La clientela fixa salva la temporada estival dels restauradors cambrilencs
Aspecte de les terrasses de la façana del port, ahir al vespre |
Crisi. Aquesta és la paraula que més s'escolta entre professionals de nombrosos sectors. I la restauració no es queda enrere. Cambrils, una ciutat reconeguda per la seva gastronomia, també pateix les dificultats econòmiques dels que venen a passar aquí les seves vacances. "Ens salva la clientela fixa", diu clarament Joan Expósito, del restaurant Montserrat, una afirmació que també fan altres com Xavier Martí, del restaurant Macarrilla, Manel Morell, del restaurant Casa Gallau, o Pep Pellicer, de l'Acuamar. A més, tot i que no es pot generalitzar, els cambrilencs han comprovat com el pressupost per persona s'ha vist reduït, ja que miren quins plats demanar i quins no.
"El mes d'agost hi ha més moviment que al juliol", assegura Martí, "però es nota que el poder adquisitiu de les persones que ens visiten ha baixat". El restaurant Macarrilla, com apunta el seu propietari, fa dos anys feia una caixa d'uns 2.000 euros en una nit forta. "Ara, una nit que pugui anar bé, ens quedem entre els 1.000 i els 1.500 euros. Nosaltres treballem amb clients fixes, perquè tenim un restaurant que no està a primera línia, així que el que ve ho fa recomanat o bé expressament. Tenir aquesta fidelitat és molt positiu", expressa.
El restaurant Casa Gallau, propietat del també president de l'Associació d'Hostaleria de Cambrils Manel Morell, treballa amb una cuina marinera des de fa més de 50 anys. Segons comenta, "juliol i agost salvarà la temporada d'aquest estiu, ja que els mesos anteriors van ser més fluixos. Però tot i així, crec que a l'hivern la crisi també es notarà molt. El 90% dels nostres clients fixes són de nacionalitat espanyola. Ens fa molta il·lusió que vinguin perquè hem vist als avis, als pares i ara venen els fills". Casa Gallau afirma que és una clientela molt fidel, i que de turistes estrangers se'n veuen pocs.
Acuamar és un restaurant situat a primera línia del port cambrilenc, en una ubicació molt cèntrica. Pep Pellicer, el seu responsable, assegura que també treballen amb un tant per cent molt elevat de clients fixes, "que funciona i fa que tinguem el restaurant cada dia ple". El que sí ha notat, especifica, és que "el turista estranger que abans omplia la primera hora del sopar ha baixat en comparació a fa dos anys".
El pressupost per persona es redueix
Tot i que hi ha restauradors que no noten aquesta baixada del pressupost per persona, com Casa Gallau, la resta ha especificat que sí observen com els comensals es fixen més que abans en què mengen i què no. Expósito assegura que "la gent hi és igual, però s'ha reduït el que gasta cada persona". A més, diu que ells veuen el mateix volum de gent que altres anys, tot i que si abans sortien a menjar fora de casa dues vegades ara ho fan una.
Pellicer, per la seva banda, preveu una bona mitjana al final de la temporada, ja que estan treballant al mateix ritme que l'any passat. Afirma que la baixada la van notar fa dos estius, però que s'equipara gràcies a què algunes matèries primes amb les que treballen també han reduït el seu cost. "Estem prou satisfets de com està anant l'estiu, però sí que notem que ha baixat la mitjana del pressupost per persona, ja que segons quins plats no se'ls agafen o bé els comparteixen".
"Invites a 'xupitos' i no en volen per por als controls d'alcoholèmia"
La gent no beu tant com abans. Aquest és un fet que també fa baixar el benefici final del restaurant. Joan Expósito, que juntament amb el seu germà Jordi han agafat les regnes del negoci familiar, constata que "els clients no beuen tant per por als controls d'alcoholèmia i la pèrdua de punts del carnet de conduir". Morell, a més, assegura que en algunes ocasions quan ha ofert 'xupitos' als seus comensals, s'ha trobat amb una resposta negativa per por a que els facin bufar. "Aquesta és la prova de que la gent va espantada", manifesta.
Tot plegat, els restauradors cambrilencs subratllen la irregularitat d'aquesta temporada turística, i apunten que és molt complicat fer una previsió. De moment, però, satisfets perquè poden anar treballant dia rere dia.
"Si ens falla el turisme, ens fallarà el principal motor de la ciutat"
Manel Morell, com a president de l'Associació d'Hostaleria de Cambrils, va apuntar que Cambrils, i el seu govern, ha de mimar el turisme de Cambrils i la seva gastronomia, perquè "quan a aquesta ciutat li falti això, patirà molt". Segons diu, "Espanya és un país de serveis, no manufacturer. Hem de viure del turisme, i si ens falla això, ens falla el motor, el cor de la ciutat. La gastronomia és el principal referent de Cambrils".
Arrel de la constitució de l'Associació Espanyola de Turisme Gastronòmic, de la que Cambrils hi forma part conjuntament amb Lleida, Valladolid, Lanzarote, Gijón, Sant Sebastià i Santiago de Compostel·la, Morell assenyala que "és molt positiu". A partir del setembre, segons comenta, s'ha de reunir amb la regidora de Turisme de Cambrils Ana López, que també és vicepresidenta d'aquesta nova associació. "Crec que no podem deixar perdre cap oportunitat i hem de tornar a ser la capital gastronòmica de la Costa Daurada. Hem de fer soroll, però una vegada es fan les coses, s'han de fer bé. S'ha de treballar dia a dia, però sense deixar de comptar amb el professional", conclou Morell.