Continua la lluita dels pescadors per evitar les multes pel bloqueig del port de Tarragona de fa quatre anys
Imatge de les barques entrant al port de Cambrils després d'una jornada laboral d'aquest estiu |
Fa gairebé quatre anys, l'octubre de 2005, una dotzena de barques cambrilenques van participar a Tarragona a la vaga convocada en diverses ciutats arreu de l'Estat com a protesta per l'alt preu del gasoil. Aquesta situació es traduïa dia rere dia en una tensa i complicada jornada laboral pels pescadors, que veien com sortir a la mar comportava més pèrdues que beneficis. Així, aquestes 12 barques, conjuntament amb d'altres de confraries de la demarcació, van bloquejar el port de Tarragona durant diversos dies. La seva reivindicació es va traduir posteriorment en multes que rondaven els 5.000 euros per barca.
L'Assemblea de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors es va celebrar a Cambrils a principis d'agost. En aquesta reunió, entre d'altres temes, va sorgir el del pagament de les multes. En aquests moments, totes les sancions estan en un procés contenciós administratiu, i les confraries estan a l'espera dels judicis. El secretari de la Confraria de Pescadors de Cambrils Xavi Domènech ha explicat a Revista Cambrils Diari Digital que la quantitat inicial sí que són aquests 5.000 euros, però "s'han d'incloure els recàrrecs", el que farà que l'import pugi als gairebé 6.000 euros. També informa de que són sancions similars per les 12 barques que hi van participar, quan totes no van fer-ho de la mateixa manera ni els mateixos dies. "Presentem diverses al·legacions per demostrar que nosaltres realment no vam bloquejar el port", comenta Domènech.
Sancions pagades per tots els pescadors
A Catalunya van participar al bloqueig dels ports de Barcelona i Tarragona un centenar d'embarcacions procedents de 32 confraries tots els punts de la costa catalana. En l'Assemblea de la Federació es va acordar que aquestes multes seran pagades solidàriament per tots els pescadors catalans, ja que en la protesta es reclamava un canvi per a tots els pescadors del país, i no només pels que hi van anar. D'aquesta manera, cada barca d'aquestes confraries cedirà un tant per cent de les subvencions que es van cobrar en aquelles dates pel consum de gasoil.
Aquest procés, com diu el cambrilenc, "es pot allargar molt perquè ja hi ha judicis programats per l'any que ve". De moment, però, poden estar més tranquils perquè la situació de l'alt preu del gasoil ha canviat i s'ha reconduït: mentre abans pagaven pel barril de cru uns 140 dòlars, ara en paguen uns 60 o 70. "Tot això es nota molt en el consum i en la nostra feina de cada dia", conclou Domènech.