Informació general

Els monitors de les Escoles Tallers i Cases d'Ofici de Catalunya reclamen millores en l'estabilitat laboral

Per Raquel Samaniego

Alguns dels treballadors dels centres de formació d'arreu de Catalunya, al Centre les Basses

Cambrils va acollir ahir la jornada de treball sobre les noves necessitats de les escoles taller i les cases d'ofici, en una sessió en la que van participar una trentena de persones procedents de diversos punts del territori català. Aquesta jornada va ser un espai de treball per a reflexionar, debatre i avaluar el funcionament actual dels programes de formació i treball, així com per a l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques.
 
La jornada estava organitzada pel Consorci Xarxa Local de Promoció Econòmica, Formació i Ocupació de Catalunya, entitat que reuneix 14 ajuntaments de Catalunya i una entitat d'economia social i que presideix, enguany, l'àrea de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de l'Hospitalet. En aquesta ocasió, l'Ajuntament de Cambrils, com a membre d'aquest Consorci, organitza per primera vegada una Jornada oberta a responsables tècnics, directors i docents vinculats en la gestió d'aquests espais de formació.

Les conclusions dels professionals

L'escola taller de Cambrils compta ja amb quatre projectes de formació finalitzats, que compta amb professionals que han estat elegits d'un procés de selecció cada dos anys. Segons va explicar ahir la director de l'escola taller de Cambrils —Tere Franch—, dins de l'equip de monitors i directius cambrilencs ja feia temps que havien posat en comú les inquietuds que teníem respecte la seva situació laboral i l'estat en general d'aquests projectes. Franch va manifestar que la trobada va ser "molt fructuosa perquè durant més de tres hores de treball es van poder parlar de propostes concretes".

Totes les conclusions posaven sobre la taula la necessitat de millores en diversos aspectes. Una de les reclamacions dels professionals a nivell català és que es millori la formació, "ja que els nostres monitors donen formació del seu ofici, però s'ha de tenir en compte que tenim davant un alumnat complicat. Per això, els monitors necessiten formació específica tant de com programar una sessió teòrica fins com resoldre un possible conflicte que tingui lloc en una classe", explicava la directora.

Reclamen estabilitat laboral

En aquesta sessió, els participants també van trobar la necessitat de trobar el millor perfil d'alumnes per dur a terme aquests projectes, ja que la selecció d'estudiants és molt important, i voldrien saber quins són els barems que es posen, quines són les pautes per fer aquestes seleccions i qui les fa. "Però el més important i en el que trobem més carència de tot és saber quina informació hi ha abans de fer la selecció de cadascun dels alumnes que tindrem a l'escola. Per això volem demanar coordinació i relació amb tots els departament de l'Ajuntament que intervenen directament amb els joves del municipi", manifestava Franch.

D'altra banda, tots van estar d'acord en demanar més estabilitat laboral pels treballadors, ja que un projecte de formació d'aquest tipus comença i acaba cada dos anys, "i això vol dir que al final de cada projecte estem a l'expectativa de saber si sortirà una nova escola taller o no, i si els monitors i l'equip directiu serà el mateix, ja que cada dos anys es renova i hi ha proves de selecció. Creiem que si s'intenta mantenir un equip que funcioni i que duri en el temps, aquesta formació es va assumint i la qualitat cada vegada serà millor, evidentment".

També reclamen més suport econòmic del SOC

D'entre altres conclusions, la directora cambrilenca també va esmentar que caldria que els monitors i l'equip directiu es trobessin un temps abans de que comencin els projectes, per tal de planificar com organitzar-la. "Ens hem trobat que no tothom està contractat abans i comencen a treballar alhora que comencen també els alumnes", deia. "No entenem perquè el Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) no ho té tan clar i no dóna diners per això. Aquest es un projecte que està subvencionat pel Departament de Treball i hi posa una quantitat d'euros destinada a pagar els sous dels professionals que intervenen en l'escola taller. Si aquests són justos per pagar tot l'equip, no es pot fer res més".

Per últim, una altra de les realitats amb les que es troben és que "cada cop hi ha més alumnes complicats, i això significa que necessitem suport d'altra gent, com per exemple psicòlegs o pedagogs, que estiguessin a l'escola i poguessin fer diverses feines d'atenció a aquests joves", concloïa Tere Franch.

Comenta aquest article