegien perfectament el que jo havia escrit dibuixant.
Fets els dibuixos a mida real, embruto amb mangra la part de darrere del paper i laplico sobre la paret on va el dibuix, seguidament ressegueixo el dibuix amb un llapis dur calcant-lo sobre la paret. A partir daquest moment, només em resta aplicar el color. El mural és una tècnica que no permet improvisar, lhas dhaver paït i construït molt serenament i tenint sempre en compte sobretot el seu destí.
Quina tècnica pictòrica ha utilitzat en la pintura daquests murals?
La pintura mural per excel·lència és el fresc. En aquest cas jo volia fer frescos seguint la mateixa tècnica que sutilitzava en el Renaixement a Itàlia, però el presbiteri pateix unes humitats que malgrat haver estat eliminades recentment no em van assegurar que no poguessin ressorgir. Em sabia greu que el fresc es veiés afectat per aquest problema, perquè si sóc viu puc intentar refer-lo, però si ja no hi sóc no sé qui ho podria arreglar. Tant jo com el meu fill vam començar a buscar una solució preguntant a tècnics especialitzats. Finalment vam optar per un procediment de pintat alemany. Es tracta dunes pintures especials prou poroses com perquè si apareix la humitat, aquesta traspuï i sevapori. Per primera vegada a la meva vida he pintat amb aquest procediment, no mhavia trobat mai amb aquest problema i estic content perquè el procediment mha respost. Val a dir, però, que tenia una pega tremenda, el color amb el temps baixava dintensitat. Al començament va ser una sorpresa bastant forta, però un cop vaig haver-ho vist sempre pintava sota aquest condicionant. Crec que el resultat final és bastant harmònic i malgrat un cert to atenuat, el conjunt queda força entonat.
El mural és una tècnica que des de sempre mha agrada molt. Vaig fer el meu primer mural quan encara estava estudiant a lEscola de Belles Arts. Va ser a lesglésia de Betlem de Barcelona, a la capella de la Immaculada. He viatjat sovint a Itàlia, perquè és el bressol del fresc, sempre mhe identificat molt amb les obres de Miquel Àngel, però jo pinto a la meva manera i per a la meva gent.
Quin manteniment necessiten aquest tipus de pintures?
Cap, no sha de fer res extraordinari. Com ja sabeu aquest agost hem patit unes calors ben fortes, quan menfilava bastida amunt, a dalt feia tres vegades més calor que arran de presbiteri, tot i així la pintura ha funcionat i els qui hi treballàvem ho hem pogut aguantar.
Com va afectar a la seva obra lexistència duna imatge de la Verge a laltar?
El mossèn em deia que lambient del poble era de més aviat no tocar el conjunt existent a laltar, però jo he viscut en aquest poble i vaig prendrem la llibertat de dir-li al mossèn que des de la seva construcció la gent anomenava banyera a la fornícula on es trobava incrustada la imatge de la Verge. Penso que eliminar aquesta estructura va ser una gran sort perquè em va permetre incardinar completament lescultura a la pintura. Eliminant el forat i els oripells daurats ha quedat tot molt més net i endreçat. La imatge de Maria queda presidenta de la pintura duna manera molt digna, i a més la seva restauració nha atenuat unes brillantors gratuïtes de la faldilla.
Un altre aspecte que em preocupava era la llum, no volia que la imatge fos la principal protagonista. Per això veureu com una cascada de llum baixa del sostre passant pel darrere de la imatge de Maria, es tracta de Déu. La intenció és que la llum deixi en una mica de penombra la cara de Maria, donant-li així certa preferència.
Com definiria el seu estil pictòric?
Tinc una forta component del classicisme, si dibuixo una mà magrada que sigui una mà, ara bé sempre pensant en els nostres temps. Una pintura meva mai es confondrà amb una pintura del segle XIV ni menys del XII i segurament tampoc del XXII. Crec que estic representant bastant la nostra generació, almenys ho pretenc.