Societat

La Comissió Cívica de la Bicicleta de Cambrils es posa en marxa

Per Judit Pinazo




La Comissió Cívica de la Bicicleta té l’objectiu de fomentar l’ús de la bicicleta com a transport urbà
A partir d’aquest mes de desembre Cambrils compta amb la Comissió Cívica de la Bicicleta, un nou instrument de participació ciutadana amb l’objectiu de promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual en el municipi. La Comissió, que es va constituir el passat 14 de desembre, està formada per ciutadans a través de les diferents associacions representatives del món de la bicicleta i també a títol individual. Per Salvador Matas, regidor de Medi Ambient, Joventut i Participació Ciutadana, “a Cambrils ja hem aconseguit un cert protagonisme de la bicicleta com a transport urbà, però volem seguir avançant perquè esdevingui una alternativa real al col·lapse que patim de vehicles. Pensem que no només ho podem fer des de l’Ajuntament tal i com hem fet fins ara, sinó que hem fet el pas perquè els ciutadans i col·lectius socials treballin amb nosaltres”.

La Comissió Cívica de la Bicicleta ha realitzat, fins ara, un estudi –elaborat per Bicicleta Club de Catalunya– sobre la situació de la bici a Cambrils, el disseny d’un logo que identifiqui totes les campanyes, la instal·lació d’aparcments per a biciletes, la creació d’un mapa-guia dels carrils bici existents i les sortides “Passegem per Cambrils en bicicleta”, que ofereix diferents rutes en bicicleta dins i fora del municipi. Per altra banda, també s’han adquirit 30 bicicletes destinades a l’ús diari del personal de l’Ajuntament.

Nous projectes

Durant l’any 2006 l’Ajuntament confia poder dur a terme la connexió del carril bici al passeig Marítim des del Club Nàutic fins al Pi Rodó. L’objectiu és construir un carril bici que no entri en contacte amb els vianants, ja que s’ha observat que aquests trams de carril són els més perillosos i conflictius. Però, segons el regidor Salvadr Matas, “avui en dia l’avinguda de la Diputació és un vial propietat de la Diputació de Tarragona, tot i que ara s’està fent la transferència a l’Ajuntament. Fins que no sigui propietat de l’Ajuntament queda el projecte pendent”. A partir d’enguany també se centraran els esforços en millorar la promoció dels punts actuals de lloguer i venda de bicicletes per apropar el transport al ciuadà.

La Comissió col·laborarà també en la confecció de programes municipals que millorin la mobilitat del municipi des del punt de vista de la sostenibilitat i en promoure la participació ciutadana, entre d’altres. El president de la Comissió és l’alcalde, Robert Benaiges, i el regidor de Medi Ambient n’és el vicepresident. A més a més formen la Comissió tècnics en representació de cinc àrees: Medi Ambient, Urbanisme, Obres Públiques, Turisme i Policia Local. Pel que fa al sector de les associacions i organitzacions, hi ha comerciants de venda, lloguer i reparació de bicicletes; associacions de comerciants o d’empreses, i ciutadans de Cambrils a títol individual.

En la primera trobada de la Comissió es va acordar la definició de com hauria de ser un carril bici de convivència obligada de vianants i bicicletes per disminuir-ne el perill; definir els encreuaments dels carrils bici amb carrers i voreres, i com s’ha de senyalitzar.

D’altra banda, la Comissió vol promoure la importància de la creació de les comunicacions entre poblacions properes a través de la creació de vials segregats. Segons Salvador Matas “a l’afectar carreteres, la decisió depèn de la Generalitat, per això nosaltres hem preparat una moció adreçada al govern central i a la Generalitat per demanar que en les futures actuacions de carreteres es reculli aquest carril bici segregat que proposem. Sabem que és difícil aconseguir-ho, però volem presentar-ho oficialment i que quedi constància de la nostra proposta”.

Comenta aquest article