Els pagesos denuncien els baixos preus que cobren per les seves produccions, els mateixos "que fa vint anys enrere"
Les agrobotigues són espais on la Cooperativa posa a la venda els seus productes |
El sector agrari està furiós. Els pagesos denuncien els baixos preus que cobren per les seves produccions i collites, "uns mateixos preus que fa vint anys enrere". El sindicat Unió de Pagesos considera que aquesta és una situació "insostenible", ja que mentre ells difícilment es poden guanyar la vida amb el que reben, els consumidors finals paguen molt més car aquest producte. Els pagesos apunten tres grans superfícies com les culpables de que els preus hagin baixat tant: Eroski-Caprabo, Carrefour i Mercadona. Segons van dir, "dominen el 50% de la distribució i volen preus per sota el preu de cost, però el consumidor final ho paga molt més car".
El passat dia 12 d'agost, els pagesos del Camp de Tarragona van mobilitzar-se amb una tractorada pel mig de Tarragona, que va col·lapsar carreteres i va provocar un bon enrenou entre el tràfic i vianants. Aquesta manifestació va acabar amb llançaments de fruita i tomàquets contra les façanes de la Subdelegació del Govern espanyol i la Delegació de la Generalitat a Tarragona. Aquesta, segons van advertir, només va ser una acció més de les que pensen fer si el govern central i català no evita que les agroindústries dictin els preus als agricultors i ramaders. Unió de Pagesos, a més, també va demanar que el govern compleixi la llei per garantir la transparència del mercat.
"Tots els productes tenen uns preus que pràcticament cap pagès pot assumir"
A nivell local la situació tampoc canvia gaire. Avui dia, segons ha afirmat el gerent de la Cooperativa Agrícola de Cambrils Lluís Abella, "tots els productes tenen uns preus que pràcticament cap pagès pot assumir perquè els costos de producció estan al límit". Anys enrere, a l'estiu, la Cooperativa tenia una entrada d'uns 8 o 10 productes més representatius, com el carabassó, la síndria, el cogombre o la tomaca. "Però ara, amb aquests preus, trobes que no pots funcionar".
La Cooperativa té un punt positiu, que són les agrobotigues, és a dir, els seus propis locals on la ciutadania pot comprar les produccions més moderades de quilos de fruita o verdura que arriben a la Cooperativa. "Ens ajuda molt tenir-les, perquè estem fent preus molt populars, sobretot en els nostres productes. En tenim de qualitat i molt frescos, perquè aquest producte entra un o dos dies abans", comenta Abella. El problema, segons diu, ve quan les produccions són més grans, com el préssec o la síndria, que no aguanta el temps suficient perquè tot arribi a l'agrobotiga. Aquest producte, aleshores, va cap a l'explotació, que està a preu de mercat. "La climatologia enguany ha estat molt bona i ha permès que hi hagi molta abundància i qualitat de gènero. El mercat, llavors, no té la suficient capacitat per absorbir tota aquesta producció, un fet al que se li suma la crisi econòmica", assenyala el gerent.
La problemàtica dels supermercats
"Els supermercats són els que marquen els preus", manifesta Abella. "Són els que fan negoci, perquè si a un productor li pagues a 20 o 30 cèntims la tomaca i la estàs veient a un euro al supermercat... I l'embalatge no és tan car". Per això, diu, la política que ells més segueixen són la d'aportar productes a les agrobotigues, per tal de poder "donar el producte a un preu raonable, que s'hi pugui guanyar la vida tant el pagès per un costat com el consumidor per l'altre. El pagès potser la vida no se la guanyarà molt bé, però almenys no hi perdrà".
Respecte les manifestacions que els pagesos del Camp de Tarragona han fet i les que pensen realitzar, el cambrilenc manifesta que "és coherent, perquè ara mateix et poses a mirar els mercats a l'engròs i no hi ha ni un sol producte que puguis pensar que et suposarà un rendiment. Ni l'oli mateix. Avui dia, amb els preus que corren a l'engròs, que són els que marquen les pautes, l'oli està a un 40% menys que l'any passat". Per això, comenta, "estem a l'expectativa, tot i que contents perquè tenim un oli molt reconegut i amb molta qualitat, uns fets que fa vendre molt. Tot i així, ara preparem una campanya bastant carregada de quilos, i veient les perspectives del mercat estem una mica preocupats. És una preocupació moderada, perquè veiem que el sector no acaba d'arrancar de cap manera", conclou.