Els pescadors cambrilencs tornen a l'horari habitual després d'una setmana navegant una hora més
Dues barques d'arrossegament arribant als voltants del port de Cambrils, ahir, poc després de les 4 de la tarda |
La primera setmana de febrer els pescadors de les 21 barques cambrilenques d'arrossegament van arribar a un acord per treballar una hora més. El motiu principal era provar si sortia rendible econòmicament navegar fins les 5 de la tarda, en comptes de fins les 4 com s'havia fet fins ara. La situació dels pescadors "és molt justa", explica el secretari de la Confraria de Pescadors, Xavi Domènech. "El que volíem provar era si es podia aconseguir, treballant aquesta hora de més, un major rendiment aprofitant que totes les barques de la província de Barcelona i Girona, a excepció del port de la capital, estan fent aturada biològica". Cal tenir en compte, segons han apuntat diferents pescadors cambrilencs, que Cambrils és l'únic port pesquer en què les barques arriben a port pels volts de les 4 de la tarda. A la resta ho fan a les 5 de la tarda.
Segons Domènech, pensaven que els preus del peix pujarien a causa d'aquesta aturada dels pescadors del nord de Catalunya, "però no ha estat així". A més, segons assegura, "no s'estan agafant grans quantitats de peix i va bastant barat". En aquella primera trobada entre els pescadors, el dia 2 de febrer, es va acordar que es tornarien a reunir aquest passat dimecres, dia 10, per a fer-ne una valoració. En aquesta darrera assemblea es va posar a votació aquesta mesura de treballar una hora més, i va guanyar el no. "Entrem en valoracions personals, perquè uns poden pensar que és beneficiós pel tipus de barca que tenen, i els altres poden pensar que no ho és". S'ha de tenir en compte, com apunta Domènech, que no només suposa per molts una despesa més gran en combustible, sinó que tampoc els compensa laboralment.
Xerrada sobre el consum de gasoil
Cinc barques a nivell català van fer proves per intentar disminuir el consum de gasoil, una d'elles aquí a Cambrils. L'embarcació 'Pepito Bomba', de Josep Pijoan, va participar en els darrers mesos en el projecte "Millora de l'eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d'arrossegament catalana". Les conclusions d'aquest estudi es van donar a conèixer a la Confraria el passat dissabte, 7 de febrer, a una quarantena de pescadors de Cambrils, l'Ametlla de Mar o Tarragona, entre d'altres poblacions de la zona.
El projecte ha consistit en realitzar tota una sèrie de proves a les embarcacions participants, per conèixer quines són les mesures més eficient per estalviar combustible.Els resultats obtinguts en base als assajos determinen que es pot reduir "un 29% de combustible al dia, un 41% d'estalvi durant la base d'arrossegament i un 16% d'estalvi d'energia amb una gestió eficient del patró", si s'apliquen un seguit de mesures. D'acord amb aquestes proves realitzades, els resultats conclouen que l'estalvi econòmic per a un vaixell de l'arrossegament característic de la flota pesquera seria de 18.000 euros a l'any, i s'evitaria l'emissió a l'atmosfera de 120 tones de CO2. Cal tenir en compte que un vaixell d'aquestes característiques gasta uns 62.000 euros de combustible a l'any.